Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :)

Gestart door Ronald, 22 augustus 2022, 13:42:55 PM

DFS

Hi Ronald, waar komt dat servo testertje vandaan? Ik heb namelijk ook zo'n segment schijfje op mijn micro baantje

Ronald

Dank mannen! @ Steven; nee hoor, geen probleem. Zijn altijd leuk zulke discussies, ik weet er zelf ook weinig van. Vriend van mij heeft een Hapo in zijn baantje liggen, die zijn heel leuk. Alleen erg duur en moeilijk te krijgen daar de maker slecht bereikbaar is. Deze van Faller is wat eenvoudiger maar technisch netjes. Ik ga jullie op de hoogte houden ;)

Ronald

Goeiemorgen!

Zo, de kit; ik had wat research gedaan vooraf en wist wat er in de doos zat. Niet heel veel maar het blijft een leuk ding:

20220831_153217 by Ronald Halma, on Flickr

Een 2-tal rekjes met de onderdelen voor de brug, en een zak met onderdelen waaronder dus de grote servo.

De kelder zeg maar, die is mooi gegoten. Maar..... Faller 's spuitgietmachine maakt veel "uitgooi-markeringen", dat zijn de "rondjes" die je vaak ziet op plastic modellen. Is niet erg, meestal zitten ze uit het zicht. Bij deze mal dus niet en de hele rand zit er vol mee:

20220831_153224 by Ronald Halma, on Flickr

20220831_153230 by Ronald Halma, on Flickr

20220831_153236 by Ronald Halma, on Flickr

20220831_153256 by Ronald Halma, on Flickr

20220831_153305 by Ronald Halma, on Flickr

Die moeten er af. Ik doe dat op een vrij eenvoudige manier met een scalpel mes van revell met een nr 11 blade. Ik "schraap" met het mes net zolang totdat de markering weg is. Even met een fijne gradatie schuurpapier er overheen en ze zijn weg. Kost een klein half uurtje maar de moeite mijns inziens meer dan waard:

20220901_101514 by Ronald Halma, on Flickr

Klaar voor de betonkleur en verdere afwerking.

Verder; de rekjes. Deze is hoofdzakelijk met de brugdelen. Her en der toch wel wat onzuiverheden:

20220831_153318 by Ronald Halma, on Flickr

En de brug zelf met wat snuisterijen:

20220831_153327 by Ronald Halma, on Flickr

En een plaatje met houtimitatie. Heel netjes hoor maar ik heb hier nog wel wat mooier materiaal liggen :) :

20220831_153339 by Ronald Halma, on Flickr

En de zak met onderdelen e.d. Goed verzorgd, lagertjes, schroefjes, servo. Netjes, Faller!:

20220831_153348 by Ronald Halma, on Flickr

De brug samengebouwd. Zoals gezegd wel wat onnodig "vlees" aan de delen maar niet onoverkomenlijk:

20220831_155757 by Ronald Halma, on Flickr

Faller adviseert superlijm bij deze samenbouw en dat bevreemd mij. Het is polystorol of polystyreen, en eigenlijk lijmt dat het beste met de daarvoor geschikte lijm. De Faller bv of de door mij geliefde Tamiya die ik hier gebruikt heb is dan sterk genoeg door de werking. De naden aan de onderkant nog eens extra vol laten lopen met de naald van Faller en dan is het wat mij betreft bomsterk:

20220831_161328 by Ronald Halma, on Flickr

In ruwbouw klaar en even met het draailager losjes (en nog niet helemaal op de plek gedrukt) gemonteerd:

20220831_161323 by Ronald Halma, on Flickr

Dat gaat wat worden. Wordt vervolgd!

Bundesbahnfreak

Dag Ronald,
Bedankt voor de beelden.
Wat grootbedrijf betreft; in al de boeken die ik heb komt het voor zover ik weet niet voor.  De enige die als segmentdraaischijf kan door gaan ligt in het station van Duren in Duitsland en deze is afgeleid van de standaard draaischijven zoals gekend bij oa Fleischmann of Roco. 
Misschien werd het op de goederenkoeren van bedrijven gebruikt.  Al bij al een interessant hebbeding.
Misschien weten andere forumleden er meer over.
Grtn Rudy

Ronald

Och, ik pretendeerde natuurlijk niet het prototype na te bouwen ;) Mijn vriend Ronald Koerts heeft de dacht ik HApo schijf en dat is toch wel heel charmant toch?:

20220820_185941 by Ronald Halma, on Flickr

Dusch; bouwen wij gestaag door! 8)

Peter

Om eerlijk te zjjn, die segment draaischijven komen toch vrij veel voor, zelf  in grotere stations.
Die in Düren is geen segment draaischijf maar een met kleine doormeter waar loks van korte afmeting op gedraaid werden. Het was inderdaad zo dat ze meestal als segment gebruikt wel waar drie afgangen mogelijk waren, want er lagen 3 rails tussen de beide perrons (ps: ik ben opgegroeid in Düren)

Meest voorkomend zijn die segment draaischijven in kleinere lokale eindsstations in het zuiden van Duitsland (Bayern, Baden-Würtenberg en bedrijven

historische_drehscheibe_d__ren-900x600 by Peter Verlooy, auf Flickr



Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Dank je, Peter! Duidelijke infov ;)

Oke, ding moet natuurlijk ook in de baan :) Dus kast op de bokjes, wil de binnenbak eruit pakken en... zit vast! Beetje te gretig geweest met de lijm  ;):

20220901_133217 by Ronald Halma, on Flickr

Dat dus netjes weggehakt met een beitel. Dan eerst maar eens het gat uitgezaagd. De opgeplakte afdruk klopte aardig, er moest heel iets meer uitgezaagd worden maar dat ging allemaal heel voorspoedig:

20220901_133844 by Ronald Halma, on Flickr

En het past:

20220901_133853 by Ronald Halma, on Flickr

Het plan is om ook hier een laagje schuimplaat te zetten. Dus een stuk pas gesneden:

20220901_134633 by Ronald Halma, on Flickr

Beetje lijm erop en uitsmeren:

20220901_134723 by Ronald Halma, on Flickr

20220901_134814 by Ronald Halma, on Flickr

En vast:

20220901_134856 by Ronald Halma, on Flickr

Laten drogen en dan laat zich de opening makkelijk uitsnijden. Inmiddels ligt er ook al ondergrond voor het dooie stukkie spoor:

20220901_145056 by Ronald Halma, on Flickr

En zie:

20220901_145211 by Ronald Halma, on Flickr

Het past!:

20220901_145231 by Ronald Halma, on Flickr

20220901_145235 by Ronald Halma, on Flickr

Het beekje rechts gelijk maar even uitgezaagd. Aftekenen:

20220901_145847 by Ronald Halma, on Flickr

En uitzagen:

20220901_150150 by Ronald Halma, on Flickr

Komt niet op een mm aan, wordt later toch als vloeiende beek afgewerkt. Dan zal er toch wat onder moeten om te dragen dus een plaatje gevonden en gezaagd. In het kader van een beetje fatsoenlijk lijmen wat lijntjes gezet waar het moet komen:

20220901_150528 by Ronald Halma, on Flickr

En het zit op de plek, mag drogen nu:

20220901_150649 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover maar weer :) Laters!

Peter

Ronald,
hierbij nog een foto van het gebruik van die kleine draaischijf.
Een baureihe 38 paste er juist op

1965-Sommer_Bf-Dueren_38-2962_Drehscheibe_RM by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

ronaldk

Citaat van: Bundesbahnfreak op 01 september 2022, 13:30:05 PM
Wat grootbedrijf betreft; in al de boeken die ik heb komt het voor zover ik weet niet voor.  De enige die als segmentdraaischijf kan door gaan ligt in het station van Duren in Duitsland en deze is afgeleid van de standaard draaischijven zoals gekend bij oa Fleischmann of Roco.

.....

Misschien weten andere forumleden er meer over.

Goed, Als ik een beetje op internet zoek kom ik wel wat segmentdraaischijven in het wild tegen  :) Onder andere: Wikipedia Drehscheibe en nog wel wat websites. Goed, bij het smalspoor is het ook nog wel te zien.

Citaat van: Ronald op 01 september 2022, 14:45:31 PM
Och, ik pretendeerde natuurlijk niet het prototype na te bouwen ;) Mijn vriend Ronald Koerts heeft de dacht ik HApo schijf en dat is toch wel heel charmant toch?:

Jep, het is een Hapo Bahn-schijf met een eigen servo aandrijving er onder. En het is zeker charmant. Weer eens wat anders dan wat wissels of een hele grote schijf  ;D

@Ronald: Lekker bezig  :) Goede vooruitgang!

Ronald

Dank je! :)

Inmiddels het eerst beetje verf er op. Brug wordt een machinegroen frame met een donkerbruin dek van hout. De "pit" wordt betongrijs. Die zit er dan ook al 2x op.
De foto's; de "pit" is inmiddels in de kleur, de brug "in progress":

20220901_190859 by Ronald Halma, on Flickr

2x:

20220901_195814 by Ronald Halma, on Flickr

De brug eerste keer groen en nog niet helemaal gedaan:

20220901_195807 by Ronald Halma, on Flickr

Dit is een beetje waar ik naar toe wil:

20220901_195831 by Ronald Halma, on Flickr

Wordt vervolgd!

Ronald

Na lang wikken en wegen met wat voor railsysteem te gaan gebruiken gekozen voor het alom betrouwbare Rocoline. Ik wilde Mein Gleis van Weinert maar vond uiteindelijk de prijs van het spul (ondanks dat ik maar 1 wissel nodig had) toch teveel. Ik had ook al een aanbod gehad van Ronald om wat Rocospul van hem te nemen, uiteindelijk heeft hij een enorme voorraad van een voormalige modelbaan :)
Dusch; even kijken hoe ik met de hoek van het wissel uit ga komen:

20220902_185432 by Ronald Halma, on Flickr

Het ligt boven het wissel wat globaal, de flex wilde niet in vorm blijven :) Belangrijk was even de wissel zelf.
Afgetekend waar ik hem wil en direct ook het gat voor de stelbalk gemarkeerd:

20220902_185647 by Ronald Halma, on Flickr

Zo komt het er dus op te liggen:

20220902_185752 by Ronald Halma, on Flickr

Dat was gistereravond, wissel mee naar binnen en met een bak koffie erbij "auf den tisch":

20220902_190811 by Ronald Halma, on Flickr

Het Roco wissel is af fabriek eigenlijk al DCC friendly volgens Alan Gartner (https://www.wiringfordcc.com/switches_atlas_roco.htm):

20220903_095404 by Ronald Halma, on Flickr

Wissel even op de kop om de openingen onder het wissel wat breder te maken. Boven verbreed, onder origineel. Meer ruimte voor de soldeerbout dus:

20220902_191207 by Ronald Halma, on Flickr

Roco heeft van het puntstuk en de beide polariteiten al een aansluiting gemaakt waar je dan hun originele bekabeling in kunt steken. Mooi, maar die gaan er af:

20220902_192115 by Ronald Halma, on Flickr

Daar soldeer ik 3 nieuwe draden aan. Blauw voor het puntstuk, geel en groen voor de beide railstaven. Waarom die kleuren? Omdat ik daar een aantal flinke spoelen van heb liggen  8) :

20220902_200723 by Ronald Halma, on Flickr

Waar ik meer ruimte heb gemaakt komen overbruggingen, immers hebben de staven naast elkaar altijd dezelfde polariteit. Deze brug zorgt voor een goede stroomvoorziening:

20220902_201320 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de onderkant van de tongen soldeer ik ook een draad om ook die continu van spanning te blijven voorzien:

20220902_202047 by Ronald Halma, on Flickr

Inmiddels zijn de 3 draden in een bedje van dikke superlijm vastgezet onder in de holle bielzen.
En als al dat werk gedaan is heb je dus dit; een spin-achtige Roco wissel:

20220902_210654 by Ronald Halma, on Flickr

En toen was het vanmorgen. De gaatjes geboord voor draden (3mm) en steldraad (8mm):

20220903_091228 by Ronald Halma, on Flickr

Even passen:

20220903_095049 by Ronald Halma, on Flickr

Eerst voorzien van alle raillasjes, dotten lijm eronder, oppassen voor de cruciale (draai)punten:

20220903_095839 by Ronald Halma, on Flickr

En leggen:

20220903_095954 by Ronald Halma, on Flickr

Voorzichtig aandrukken en even iets gewicht erop voor het drogen:

20220903_100000 by Ronald Halma, on Flickr

En een overzichtje. Eerste stukkie rail ligt!:

20220903_100126 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover vandaag!

Ronald

Zo, even wat kunnen doen. Kreeg op m'n f.l.i.k.k.e.r. van Steef  ;D Terecht, was toch wat vergeten. De schroefdingen voor de aandrijving zaten er nog aan en ook de tussenstukjes bij de stelbiels. Dat alles weggehaald:

20220905_101952 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de onderkant was de stelbiels al ingekort door de heer Koerts toen deze wissel nog op zijn modelbaan lag ;) Niet erg, ga dit ding met wat styreen ondersteunen zodat deze netjes kan bewegen:

20220905_101959 by Ronald Halma, on Flickr

En wat flexen van Ronald overgenomen, de 3 beste eruit gezocht en zover mogelijk ontdaan van wat lijmresten aan de onderkant. Klaar voor de bouw!:

20220905_103140 by Ronald Halma, on Flickr

Later weer meer, eerst vanmiddag nog even voor mijn werkgever aan de slag :)

Joran

Citaat van: Ronald op 05 september 2022, 11:22:49 AM
Zo, even wat kunnen doen. Kreeg op m'n f.l.i.k.k.e.r. van Steef  ;D Terecht, was toch wat vergeten. De schroefdingen voor de aandrijving zaten er nog aan en ook de tussenstukjes bij de stelbiels. Dat alles weggehaald:

20220905_101952 by Ronald Halma, on Flickr

Ik heb dit op mijn overgeslagen, kan het nog aanpassen. Maar blijft de stelbiels dan goed kunnen bewegen? Hoe doe je dat met het ballasten? Dat doorverbinden van die spoorstaven is dat noodzakelijk? Want ik heb dat ook niet gedaan. Eens kijken of dat nog gaat lukken (de rails ligt al vast).

Ronald

Hoi Joran! Ik leg er nog een streepje styreen onder zodat de stelbiels netjes kan glijden. Uiteraard voorzichtig ballasten en dan komt dat wel goed.

Wat betreft die bedrading; nee, dat is zeker niet noodzakelijk. Maar het zorgt wel voor een wat betrouwbaarder wissel en dat wil ik bij een tentoonstellingsbaantje zeker. Op de standaard manier ben je overgeleverd aan de stroomvoering van de tongen en als die niet lekker aanliggen of wat vuil zijn kan het tot haperingen leiden en dat wil ik niet. Vandaar deze methode.

Bundesbahnfreak

Dag Ronald,

Hoever sta je met de segmentdraaischijf?
Een link naar DSO ivm zo'n draaischijf te Freiburg, deze gelijkt op die van Faller maar is groter (kwart cirkel)

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10279795

Mvg

Rudy