Lima T21 - Vraag 1

Gestart door Waterman, 13 augustus 2022, 19:27:27 PM

Thommy

Heb vorige week er 3tal weg gegooid van die motortjes.
Nu ik snap dat de motor door de aanpassingen aan het chassis hoger komt, en dus de loc zakt. Maar wat heb je daaraan als je de andere zijde niet aanpast?

Citaat van: Rochevalien op 15 augustus 2022, 13:54:52 PMmaar het BLIJFT een Lima motor en bijgevolg voldoet deze niet op een baan met wat flinke hellingen en krappe bogen

Daar ben ik niet echt mee akkoord. Tig Lima's gehad en op de clubbaan ging m'n 27 perfect rond met 10 M4's. En moest toch redelijk wat hoogte stijgen (clubbaan in Brugge). Maar ik erken wel dat ik er ook had die met 6 wagens al moeite hadden. De 27 en de 11 waren op dat vlak de beste die ik had. M'n 23 was dan een ramp, m'n 125 tjah... kracht genoeg maar die vloog, kon niet rustig rijden. Met paar ingrepen was die aanvaardbaar qua snelheid maar haddan 0 kracht meer.
Greetz

Thommy

Floris

Marklinbandjes dr onder, die zijn goed plakkerig. Lima-motoren zijn meestal een kwestie van de rotor uitwisselen met al je andere lima-locs en kijken welke combinatie rotor-magneet t best loopt. Echt goed wordt t nooit, maar soms tref je dr weleens een waarvan je denkt hoe kan zo'n ellendig stuk speelgoed zo soepel werken? Maar uh ja, dan moet je om te beginnen wel een beetje sympathie hebben voor dat soort spul en zin hebben dr es lekker mee te gaan zitten rommelen. Wil je gewoon een trein die t net zo goed doet als een hedendaagse dan gewoon een roco-onderstel dr onder beunen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Waterman op 16 augustus 2022, 13:16:02 PM
De multimeter er eens bijgepakt en ze geven een heel geringe weerstand van 10 ohm.
Volgens de kleurringen zijn ze 82 ohm. Maar ze zijn ingebouwd op de collector, dus je zit door de wikkelingen te meten, en dan is 10 ohm een normale waarde.

Rochevalien

Citaat van: Thommy op 19 augustus 2022, 08:43:44 AM
Heb vorige week er 3tal weg gegooid van die motortjes.
Nu ik snap dat de motor door de aanpassingen aan het chassis hoger komt, en dus de loc zakt. Maar wat heb je daaraan als je de andere zijde niet aanpast?

Citaat van: Rochevalien op 15 augustus 2022, 13:54:52 PMmaar het BLIJFT een Lima motor en bijgevolg voldoet deze niet op een baan met wat flinke hellingen en krappe bogen

Daar ben ik niet echt mee akkoord. Tig Lima's gehad en op de clubbaan ging m'n 27 perfect rond met 10 M4's. En moest toch redelijk wat hoogte stijgen (clubbaan in Brugge). Maar ik erken wel dat ik er ook had die met 6 wagens al moeite hadden. De 27 en de 11 waren op dat vlak de beste die ik had. M'n 23 was dan een ramp, m'n 125 tjah... kracht genoeg maar die vloog, kon niet rustig rijden. Met paar ingrepen was die aanvaardbaar qua snelheid maar haddan 0 kracht meer.

Dit moet je mij dan eens uitleggen ,al deze loks hebben immers een identieke mechcaniek en motor . Een originele Lima 27 met 10 M4 s erachter? dat zou ik toch wel eens willen zien.

Thommy

Zie wat Floris zegt. Sommige zijn goed andere helemaal niet.

Enneuh, eigenlijk waren we gestart met 12 M4's maar dat lukte niet.
Greetz

Thommy

Rochevalien

In de laatste zin van Floris kan ik mij helemaal in vinden ,ik heb er zo 3 staan . Jouw verhaal is een broodje aap -onzin -of hoe je het ook kan noemen .Ik heb zelf in der tijd uuuuren versleten in een poging om iets meer uit die lima -pancake - motoren te halen ,zelfs de cd speler moteurkens . Goed voor onder een motorwagen die niets hoeft te trekken, meer niet.

Thommy

Citaat van: Rochevalien op 19 augustus 2022, 21:11:49 PM
In de laatste zin van Floris kan ik mij helemaal in vinden ,ik heb er zo 3 staan . Jouw verhaal is een broodje aap -onzin -of hoe je het ook kan noemen .Ik heb zelf in der tijd uuuuren versleten in een poging om iets meer uit die lima -pancake - motoren te halen ,zelfs de cd speler moteurkens . Goed voor onder een motorwagen die niets hoeft te trekken, meer niet.

M'n varkensneus deed het met een eigen stel en dan een dummy model op die baan. Dus ook 1 motor en 7 wagens...
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

en wat is goed rijden ? Omdat het een Lima is en we daarom minder streng zijn in het beoordelen dan pakweg elke loc van een ander merk ?

Ik heb ook Lima's maar als je die goed wilt laten rijden, updaten dat hij niet echt opvalt tss al de rest dan zijt ge ook al een hoop centen kwijt, natuurlijk als hij er aankomt en je sluit je ogen dan zie je het verschil niet, in het slechte geval hoor je het verschil ......

Rochevalien

Als je een tweedehands roco lok kan vinden op de beurzen en de kap is nog best ok ,kan je die ook nog kwijt op ebay .Dan valt de prijs nog mee .Natuurlijk als je bv 20 loks hebt staan is dat wat anders .Je kan een lima lok een betere stroomafname geven ,dan loopt hij wat soepeler .Je kan wat experimenteren met anti-slibbandjes ,maar dat komt de stroomafname niet ten goede .Je kan 2 motoren in 1 chassis steken ,of wat gewicht toevoegen of zelfs de messing strips op de koolborstels wat verbuigen maar dat stopt het ook .
Ofwel moet je ze in voorspan gebruiken met een mehano ,trix of Ls lok maar dan zijn die het die de hele trein trekken.

Waterman

Ahja juist, oude Roco's! Die mogen ook niet, met die duizenden ampères stroom die ze vreten met hun oude dikke motoren!

Het is duidelijk: alleen de mensen met veel centjes voor de peperdure modellen mogen met de treintjes spelen!

Nog even geduld jongens, donderdag komt de vuilkar, ik zal maken dat alles buiten staat.

Zeggen dat er op dit forum topics bestaan waarin mensen zich afvragen waarom er zo weinig instroom is in de hobby  ::)

Metpetergaathetbeter

#25
ons schuld niet dat je niet hoort wat je graag wilt horen, niemand heeft gezegd dat jij je hobby hoeft op de vuilkar te gooien, hetzijn enkel uw woorden ......


tja als oude Lima's de instroom zouden bevorderen daar heb ik ook mijn twijfels over.

Citaat van: Waterman op 20 augustus 2022, 11:17:25 AM
mogen met de treintjes spelen!
deze bewoording houdt net (jonge)mensen tegen om met hobby te beginnen/verder te doen  eens ze 13,14 en ouder worden ......

Rochevalien

Citaat van: Waterman op 20 augustus 2022, 11:17:25 AM
Ahja juist, oude Roco's! Die mogen ook niet, met die duizenden ampères stroom die ze vreten met hun oude dikke motoren!

Het is duidelijk: alleen de mensen met veel centjes voor de peperdure modellen mogen met de treintjes spelen!

Nog even geduld jongens, donderdag komt de vuilkar, ik zal maken dat alles buiten staat.

Zeggen dat er op dit forum topics bestaan waarin mensen zich afvragen waarom er zo weinig instroom is in de hobby  ::)

En zeggen dat de hittegolf voorbij is ,blijkbaar niet overal als je al die onzin hierboven leest  :o :o
[/color]

rgp

Allen

Lima s hebben minder goede rijeigenschappen, maar er zijn wel degelijk oplossingen: extra stroomafname, extra gewicht, slipbandjes, ....
Grotere ingrepen: ander onderstel, faulhaber motor, ....
Op de terziele clubbaan van MSCM DE PIJL reden lima s HLE 27, 23 met realistische slepen over de baan.
Maar ja sommige zweren bij hun merk (en) (om diverse redenen 🤔) en vergeten dat het probleem soms ergens anders ligt, nl bij te krappe bogen, slecht gelegde rails en wissels.

Roland

Bundesbahnfreak

Allee, we zijn weer vertrokken.  Tussen mijn loks staan ook een deel Lima's met als hoofdreden dat de andere merken destijds deze modellen niet uitbrachten. Lima heeft een tijd toen ze van speelgoed naar betere modellen overstapten een tijdje de nichemodellen gedaan.  Gezien de prijs is het normaal dat de andere merken beter waren maar om te zeggen dat de Lima's slecht zijn is me toch een brug te ver.  Over jaren terug kocht ik 2e hands een eierkop van het type 430.  Een gekend merk dat met een M begint en het zustermerk met de T brachten over enkele jaren terug de 456 uit wat een vergelijkbaar model is en waar ik wel ik wel interesse in had.  Toen ik besefte dat de Lima uit de jaren Tachtig op schaal was en de Matrix niet was mijn goesting ook over ;D.  Aan Waterman, laat je niet uit je lood slaan.  Gewoon doen wat je graag doet is de boodschap.  Grtn Rudy

Bundesbahnfreak

Ik durf hier bijna niet zeggen dat het oude Jouef model van de DB BR 182 reeds lang op mijn verlanglijstje staat.  Al heeft het model niet de juiste afwerking en trekt de motorisatie op niks, het is misschien de moeite waard om met onderdeeltjes van de andere merken op te kalafateren zoals i ik nog met enkele Lima's gedaan heb.  Al is het om als statisch model te dienen.  Grtn Rudy