Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

vanmiegroet

Citaat van: RoDY op 16 november 2022, 00:01:18 AM
Voorbereide modules onder toezicht van Plank...
"Wat is dat Plank? Moet ik de treinen tegen hilarisch hoge snelheid laten rijden? Ok, als jij het zegt, maar het zal wel een kwartje kosten"  ::)


Leuke update en  a e s t h e t i c -draadwerk  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

adrievans

Citaat van: vanmiegroet op 16 november 2022, 00:17:46 AM
Citaat van: RoDY op 16 november 2022, 00:01:18 AM
Voorbereide modules onder toezicht van Plank...
"Wat is dat Plank? Moet ik de treinen tegen hilarisch hoge snelheid laten rijden? Ok, als jij het zegt, maar het zal wel een kwartje kosten"  ::)


Leuke update en  a e s t h e t i c -draadwerk  ;D


kijk een rechts in de hoek van laatste foto.
Zoiets als de basketbal van tom hanks in de film cast away.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

RoDY

CiteerWat is dat Plank?

Dat laat ik nog even tot morgen, benieuwd of de jeugd hier zijn cartoons kent!  :P

Adrie zit alvast goed!

CiteerLeuke update en  a e s t h e t i c -draadwerk  ;D

Bedankt, hou het graag netjes en overzichtelijk. Er is al serieus over nagedacht desondanks er nog geen meter spoor ligt.  ;D

vanmiegroet

Citaat van: RoDY op 16 november 2022, 01:25:11 AM
CiteerWat is dat Plank?

Dat laat ik nog even tot morgen, benieuwd of de jeugd hier zijn cartoons kent!  :P

Oh nee, ik weet wie Plank is   :P (hoe weet ik anders waarom je een kwartje moet betalen  :P )
Ik gebruikte gewoon een quote van Johnny (en lichtjes aangepast ::) )
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

RoDY

#34
En omdat het kan ...

Een specialeke er achter gehangen.
Op een dag zal ik hem eens onder handen nemen en wat origineler maken. Foto's genoeg van terug te vinden gezien ie bewaard gebleven is.  Zal zeker een leuke blikvanger zijn voor de kleinste toeschouwers.


Bron: Robbe Vd; Het door Lima geproduceerde Leopold geschut.


RoDY

Citeergebruikte gewoon een quote van Johnny

Whoops, hier had ik even mijn verbeelding voor nodig !  :P  ;)

Misschien moet ik beter in mijn bed kruipen. ::)

Thommy

Citaat van: RoDY op 16 november 2022, 01:25:11 AM
CiteerWat is dat Plank?
Dat laat ik nog even tot morgen, benieuwd of de jeugd hier zijn cartoons kent!

Zo de oude mensen hier jennen  ;) merendeel kijkt niet meer naar cartoons, of toch niet zulke.
Greetz

Thommy

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Murphy

MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

RoDY

#39
Update December deel 1 2022

Het eerste plan was om vorige maand al te kunnen rijden. Nu heb ik mij laten verleiden om met de optie pc sturing te gaan werken. Hiervoor ga werken werken met Loconet en de zelfbouw modules van HDL.  Zodoende ik zowel manueel als pc gestuurd kan wisselen en spelen.

Grootste voordeel hiervan is dat ik een treintje automatisch kan laten rangeren en ondertussen een koffieklets kan houden.  :P
Hier maak ik me vaak schuldig aan.

Dus zijn we begonnen met het uitwerken van blokken uit te tekenen, gaten voor de wissels te frezen en dan toch maar de DC stekkertjes geïnstalleerd voor de bus leiding. Volgende stap is het leggen van de kurk.


Bron: Robbe Vd


Bron: Robbe Vd



evan

Robbe,

Ik volg het draadje in stilte en het is zeker boeiend om te volgen ;)

Ik lees dat je kurk gaat leggen.  Nu dat lijkt me echt niet nodig voor het baantje dat je wil uitwerken.   Het werk zou extra tijd kosten en is echt redundant. Het is een rangeerbaantje waar alle spoor gelijkgronds is en mogelijk zelfs bestraat wordt.   Kurk of zelfs beter rubberkurk is enkel nodig als je een hoger ballastbed wil en "snel" gaat rijden.  Voor geluidsdemping moet je het ook niet doen. 
Als lijm voor bevestiging van je sporen en later de ballastlijm raad ik een flexibele lijm aan zoals boekbinderslijm of witte flexibele lijm en zeker geen houtlijm.  die laatste wordt beenhard en al zou je kurk gebruiken, dan is het effect weg voor geluidsdemping. 
Op een rangeerbaantje rij je ook traag en dan doet dat toch niets qua geluid ;)

My two cents ;)

Veel plezier verder.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RoDY

#41
Citaat van: evan op 10 december 2022, 22:45:36 PM
Robbe,

Ik volg het draadje in stilte en het is zeker boeiend om te volgen ;)

Ik lees dat je kurk gaat leggen.  Nu dat lijkt me echt niet nodig voor het baantje dat je wil uitwerken.   Het werk zou extra tijd kosten en is echt redundant. Het is een rangeerbaantje waar alle spoor gelijkgronds is en mogelijk zelfs bestraat wordt.   Kurk of zelfs beter rubberkurk is enkel nodig als je een hoger ballastbed wil en "snel" gaat rijden.  Voor geluidsdemping moet je het ook niet doen. 
Als lijm voor bevestiging van je sporen en later de ballastlijm raad ik een flexibele lijm aan zoals boekbinderslijm of witte flexibele lijm en zeker geen houtlijm.  die laatste wordt beenhard en al zou je kurk gebruiken, dan is het effect weg voor geluidsdemping. 
Op een rangeerbaantje rij je ook traag en dan doet dat toch niets qua geluid ;)

My two cents ;)

Veel plezier verder.

Miljaar...😅

Ik was je jammer genoeg net iets te snel voor Evan.
Gelukkig gaat het nog maar om een restje kurk van 2mm en heb ik nu dus gewoon een fancy ondergrond. Sporen liggen ook nog niet vast.

Dat van de elastische (boekbinders)lijm neem ik zeker mee. Maar hoe verdund je deze dan voor het belasten als ik vragen mag?

Toch bedankt voor de tip van het kurk. Ga ik in de nabije toekomst nog zeker aan denken. Er volgen namelijk nog enkele modelbaan projecten.


Bron: Robbe Vd

evan

#42
Verdunnen van de lijm kan gewoon met water, maar ik doe dat al jaren anders.   Dus even weer "two cents" :

Ik verdun mn lijm met instanet ruitenreiniger.  Je weet wel die spuitbus met blauwe vloeistof?  Trouwens gebruik ik dit product voor heel veel doeleinden.

Werkwijze voor de ballast:

1) Ballast droog naar behoeven aanbrengen en met een zachte kwast in model zetten.  Best nadat jouw dwarsliggers en rails al op kleur zijn gebracht. 

2) Als de ballast goed ligt naar wens vanop afstand vernevelen met de instanet tot de ballast overal nat lijkt.  (spuitbus op nevelstand zetten en niet op straal he ;) )

3) Met een pipetje de lijmoplossing (2a 3 delen water of product op 1 deel lijm) mooi over de ballast druppelen van kortbij.  Je zal zien dat deze heel mooi vloeit door je ballast steentjes.

4) Na een uur of twee uur is de ballast al droog!  Met water duurt dit veel langer en is het kans dat je plekken vergeten te lijmen bent en dan moet je dat weer corrigeren.


Water kan geen kwaad, maar het is echt veel trager en moeizamer.  Er is voor water natuurlijk de bekende druppel afwasmiddel toe te voegen voor de oppervlakte spanning natuurlijk, maar instanet of glassex maakt dit allemaal eenvoudiger en efficiënter.

Als ballast zou ik ook natuurlijke gebruiken en niet die kunstmatige rommel van Woodland Scenics. die laatste is heel licht van gewicht en lijkt qua vorm ook nergens op  Als je een merk neemt zoals Jeweha, Spurwelten, Minitec, zelf gezeefd  etc.  Best wel een schaal kleiner gaan want bijna alle fabrikanten verschalen te grof.

Voila,  je kiest natuurlijk zelf wat je er mee doet he, ik deel gewoon vrijblijvend m'n ervaring ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railrunner

Een rangeerbaantje lijkt mij bijzonder leuk, dus volg ik dit projectje wel.

@ Evan: zeer goede tip om te ballasten, dat ga ik zeker eens proberen!

RoDY

@Evan

Bedankt voor de uitgebreide uitleg van het gehele proces. Ik ga dit morgen ineens op de proef nemen met een test stukje.

Ik ben gekend met alle materialen dat je aan bod brengt, alleen had ik ze niet direct voor deze toepassing gaan gebruiken.

Het schilderen van de rails op voorhand is ook nieuw voor mij, dus dat doe ik zeker ook eens. Net zoals de tip om puur het blauw "spul" te gebruiken bij het verdunnen van de lijm voor een snellere droogtijd.

Morgen nog juist de boekbinderslijm gaan halen in de hobbywinkel.

Stay tuned for the progress  ;)