Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

Alan On Track

Leuk spoorverloop inderdaad!

Altijd leuk om al wat te kunnen rijden op de baan. Benieuwd naar de scenery  :)

Modelbouw is een kunst

raf



Ik heb voor een collega bakjes geprint waar de schakelaars op staan
Deze kunnen als de module op transport gaat onder de baan vast geklikt worden
Er zijn 2 sleutelgaten voorzien die over 2 schroeven passen .
Wij vinden deze manier gemakkelijker om te bedienen dan dat ze in het front van de bak zitten
Voor de rest goed bezig zou ik zeggen
Je ziet het roze bakje rechts onder

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RoDY

Citaat van: raf op 05 januari 2023, 11:23:05 AM

Ik heb voor een collega bakjes geprint waar de schakelaars op staan
...
Wij vinden deze manier gemakkelijker om te bedienen dan dat ze in het front van de bak zitten
...
gr raf

Mijn eerste gedacht was inderdaad zoiets als dat jij gemaakt hebt. Nu na 2 maandjes test rijden heb ik ontdekt dat ik toch altijd de loc zal volgen gezien ik met Kadee(koppelingen) werk. 
Om de lange kabels en grote stekkers tussen de bakken te vermijden ga ik dus ter hoogte van de wissels ook hun schakelaars plaatsen. Het idee hieromtrent zal ik in de volgende post illustreren. Toch bedankt om mee te brainstormen.  ;D


RoDY

Update Februari 2023

Intro:

Laatste twee maanden even andere prioriteiten gehad. Twee van die andere 1001 projecten die ik heb lopen, hadden even al mijn aandacht nodig. Deze opdrachten lopen nu ten einde en zullen hier (op het forum) binnenkort ook gepresenteerd worden. Maar dit wil zeggen dat ik weer kan gaan bouwen aan de baan. In de tussentijd heb ik nog eens een modelspoorbeurs meegepikt in Oud-Heverlee met enkele leeftijdsgenoten. Wederom weer enkele aanwinsten voor Rocourt.


Bron: Robbe Vd; Stand van zaken.



Aanwinsten:

  • Duitse IC wagon: Project 1002  :P ... wordt ooit eens omgebouwd naar een begeleidingswagon.
  • Piko 8269 als extra werk kracht.
  • 2x Trix/marklin zesassige wagons voor het groot geschut.
  • Lima V36: Project 1003, Dit zal de V36 van het Belgische leger worden.(Heeft nooit gereden op Rocourt, maar wel een must have for me)


Bron: Robbe Vd; Nieuwe aanwinsten



Baanbouw:

Hoe graag ik ook al wil starten aan de scenery. (Wat meer mijn ding is!) Moet er echter nog het één en ander gebeuren.

  • De wissel motors plaatsen.
  • De kadee ontkoppel mageneten mechanisch schakelbaar maken.
  • De bekabeling herdoen.
  • De achtergrond opbouwen.

De foto hieronder weergeeft enkele ideeën die in de komende weken zullen gerealiseerd worden. De grootste uitdaging hier zijn de Kadee ontkoppel magneten. Deze magneten zijn voor mijn lichtste spoormaterieel te sterk en voorkomen het vlot rangeren. Om dit op te lossen ben ik nu aan een systeem bezig zodat dat ik de magneten door middel van een hefboomsysteem kan laten omhoog komen wanneer nodig. Opzich nog een best simpele oplossing, al vraagt het weer wat tijd en denkwerk.


Bron: Robbe Vd; Ideeën op papier.

RUNE

Robbe, nogal een omslachtig systeem om te gaan ontkoppelen.  Misschien kan je beter andere magneten gebruiken dan die van Kadee.
Ik heb gewerkt met kleine neodymium magneetjes van 5 mm dia en 5 mm hoog (kracht 940 gr.) 3 stuks op rij links en 3 op rechts onder de biels ter hoogte van de rail. Had bij supermagnete verschillende sterkten besteld en getest en zo die voor mij best werkte gebruikt.
Zijn trouwens niet duur, 40 a 50 cent per stuk. (supermagnete.be)
Misschien eens proberen, gaatje boren van 5 mm en magneetje op goede diepte (sterkte) erin duwen).
Succes !

RoDY

@Rudi (Rune) Die tip neem ik zeker mee en ga ik zeker eens uit testen voor ik er aan begin. Had al iets soort gelijk zien passeren, maar nergens kon ik specificaties over de magneten terug vinden. Dus was ik voor het merk gegaan. Aan de hand van jouw gegevens ga ik ze straks eens bestellen.

Het ontwerp van mijn hefboom systeem is ondertussen al uitgetekend, dus dat ga ik zeker zijn kans geven ook.

Zodra ik resultaten heb laat ik het weten  ;)

eddy

Voor de magneten kan men ook met een schuifsysteem werken.
Een geleiding van 2 plasticard L profielen, waar u magneet in glijdt ,de magneet verbinden met een yzerdraad die voorkant in u module komt. Wil men ontkoppelen schuift men de magneet onder het spoor.
.

RoDY

Citaat van: eddy op 28 februari 2023, 11:18:10 AM
Voor de magneten kan men ook met een schuifsysteem werken.

Dit ontwerp had ik ook terug gevonden op de handleiding van Kadee zelf. Probleem is dat ik hier de ruimte niet voor heb gelet de modules heel ondiep zijn. De ene magnet komt dan onder het andere spoor uit.  Het is op dit idee dat ik ben gaan beginnen denken over dat hefboom systeem.

Het schuifsysteem zou het wel geweest zijn, super eenvoudig.

eddy

#68
Als men de magneet vast maakt, en daarboven een stuk plasticcard of een niet geleidende plaatje,koper of messing die men dan kan wegschuiven?Dat mag dan toch onder het andere spoor komen.

RUNE

Robbe, nog een foto ter illustratie. (aan de ene zijde de pos.pool, aan de andere de neg.pool boven)

IMG_20230228_115442 (002) by rudi nelissen, on Flickr

SuSke

Heb op 'Den Overslag' ook neodymium magneetjes onder de sporen geplaatst voor kadee-koppelingen

Citaat van: SuSke op 29 juli 2018, 23:56:26 PM
...
Gelijk ook even een alternatief getest voor de fameuse Kadee-ontkoppelmagneet. Op You-tube was ik toevallig op een filmpje gebotst waar de ondervloer magneet vervangen werd met kleine neodymium magneten in het ballastbed. Daar werden er 2x3 magneten geplaatst voor een N-karretje. Dus even testen hoeveel ik er nodig had.
Kubus-magneten van 3mm aangeschaft - trekkracht 200g per magneet.
Die dingen ook onder de spoorstaven gefriemeld en testen.
Het lukt met 2x3 magneten, het lukt ook met 2x2 magneten en zelfs nog met 2x1 magneten maar dan wordt het wel lastiger.
Volgende werkje wordt dus het inbouwen van 2x2 magneten op zo'n 8 plekken.
Om te bewijzen dat het werkt, een filmpje  ;)
De magneten zitten aan de witte puntjes  8) 8)

Plaatsing magneten voor Kadee-koppeling by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RoDY

Citaat van: eddy op 28 februari 2023, 11:56:26 AM
Als men de magneet vast maakt, en daarboven een stuk plasticcard of een niet geleidende plaatje,koper of messing die men dan kan wegschuiven?Dat mag dan toch onder het andere spoor komen.

Met plasticard had dit niet gelukt, de magneten zijn best sterk. Had voorheen een test opstelling met stukje plasticcard erboven gemaakt en de kracht nam eigenlijk weinig af. Aan metalen had ik nog niet gedacht, louter omdat ik dit niet voorhanden heb/had en achteraf gezien er misschien reacties zouden komen op het ballast (vocht).

RoDY

@ Rudi en Suske

Bedankt voor de foto en filmpje.  Magneetjes zijn ondertussen besteld. Het plaatsen is ook wel een pak eenvoudiger zo.

Ik denk dat ik gewoon de 3 mogelijkheden die hier gegeven zijn ga testen op een test plankje en dan achteraf dan beslis wat het beste past voor Rocourt en het rollend materieel.

Alvast bedankt voor het brainstormen heren !   ;D

RoDY

#73
Update Maart 2023

De voorbije dagen weer aan het knutselen geweest.
Alle wissel motors zijn geïnstalleerd (MTB MP1) en zijn uitvoerig getest met een 9V batterij. Nu is het wachten op enkele componenten om de 2 wisselpaneeltjes te maken. Het originele idee was om alles in de voorzijde te verwerken, maar dit zou transport problemen hebben veroorzaakt.

De neodymium magneetjes zijn ondertussen aangekomen en dan direct maar uitgetest. De test was zelfs zo goed dat ze al verwerkt zijn in de baan.  :P
Nogmaals dank voor tips heren! 
Dankzij de nieuwe handige YouTube link heb ik het maar ineens gefilmd.  ;D

Ontkoppelen met Kadee en neodymium magneten:



Achtergrond

De oplettende kijker had ondertussen gezien dat er een houten lat in de achtergrond te zien is. Dit is de basis van de achtergrond. Deze achtergrond heb ik zo moeten ontwerpen dat deze tussen module en muur past, een opening van maar 2cm. Foto's zeggen meer dan woorden...
De komende dagen kan ik het hout gaan bestellen voor de fries en achtergrond.
(De bakken met wissels krijgen hun achtergrond wat later.)


Bron: Robbe Vd; Dragers voor de fries.


Bron: Robbe Vd; Maken van de dragers.


Bron: Robbe Vd; Tijdelijke fries in MDF.

RoDY

Update Oktober 2023
Laatste update is al weer sinds maart geleden. Tijd voor de modelbouw is jammer wat schaarser geworden met het werk en als er al tijd was, ging deze vaak naar andere projecten. We hebben echter wel niet stilgezeten. Het originele systeem voor de achtergrond en fries opbouw is volledig gedemonteerd en ondertussen vervangen. Hiervoor ben ik eens gaan spieken bij andere tentoonstellingsbanen. De volgende stappen hier is het monteren van de fries en de bevestiging van de led verlichting. Daarna volgt er nog een achtergrond.

1697901130908 by RoDy Modelbouw, on Flickr

Baan besturing:
Onderaan de baan is er ook gewerkt aan de elektronica en de wisseldecoders zijn geïnstalleerd zodat gerangeerd kan worden met een behulp van een tablet.

Scenery:
90% van de sporen is voorzien van ballast en alles wat beton of straat moest zijn is voorzien van een laagje Renoband. Leuk spul om mee te werken.

1697901208186 by RoDy Modelbouw, on Flickr

Voor de verdere afwerking ben ik nog even aan het wachten op Evan zijn nieuw product: 'Mifoshape'. Hiermee zal ik wat reliëf proberen te creëren op deze vlakke plaat.
 
1697901130875 by RoDy Modelbouw, on Flickr
1697901130861 by RoDy Modelbouw, on Flickr

Nieuwe aanwinsten: 
Toen ik bij Het Spoor mijn combi's ging ophalen zag ik een Leopard 1A5 van Artitec staan in de vitrine. Uniek, want dit model is al enkele jaren overal uitverkocht en er komt geen nieuwe oplage meer van. Deze zal bij mij gaan dienen als voorbeeld voor mijn zelf ontwerpen modellen. Een leuke aanwinst alvast. Bijkomend heb ik nog enkele 3D modellen van pantservoertuigen en arteliergeschut een meer Belgische look gegeven. 

1697901208172 by RoDy Modelbouw, on Flickr
YPR765  ABL cs by RoDy Modelbouw, on Flickr
[1_100_M109A2_assembly_2023-Sep-13_08-34-11PM-000_CustomizedView21328230667 by RoDy Modelbouw, on Flickr

De 3D files kan je gratis verkrijgen op de Thingiverse.
https://www.thingiverse.com/thing:6186636

Eerste "Tentoonstelling":
De baan zal voor de eerste keer in haar huidige staat te zien zijn op de tentoonstelling van MSC De Pijl op 4&5 november te Vilvoorde.