Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lima T21 - Vraag 1

Gestart door Waterman, 13 augustus 2022, 19:27:27 PM

Waterman

Hallo,

Een hele tijd geleden al kocht ik een tweedehands Lima type 21. Deze loc heeft een aantal door de vorige eigenaar aangebrachte wijzigingen ondergaan, zoals het chassis dat om mij onduidelijke redenen aangepast is (gelukkig niet zichtbaar) en de pantografen zijn ook anders dan die van mijn type 27 van Lima (Sommerfeldt?).

Er is ook een aanpassing gebeurd aan de motor: een deel van de behuizing en de magneet zijn afgezaagd, en op het anker zijn kleine weerstandjes aangebracht, ik vermoed tussen de verschillende windingen:

20220813_151920 by Patrick VdBossche, on Flickr

De loc rijdt zowel analoog als digitaal goed, dus an sich is er geen probleem. Maar is er iemand die mij toch kan zeggen waarom deze aanpassingen zouden gedaan zijn?

Gaspar

Mogelijk om het chassis te verlagen. Heb ik vroeger ook gedaan.
 

Rochevalien

Die afgezaagde magneet heeft hier weinig zin . Bij de reeksen 15 en 23 is dat wel zinvol om de kap lager op het chassis te krijgen . Je moet dan wel nog iets verzinnen om de kap vast op het chassis te zetten.
Die weerstandjes zouden voor de koplampen kunnen dienen ,zitten er leds in ? 

Waterman

De kap lager op het chassis krijgen... de kap zit nog altijd met dezelfde lipjes vastgeklikt dus ik vrees dat ik niet helemaal kan volgen. Maar ik vergelijk eens met mijn in meer originele staat verkerende T27.

De vorige eigenaar had de loc inderdaad al van ledverlichting voorzien. Maar wat het nut dan is van weerstandjes plaatsen in de motor ontgaat mij ook weerom...

Klaas Zondervan

Die weerstanden op de collector vind ik ook vreemd. De enige reden die ik kan verzinnen is dat hierdoor het vonken aan de borstels misschien wordt verminderd. Maar dat is speculatie.

Havoc

Zijn het weerstanden of spoeltjes? Ik heb ooit eens spoelen in serie met een motor moeten zetten om de regelaar goed te doen werken. Zonder die spoelen heel ruw draaien, met die spoelen veel beter. (heb ik niet zelf uitgevonden, kwam uit literatuur van Maxon) Maar waarom je die dan op de collector zou zetten is een andere vraag. Dat afzagen van de magneet zonder de kring terug te sluiten van het metaal er rond lijkt me nu ook niet gezond.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Thommy

Als ik goed kijk zie ik, waar de motor draait, stukjes plasticard ofzo gekleefd. Hierdoor komt de motor een stukje hoger en zou dat de reden kunnen zijn van de afgezaagde motor
Greetz

Thommy

Floris

tis allemaal wel erg netjes gedaan als ik t zo op de foto zie. Als ik dat soort operaties uitvoerde zag je denk ik wat duidelijker dat t niet af fabriek was, zegmaar.  :P

Rochevalien

Met maar 1 foto blijft het wat gokken en koffiedik kijken natuurlijk  ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

Inderdaad ,de lok staat wat lager op zijn bogies maar het BLIJFT een Lima motor en bijgevolg voldoet deze niet op een baan met wat flinke hellingen en krappe bogen .Alweer een wat zinlose ombouw maw.

Floris

staat me bij dat we bij miniworld een reeks 11 hadden op een roco NS 1600-onderstel. Heb dat ding toen niet zelf omgebouwd dus in hoeverre t precies past weet ik niet, maar heb me dr destijds nooit aan gestoord dat t niet klopte ofzo. Reed uiteraard als een roco. Laatst is er weer een verbeterde 1600 uitgebracht dus wie weet kun je ergens een oudere oplage vinden voor weinig.

Rochevalien

Floris ,Dat is precies wat ik ook gedaan heb ,toen-der-tijd . En nadien de nutteloze kap te koop gezet op e-bay . ;D

Waterman

Citaat van: Havoc op 14 augustus 2022, 10:41:50 AM
Zijn het weerstanden of spoeltjes? Ik heb ooit eens spoelen in serie met een motor moeten zetten om de regelaar goed te doen werken. Zonder die spoelen heel ruw draaien, met die spoelen veel beter. (heb ik niet zelf uitgevonden, kwam uit literatuur van Maxon) Maar waarom je die dan op de collector zou zetten is een andere vraag. Dat afzagen van de magneet zonder de kring terug te sluiten van het metaal er rond lijkt me nu ook niet gezond.

20220816_123905 by Patrick VdBossche, on Flickr

Voor zover ik kan beoordelen zijn dat weerstandjes. Maar ik ken het verschil in het uitzicht tussen weerstanden en spoelen niet goed (ik ken wel het verschil in wat ze doen!).
De multimeter er eens bijgepakt en ze geven een heel geringe weerstand van 10 ohm. Het geluidsignaal voor door te meten klinkt zelfs wanneer ik ze meet.

De ledjes die de vorige eigenaar had ingebouwd hadden weerstandjes, dus daar kan het ook niet mee te maken hebben (hoera voor alles bijhouden!)

20220816_124955 by Patrick VdBossche, on Flickr

Voordeel van die aanpassingen is dat ik gemakkelijk in de motor kan kijken wanneer deze draait, en er springen volop vonkjes uit de koolborsteltjes, dus daar doet het ook niets aan...

Waterman

Citaat van: Gaspar op 13 augustus 2022, 21:21:35 PM
Mogelijk om het chassis te verlagen. Heb ik vroeger ook gedaan.

Dit zijn de aanpassingen aan het chassis:

20220816_123528 by Patrick VdBossche, on Flickr

En dit is er aan het motorbehuizing aangepast:

20220816_123549 by Patrick VdBossche, on Flickr

Lijkt mij gewoon een stukjes weggevijld... Om dan er dat wit stukje weer in te plakken  :o

Ik dacht dat mijn plan om op zoek te gaan naar een tweedehandsmotortje (heeft er iemand iets liggen?) in duigen zou vallen door deze aanpassingen maar ik zie eigenlijk compleet niet in welk verschil deze maken  :P