Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

RoDY

#15
Update September Deel 2:

Eerste laag zwart is gezet. Stijlen tussen de schappen ter versteviging en om te voorkomen dat ze gaan doorhangen.
(komt een hele MSM collectie in dus moet wat kunnen dragen :P)

Ondertussen het idee gekregen om een vitrine in te werken op de bovenste plank van de middelste kast. Hoe en wat ga ik eerst eens uit dokteren.

En zoals Peter citeert... het is ondertussen een kamer verbouwing geworden 😅. Muur krijgt ook ineens een lekje verf.


Bron: Robbe Vd

Floris

Citaat van: RoDY op 05 september 2022, 07:29:09 AM

Ondertussen het idee gekregen om een vitrine in te werken op de bovenste plank van de middelste kast. Hoe en wat ga ik eerst eens uit dokteren.

trapje dr in lampje dr boven ;)

henry

Niet teveel met het huis bezig , wil graag het spoorlijntje volgen ;D

vanmiegroet

Citaat van: RoDY op 24 augustus 2022, 19:32:47 PM
ABL Loc tractor 66177:

Ondertussen is al één element uitgewerkt. Dit is de loc tractor 66177 van het Belgische leger.

Het origineel

De loctractor is een originele Cockerill, gelijkaardig tot zelfs identiek aan de serie 90 (ex 230) van de NMBS.
Hoe de loc in het leger is geraakt blijft een misterie voor mij. De vroegste bron verteld mij dat de loc tot midden jaren 80 dienst deed in Zeebrugge op een brandstofdepot. Hierna verhuisde hij naar het arsenaal van Rocourt, waar hij wagons beladen met militaire voertuigen verplaatste tussen het arsenaal en lijn 31. In 2005 werd de laatste rit uitgevoerd op deze militaire lijn. Hierop werd de loc in 2008 verhuisd naar Kapellen. Hier zou hij weinig tot geen actie zien. In 2011 werd de loc dan overkocht door vzw Stoomtrein Dendermonde-Puurs. Op heden is de loc daar nog steeds aanwezig in hun loods en in restauratie. De loc zou hier een NMBS schildering krijgen zoals de serie 90(230).



Ay Rody, ik ben één van de vrijwilligers bij SDP.
De locotractor zelf is nog eigendom van het Koninklijk Leger Museum en we hebben die in bruikleen. Om de X-aantal jaar evalueert het museum onze prestaties en beslist quasi altijd om de bruikleen te verlengen.

De schildering klopt: het wordt inderdaad een evocatie van de oorspronkelijke NMBS-schildering.

btw leuk weetje over de machine: die kreeg eind jaren '80 een nieuwe cummins motor met eigenlijk zéér weinig kilometers, zelf is de machine bijzonder zwaar, al bij al weegt die ongeveer 40 ton.

Ik kijk alvast uit naar het baantje en om eens de KLM in actie te zien in model, keep it going want het ziet er alvast zalig uit  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

RoDY

Citaat van: vanmiegroet op 07 september 2022, 00:29:33 AM
Ay Rody, ik ben één van de vrijwilligers bij SDP.
De locotractor zelf is nog eigendom van het Koninklijk Leger Museum en we hebben die in bruikleen. Om de X-aantal jaar evalueert het museum onze prestaties en beslist quasi altijd om de bruikleen te verlengen.

De schildering klopt: het wordt inderdaad een evocatie van de oorspronkelijke NMBS-schildering.

btw leuk weetje over de machine: die kreeg eind jaren '80 een nieuwe cummins motor met eigenlijk zéér weinig kilometers, zelf is de machine bijzonder zwaar, al bij al weegt die ongeveer 40 ton.

Ik kijk alvast uit naar het baantje en om eens de KLM in actie te zien in model, keep it going want het ziet er alvast zalig uit  ;D

Nu dat je het zegt schiet mij het gesprek met Carl terug te binnen. De loc was inderdaad in bruikleen. Hopelijk zien we hem binnen X aantal jaar terug rond bollen.

Voor wat gebruiken jullie de afkorting KLM? Of is dit verwijzing naar de originele eigenaars (Koninklijke Leger Museum)?

RoDY

#20
Update September Deel 3

Ondertussen heeft bijna de hele kamer een schilderbeurt gekregen.  ::)

De kast/onderbouw heeft al zijn deuren gekregen, al heb ik een foutje gemaakt in de breedte van de middelste deuren. Gelukkig is het te veel, in plaats van te weinig.

Een ledstripje van de action doet tijdelijk dienst als verlichting van het vitrine gedeelte. (Later eentje zoeken dat wat mooier licht geeft.)

Maar ondertussen zijn we ook begonnen aan de baan zelf. De eerste van de vier bakken is al in elkaar gemonteerd. Nog drie te gaan.




vanmiegroet

Citaat van: RoDY op 19 september 2022, 21:41:25 PM
Voor wat gebruiken jullie de afkorting KLM? Of is dit verwijzing naar de originele eigenaars (Koninklijke Leger Museum)?
De afkorting KLM verwijst inderdaad naar de originele eigenaars  :)

Citaat van: RoDY op 19 september 2022, 21:50:22 PM




Ziet er gezellig uit  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

RoDY

#22
Update Oktober Deel 1
Toch snel nog even een update posten hier.

Een 2tal weken terug heb ik bij het monteren van de laatste en vierde module er achter gekomen dat de technische koker (links naast de pc) niet haaks op de groene muur staat. Met als gevolg dat ik die module 12mm zal moeten inkorten. En dan zou je denken van waarom dit nog niet gebeurt is... wel ik ben aan het wachten om bij de ex buurman en schrijnwerker langs te gaan om het professioneel (dus recht en haaks) te laten zagen.  :P Want ik heb ook nog stapels hout klaar liggen voor de inbouwkast aan de andere kant van de kamer en doen we dat ineens allemaal tegelijk.

Wat het bouwen van een modelspoorbaan niet allemaal te weeg brengt.
Zal ook wel een enige vorm van beroepsmisvorming zijn, gezien ik in een architectuur/interieur -richting ben afgestudeerd.

Ondertussen heb ik al wel de vitrine gedeeltelijk afgewerkt en is het front paneel gemonteerd. Er is een nieuwe ledstrip aangekocht met verschillende wit-gele licht sterktes en deze zal nu eerst ingebouwd worden in de kast. Daarna de deurtjes primen en ze dan allen in dezelfde verf als de muur schilderen. 

Tot binnenkort  :D


DFS

Zal een knappe opstelling worden, ik kijk uit naar de opbouw van de baan zelf...

RoDY

#24
Update November Deel 1 2022

Eerst en vooral ...... de komende maanden bouw ik geen kasten meer!  :P

Gelukkig komt het project aan de overkant tot zijn einde en heb ik weer kunnen verder bouwen aan de modulebaan.
De meest linkse bak is ingekort en de bijhorende overhang is ook voorzien.

De treinenkast heeft eveneens zijn kleurtje gekregen en de vitrine is eveneens bijna af.


Bron: Robbe Vd

Bron: Robbe Vd

En dan eindelijk voor de eerste keer de sporen kunnen test leggen.  8) Snel enkele gebouwtjes gemaakt in karton voor de eerste impressie en ik kan beginnen brainstormen over het definitieve baanplan. Heb besloten toch wat meer eigen inbreng toe te voegen. Gezien het bijna onmogelijk is om het origineel te bezoeken pas ik het geheel liever wat aan naar mijn eigen wensen. Dit werkt ook wat vlotter.

(Voor de volgende update zal ik mijn deftige camera bovenhalen. De smartphone is eentje van de budget reeks) :P


Bron: Robbe Vd

Bron: Robbe Vd

Bron: Robbe Vd

Metpetergaathetbeter


RUNE

Leuk baantje om te volgen, kijk uit naar de gebouwen die gaan volgen  :) Mijn interesse heb je gewekt.

Alan On Track

Leuke compositie van gebouwen, dat komt zeker goed!
Modelbouw is een kunst

Floris

Oeh ja dat kan weleens heel leuk worden zo!  8)

RoDY

#29
Update November Deel 2 2022

Terwijl we aan het wachten zijn op verscheiden onderdelen voor "den elentriek", heb ik toch almaar de voorbereidingen getroffen aan de onderbouw.
Met enkele stalen plaatjes, stukje 8mm draadstang, rondellen en wat vleugelmoeren uit de bouwmarkt heb ik de bakken nu "semi" professioneel aan elkaar hangen.
Dan met een kartonnen malletje alle gaten voorgetekend op elke kopse wand en ze dan ook ineens uitgeboord en omdat ik al bekabeling had liggen voor de ringleiding deze ook al maar ineens op zijn plaats gemonteerd.

Dan alles terug op zijn plek om het sporenplan definitief op de baan tekenen. Nu in dat laatste had ik even geen zin meer, dus heb ik even de sporen aangesloten en enkele keren heen en weer gereden. Even pauze moet ook kunnen. Morgen nog een dag!  :P


Bron: Robbe Vd; Opbouw modules


Bron: Robbe Vd; Bevestiging modules


Bron: Robbe Vd; Voorbereide modules onder toezicht van Plank... iets voor de jongeren onder ons  :P