"Trois-Ponts" start nieuwe baan.

Gestart door Belgaboy, 17 augustus 2022, 14:09:15 PM

Belgaboy

Hallo hallo,

Na bijna een jaar niets meer in modelbouw gedaan te hebben (vorige N baan is volledig ontmanteld en afgebroken) begon het toch opnieuw te kriebelen. Omdat ik niet wou verder borduren op de vorige baan en de daarbij horende "fouten" werd beslist echt terug van scratch te beginnen. Ook werd het terug schaal H0 in wisselstroom.

Een tijdje geleden vond ik op een Duits forum volgende baan die me wel aansprak:



De baan bestaat uit twee schaduwstations een paradespoor en een bovenstation. De originele plannen heb ik aangepast zodat er treinen met vijf personenwagons kunnen rijden en stoppen in de stations.
Afmetingen zijn 400 x 150 cm, dit is het maximum wat ik op mijn zolder kan plaatsen. Alles staat op wieltjes zodat de baan van alle zijden perfect te bereiken is.

Als begin van de bouw werd er eerst een nieuwe tafel gemaakt. Daarvoor werd multiplex van 18 mm gebruikt. Er werden twee kaders van 150 x 150 gemaakt en één van 100 x 150. Daarna werd alles aan elkaar gemonteerd. 







De nodige voorzieningen voor het plaatsen van de ECoS centrale en de ringleiding werden getrokken:





Hierna kon met de baan zelf begonnen worden.

Eerste schaduwstation werd voorlopig uitgelegd zodat er al terug "iets" kon rijden  :)



Omdat ik een systeem met spanten ga gebruiken en ik deze niet uit het tekenprogramma (railmodeller pro) kon halen moet ik alles zelf opmeten en aftekenen om het passend te krijgen.
Dat betekent dat gebouwde stukken soms terug moeten kunnen verwijderd worden, vandaar de voorlopige uitleg. Nadien worden de tracé's nog voorzien van 2 mm kurk.

Tot de volgende
Patrick

ESU ECoS 2.1, iTrain.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

55erke


Veel succes.
Alvast goed begonnen 👍

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

DFS


stoomlokje

Patrick, een mooi begin, netjes gemaakt

Pierre

Groet Pierre.


Belgaboy

Bedankt voor de complimenten!

Ondertussen zijn we weer war verder gekomen de tracé's voor het eerste schaduwstation zijn nu volledig uitgezaagd



En we hebben ook nieuwe tracé's bijgemaakt



Daarna zijn de eerste spanten gemaakt



Na en week wroeten met multiplex en een decoupeerzaag was dit het (voorlopige) resultaat



In werkelijkheid ging het niet zo snel maar ik zit met dit verslag een beetje achter tov van de huidige staat van de baan  ;) ;)

Morgen de volgende episode.

Suggesties en of opmerkingen steeds welkom.

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

En de boer ploegde verder....(of de modelbouwer bouwde voort)

Na het verlaten van het schaduwstation komen we op het paradespoor



zo verder naar de rechtse bocht om in het hoofdstation te geraken



aanleg van de rails in het station



Tot hier ben ik geraakt tijdens mijn vakantie, vanaf nu zal het aan een trager tempo verlopen.

Na het hoofdstation gaan we met een ruime bocht richting tweede schaduwstation, dit komt te liggen tussen het eerste schaduwstation en de bovenbaan.
Op de foto is de toegang an zichtbaar (middelste plaat)



Voorlopig is het even wachten op een nieuwe lading hout en de rails voor het tweede schaduwstation.
Wordt vervolgd...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

rgp

Gewoon een vraag: waarom gebruik je 18mm multiplex ? 8mm populieren multiplex is ook goed en veel lichter.

Roland

Belgaboy

Dag Roland

Ik heb 18 mm multiplex gebruikt voor de spanten omdat die dan net even breed zijn als het onderliggende kader en ik ze probleemloos kan bevestigen. De spanten zijn dan ook net breed genoeg om twee stukken spoortrace samen op te bevestigen. De spoortrace's zelf zijn inderdaad 8 mm multiplex.

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

RoDY

Dag Patrick,

Heb je nog verder gedaan aan de baan ? Ben wel benieuwd !  ;D

Grtjs,

Robbe