Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

59erke

Mooie opstelling. Ik ben wel fan van die ingebouwde vitrine, goed gevonden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

sdz1976

Dit is echt genieten dit, popel al omhet afgewerkt in het echt te zien.  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

RoDY

Update Januari – Februari - Maart  2024

Tijd vliegt! Zoals ik in 2023 liet weten waren de voorbereidingen getroffen voor de achtergrond en de fries. Deze zijn ondertussen groot en deels afgewerkt. Veel foto's alvast gelet ik het typen wat beu ben op de moment.

Achtergrond:
De achtergrond die ik initieel demonteerbaar wou maken, staat op zijn plaats. De triplex die de verschillende achtergronden ging ondersteunen is vervangen door MDF van 3mm. Deze heeft enkele lagen primer gekregen en is dan met de airbrush op kleur gebracht. Wat je nu ziet is echter nog maar de basis. Hierop zal er nog met de hand en airbrush geschilderd worden. 

IMG_20240221_152201902 by RoDy Modelbouw, on Flickr

IMG_20240221_232936671 by RoDy Modelbouw, on Flickr

IMG_20240225_175419674_HDR by RoDy Modelbouw, on Flickr

Fries:
Alle onderdelen zijn toegekomen en voorbereidingen aan de verlichting zijn getroffen. Bijkomend heb ik met de opstelling die ik wens te maken eens een lichtstudie gemaakt. Dit werkte naar behoren, dus het aansluiten is begonnen. De ledstrips worden verbonden met een stekkerverbinding.

Ik heb ook een 3D printje ontworpen om de vier fries-modules te kunnen uitlijnen op elkaar.
 

IMG_20240307_002610310_HDR by RoDy Modelbouw, on Flickr

IMG_20240307_153133644 by RoDy Modelbouw, on Flickr

IMG_20240307_153206610 by RoDy Modelbouw, on Flickr

 

Scenery:
Inzake de scenery heb ik de 3 volgende zaken gedaan:

  • Ballast toevoegen her en der. 
  • Het schilderen van de betonnen koer. 
  • Schilderen van de straatrails 

Ik heb alles afgeplakt met maskeertape, op uitzondering van de opening tussen de rails en het beton. Hier heb ik dan met de airbrush een bruin-roestig laagje op aangebracht. 

De eerste testjes met gras zijn ook gedaan, dus dat zal een volgende stap zijn. De betonnen koer zelf zal nog een verwering krijgen. Deze is heden te egaal.

IMG_20240228_153109070 by RoDy Modelbouw, on Flickr

IMG_20240229_012743530 by RoDy Modelbouw, on Flickr

 

Alan On Track

Mooie vorderingen, de achtergrond is heel goed geslaagd!
Modelbouw is een kunst

TBCédric

Achtergrond ziet er machtig uit! Het zijn weer mooie en slimme oplossingen en vorderingen Robbe! Kijk uit naar het afgewerkte geheel.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

In de wolken met die achtergrond is beter omschreven  ;)

RoDY

Update April  2024 

 
Met een weekje verlof achter de rug hebben we weer wat vooruitgang kunnen maken. Ik ben gestart met een vroege lenteschoonmaak van de treinenkamer. Bij het rommelen in de kasten heb ik het één en ander van militaire voertuigen teruggevonden. Deze kunnen mee in de gezamenlijke bak om een toch een beetje een overzicht te houden. Voor de fun heb ik een deel eens op foto gezet. Vele moeten nog (her)geschilderd worden en voorzien worden van hun decals. 

 
IMG_20240313_233620020 by RoDy Modelbouw, on Flickr


IMG_20240313_233633804_HDR by RoDy Modelbouw, on Flickr

3D Tekenen

Bij het opkuisen stoot ik op men Leopard 1A5BE van Artitec. Ik heb er maar eentje van, dat is dus veel te weinig. Ik ben dan maar een opfrissende "cursus" 3D tekenen begonnen op YouTube. Hierdoor heb ik weer enkele interessante tekentechnieken leren kennen, die later nog van pas zullen komen bij toekomstige projecten.  Hieronder zie je de huidige stand van zaken.  Het voordeel van zelf mijn model in 3D te hebben, is dat ik ze kan modificeren waar nodig. Voor op Rocourt volgt dus zeker nog uitdagende optie van dit model ;). Voor zij die interesse hebben. Je kan iemand anders zijn versie, heden, gratis terugvinden op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:6475136 . (In mijn ogen is dit 3D model eerder geschikt voor schaal N, gezien de detaillering.)


Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-25 om 16.23.17_e41c9b01 by RoDy Modelbouw, on Flickr

 
2D Tekenen en laseren

Nadat ik een beetje uitgekeken was op het 3D tekenen ben ik maar aan het 2D tekenen geslaan voor enkele gebouwen van Rocourt. Hieruit zijn twee gebouwen uit de laser gekomen. De basisconstructie van de bureau/loodsgebouw en een lage opslagplaats in halfreliëf. De loods met loopbruggen zal nog een modificatie krijgen gelet deze te laag blijkt te zijn. 


IMG_20240329_160811900 by RoDy Modelbouw, on Flickr


IMG_20240329_160824150 by RoDy Modelbouw, on Flickr


Tot slot heb ik besloten de 2x  2-polige DC stekkers te vervangen door 1x 6 polige stekkers. Hiervoor heb ik dan een bevestigingsplaatje gemaakt.

IMG_20240402_194315712_HDR by RoDy Modelbouw, on Flickr

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be