Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het zat er eens aan te komen ... CNC foam cutting

Gestart door dani, 24 augustus 2022, 16:04:04 PM

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

leuk of hoe (bedrieglijk) simpel het er allemaal uitziet  ;)

PietB

Ik denk dat het voor de modelspoor liefhebber een nuttige aanvullig kan zijn in het gereedschap arsenaal.

grt Piet.

dani

Het ziet er allemaal vlotjes en leuk uit op de film, maar om echt lange / brede dingen te gaan snijden met een draad zijn er toch wel wat beperkingen volgens mij.
Ondervind ik ook als ik met de "manuele"  snijdraad tool  een breed of dik stuk wil snijden.  De draad krijgt soms een beetje een eigen leven  onder invloed van de materiaal krachten, en naargelang de spanning op de draad en de snelheid van het snijden.

Maar degelijke sturingssoftware zoudaar misschein rekening kunnen mee houden en het bbijsturen. 

In het filmpje zitten volgens mijn een relatief groot saantal  "versnelde" opnames :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 augustus 2022, 16:15:08 PM
leuk of hoe (bedrieglijk) simpel het er allemaal uitziet  ;)

Voor de doorsnee modelbouwer  een iets te complex  "produtieproces" denk ik .
Maar het is wel leuk om te zien hoe de technologie ontstaat en alles "betaalbaar" worrdt voor thuis
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 25 augustus 2022, 11:21:06 AM
Ondervind ik ook als ik met de "manuele"  snijdraad tool  een breed of dik stuk wil snijden.  De draad krijgt soms een beetje een eigen leven  onder invloed van de materiaal krachten, en naargelang de spanning op de draad en de snelheid van het snijden.
Ik heb hier bij de modelbouwclub eens een demo gezien van twee gasten die in twee uur twee vleugels voor een model zweefvliegtuig sneden uit styrofoam isolatie platen.
De uiteindelijke spanwijdte was 4 meter.
De vleugelkernen werden in 4 delen van een meter gemaakt, aan elkaar gelijmd met witte houtlijm en bekleed met 0.5mm dik balsahout.
Behalve de vleugel voorrand die werd van Abachi gemaakt.
Hun verklaring omtrent het in de hand houden van de snijdraad was:
1-goed op temperatuur houden en
2-geen haast hebben.

grt Piet.

Havoc

Zoiets om vleugels voor vliegtuigen te snijden heb ik ooit op een modelbouwbeurs in Brussel gezien. Meer dan 15 jaar geleden denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Waterman

Fijn dat er in tijden van duizenden artf en rtf modellen nog mensen zijn die vleugels snijden uit isomo en ze met balsa beplanken! 😊

Al gaat er niets boven een vleugel bouwen met ribben!

Om op Dani zijn topic verder te gaan: ik zou eigenlijk al eens moeten beginnen met een gewone foam snijder te maken. Maar verder dan de YouTube video van Electroboom die een haardroger demoneert en van de gloeidraaden daaruit een soort primitieve snijder maakt (en er zich uiteraard aan elektrocuteert en verbrandt) ben ik nog niet gekomen 😁

Vergis ik mij nu of is draad om zo'n ding te maken niet gewoon te krijgen in hobbyzaken?

dani

Citaat van: Waterman op 26 augustus 2022, 11:07:03 AM
Vergis ik mij nu of is draad om zo'n ding te maken niet gewoon te krijgen in hobbyzaken?
Die drad kan je inderdaad gewoon kopen in verschillende weerstandswaarden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: Waterman op 26 augustus 2022, 11:07:03 AMVergis ik mij nu of is draad om zo'n ding te maken niet gewoon te krijgen in hobbyzaken?
Zoek eens op "nichroomdraad". Bij Lucas Creative heb ik het al in het rek zien hangen. Bij een typische treinwinkel (die er nog zijn) niet. Denk dat je meer kans hebt bij een RC winkel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ramdani

Technohobby in Halle verkoopt zo'n draad (vermits ze ook snijders verkopen);
wel vragen aan de kassa, want de draad zit achter slot en grendel ;);

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0


adrievans

proxxon heeft ze ook in assortiment.
Als vervangdraad voor de handsnijders
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Waterman

Bij Schleipper in Gent verkopen ze die van Proxxon... Enfin, een paar jaar geleden toch.

Maar bon, misschien morgen eens langsgaan in de lokale hobbywinkel. Die hebben een heel ruim assortiment en bovendien hebben ze misschien eindelijk het balsahout dat ik wil gebruiken om perrons te maken binnen.