Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

RoDY

Dag allen,
Hieronder zullen jullie mijn progressie kunnen volgen van mijn thuisbaan, dit van nul tot hopelijk ooit afgewerkt.

Wie ben ik:
Ik zal me kort even voorstellen: Ik ben Robbe, afkomstig uit het Mechelse en ben al sinds mijn 12j gebeten door het modelspoorvirus. Ondertussen zijn we al 12j verder en heb ik er nog steeds geen vaccin voor gevonden. :P  Sinds mijn 17 ben ik lid van MSC De Pijl. Hier ben ik bij de "Marklinisten" beland en tot 2 maand geleden reed ik ook dus alleen maar 3 rail. Maar daar komt nu dus verandering in.;)

Thema:
In de loop der jaren heb ik twee algemene interesses blijven behouden: modelbouw en militaria. Sinds mijn eerste modelspoorbeurzen verzamelde ik al militaire voertuigen op 1/87 van Roco, Herpa, enz. Natuurlijk dat na enkele jaren de eerste trein beladen met tanks volgde. Maar verder dan dat heb ik het nooit uitgedokterd. Tot ik 2j terug begon met de voorbereiding voor een minibaantje met de club. Toen kwam al snel het idee om een overslag te maken voor tanks. Uiteindelijk is dat plan toch in de diepvriezer gestoken en is er voor een ander thema gegaan. (Resultaat hiervan zal te zien zijn in 2024 in Leuven.)

Een dikke 6 maand terug heb ik dan de knoop doorgehakt om thuis ook eens iets te bouwen, liefst modulair en iets dat niet te veel ruimte ging in nemen. Alleen moest ik er nog thema voor uit kiezen. Toen ik als kerstcadeau het boek "Militaire spoorlijnen in België" van TSP kreeg moest ik niet ver meer zoeken. In dit boek werd er gesproken over de werkplaats van Rocourt, nabij Luik.
Ik was direct verkocht en het onderzoek naar deze legerbasis kon starten.

Het Arsenaal van Rocourt is tot op heden in actief gebruik. Vroeger kwamen hier de leopard tanks in onderhoud. De basis had zijn eigen spooraansluiting (aansluiting op lijn 31) met een Cockerill locje in dienst voor het nodige rangeerwerk en het transport van en naar de basis. De enkelsporige lijn naar de basis monde uit in 2 opstelsporen met op de koppen enkele laadkades voor de tanks en een 3tal zijsporen voor het opstellen van spoormaterieel. De tanks konden ook worden afgeladen door middel van een portaal kraan.

De module-/thuisbaan zal hier dus op gebaseerd worden.


Bron: foto Xerbutri.nl Lijn 31

Modelbaan:
Origineel was het plan de baan in 3 rail te maken met zelfgemaakte puko's. Dit proces werd hoe dan ook zeer kostelijk en tijdrovend. Plus ergens wist ik diep van binnen dat ik nooit tevreden ging blijven met het zicht van de middenrail, zeker als ik de baan ooit wil tentoonstellen. Nu bij het bekijken van de verzameling merkt ik op dat 90% van mijn rollendmaterieel eigenlijk gewoon 2rail is. De overstap van 3 naar 2-rail was dus ineens snel gemaakt. Hieronder maak ik even een samenvatting wat de eigenschappen van de baan zullen inhouden:

-   Modulebaan: 4 bakken, 30cm diep op 95cm breed per bak, met een totaal lengte van 3.8m.
-   Sporen: flex rail tillig code 83 en roco gleis code 83 voor de wissels.
-   Besturing: Z21 digitaal zwart met wlanmaus,tablet,smartphone en pc besturing.
-   Thema: Belgische legerbasis
-   Tijdsperiode: jaren 80 tot heden (Ook al was de echte aansluiting gesloten eind jaren 90.)
-   Schapbaan: gedeeltelijk over de bureau en de rest over een kast element.
-   Rangeren: koppelingen van Kadee in combinatie met verborgen magnetische ontkoppelaars.


Spoorplan:
Het spoorplan is voor grootste deel gebaseerd op het origineel. Beelden zeggen soms meer als woorden dus een foto van de proef opstelling in de  Z21 app.
De extra aftakking door het bureel is een fantasie dat voor meer diversiteit moet zorgen en geeft de ruimte onder het bureel een nieuwe functie als overslag locatie voor goederen.


Bron: Z21



RoDY

#1
ABL Loc tractor 66177:

Ondertussen is al één element uitgewerkt. Dit is de loc tractor 66177 van het Belgische leger.

Het origineel

De loctractor is een originele Cockerill, gelijkaardig tot zelfs identiek aan de serie 90 (ex 230) van de NMBS.
Hoe de loc in het leger is geraakt blijft een misterie voor mij. De vroegste bron verteld mij dat de loc tot midden jaren 80 dienst deed in Zeebrugge op een brandstofdepot. ( Zou altijd in Rocourt gestaan hebben ) Hierna verhuisde hij naar het arsenaal van Rocourt, waar hij wagons beladen met militaire voertuigen verplaatste tussen het arsenaal en lijn 31. In 2005 werd de laatste rit uitgevoerd op deze militaire lijn. Hierop werd de loc in 2008 verhuisd naar Kapellen. Hier zou hij weinig tot geen actie zien. In 2011 werd de loc dan overkocht door vzw Stoomtrein Dendermonde-Puurs. Op heden is de loc daar nog steeds aanwezig in hun loods en in restauratie. De loc zou hier een NMBS schildering krijgen zoals de serie 90(230).

Schaalmodel:
Hiervoor heb ik een VBV CFI locje gebruikt als basis. Voor mijn model op schaal moesten enkele kleine aanpassingen gebeuren. Zo heb ik de de "vin" op de motorkap uitgetekend in 3D en geprint in resin. De functie hiervan is mij nog niet duidelijk. Ik vermoed een soort van uitlaat. De ramen op de zijkanten verschillen tegenover de originele 3 ovale openingen. Omdat ik snijwerk in deze kap niet zag zitten heb ik er voor geopteerd een zwarte rechthoekige kader te spuiten als alternatief. Het resultaat kan er zeker mee door, dus zal het ook zo blijven voor de toekomst. Het interieur is gedetailleerd geschilderd en wordt binnenkort nog voorzien van een bestuurder.

(Verdere updates in de toekomst zullen hier gepost worden)

Hieronder enkele foto's.


Bron: Robbe Vd

Bron: "Militaire spoorlijnen in België" TSP, Foto: Géorgy Lejeune

Bron: Robbe vd

Bron: Robbe vd

Bron: Robbe vd, eerste rit op modelspoorbaan Bullingen tijdens de stoomdagen in Puurs.

Sven VG

Robbe

Die ombouw van dat locje is alvast zeer geslaagd.
Weer een draadje om te volgen  ;)

Metpetergaathetbeter

kende de loc niet maar alvast een bijzonder geslaagde loc !

verder het overschakelen op DC mijn idee een goed idee, ik deed het in het overleden ook toen ik een 2de keer  herbegon, trouwens ken ik er nog wel een paar die deze overstap ook maakten  ;)

Enig idee wat er met die loc later is gebeurd ?

Groeten Peter ;)

RoDY

#4
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 augustus 2022, 20:15:40 PM

Enig idee wat er met die loc later is gebeurd ?


Update in het 2de bericht!

1885

Top

Je kan pendelen met Kamp Brasschaat over Lijn 12 http://www.lijn-12.be/kapellen-militair1940.php
De laad- en loskade voor tanks ligt daar parallel aan de sporen en kan je bezoeken https://goo.gl/maps/jXZsJaNeUQKhW2Z36 eventueel te combineren met bezoek aan Gunfire https://www.site-gunfire-brasschaat.be/index.php/nl/ en spoorfietsen https://www.spoorfietsen.be/.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

RoDY

#7
Gisteren op 2dehands 3 kasten (128x80x30/HxBxD) kunnen scoren voor een prikkie. Deze zullen dienst doen als onderbouw van de baan. De bedoeling is dat in deze 3 kasten heel men verzameling zal geherbergd worden. Zo creëer ik een treinenwand als het ware.

Ter verduidelijking plaats ik hier nog een schetsje van mijn beoogd doel.
De kamer heb ik volgens de huidige opstelling eens in 3D uitgewerkt.

Komend weekend vlieg ik er in!



Bron: Robbe Vd



Bron: Robbe Vd


RoDY

#8
Rollend materieel
Ondertussen is de verzameling van rollend materiaal (2rail) en scenery ook al sterk aangelengd. Deze foto laat nog maar een deeltje zien van wat ik werkelijk heb liggen.
Eens zien of ik morgen een betere foto en completere foto kan maken.


Herwig

Citaat van: 1885 op 24 augustus 2022, 20:56:06 PM
Top

Je kan pendelen met Kamp Brasschaat over Lijn 12 http://www.lijn-12.be/kapellen-militair1940.php
De laad- en loskade voor tanks ligt daar parallel aan de sporen en kan je bezoeken https://goo.gl/maps/jXZsJaNeUQKhW2Z36 eventueel te combineren met bezoek aan Gunfire https://www.site-gunfire-brasschaat.be/index.php/nl/ en spoorfietsen https://www.spoorfietsen.be/.

Dit werd ooit in schaal N  nagebouwd als segment van de N-modulebaan ....

renstimpie


Ronald


RoDY

#12
Update September Deel 1

Vandaag de 2Dehands kasten opgehaald voor de onderbouw, dit voor enkele symbolische euro's en een gezellige babbel.

Eén kast heb ik al een stukje moeten inkorten, kastbreedte 240cm vs vrij ruimte 239.5cm. :P
Heb ik er maar ineens 4cm af gedaan, zodat ik een beetje spelling heb.

De deuren zijn al opmaat gezaagd, potscharnieren van uit een oude inbouwkast gerecupereerd, verfrestjes van een vorige project en zo komen we dus op een budget kastje uit dat op maat is.

En dan nog zonet de grondlaag gelegd, zodat ik morgenvroeg al de eerste laag zwart kan schilderen!

Wordt vervolgd ...


Bron: Robbe Vd

Floris


Metpetergaathetbeter

tja een baantje en daarbij meteen en make-over van het huis  8) ;)