Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.

Gestart door eve, 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2022, 12:23:42 PM
kan  het fenomeen ook niet teniet(verminderd) gedaan worden met een eventuele plaatselijke verzwaardering

Wel, probeer het eens.

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

ik heb je beugels niet, ik wou enkel meedenken ....

Klaas Zondervan

Peter, ik denk dat je een oplossing probeert te bedenken voor een niet bestaand probleem.

Alberke

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zo'n motorstel? ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Alberke op 27 oktober 2022, 16:35:25 PM
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zo'n motorstel? ;)
wellicht een honderdtal of meer (meerder nr's) ik bezit er eentje de bordeaux uitvoering

stoomlokje

ik heb er 2 in mijn collectie, een groene en een bordeaux stel

Rochevalien

Ik heb 1 origineel stel + nog 3 andere in onderdelen ,echter zonder de ramen . Die stellen heb ik op de kop kunnen tikken op de MSM expo van 2010 of 2012. Dan is er nog een JOCADIS /LS stel van de volgende generatie ,dus zonder de problemen van de ,in deze draad behandelde problemen .

adrievans

Lekkere off topic weer als iedereen gaat vertellen dat ie een stel heeft.

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

eve

Het laatste probleem was dat de elektrische verbindingen tussen de twee bakken te stroef bewoog.

Tussen het motorstel en de meeloper zijn er 5 verbindingen in de digitale versie. Ik kan dat terugbrengen naar nul door gebruik te maken van een functiedecoder in de meeloper. Maar dat kost uiteraard iets.

De 5 soepele draden hebben een diameter van 0,88 mm. De totale oppervlakte in doorsnede is dan 3,04 mm².
Die heb ik vervangen door 5 soepeler draden van 0,4 mm diameter. De totale oppervlakte in doorsnede is nu 0,628 mm² of zowat 5 maal minder.

Zo worden de bakken in bvb S-bochten bij wisselverbindingen niet meer schuin gewrongen tov mekaar.

Dit was het laatste niet bestaande probleem waarvoor geen oplossing meer gezocht moet worden... ;D

We gaan nu terug testen.

Mvg, Erik.


Rochevalien

Citaat van: adrievans op 28 oktober 2022, 16:23:51 PM
Lekkere off topic weer als iedereen gaat vertellen dat ie een stel heeft.

Nog even en we moeten eerst een aanvraag indienen OF we een post mogen plaatsen .Het forum word met de dag leuker  >:(
Ik heb trouwens nog een recentere versie -niet gedigitaliseerd - maar wel met 5 polige stekker  verbinding tussen de bakken . Ga zeker beide versie nog eens testrijden en ook de eve-koppeling eens uitproberen. ;)

adrievans

Niet begrijpend willen lezen is ook een vak.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

moderator uithangen op andermans forum ook....

eve

Na het oplossen van de genoteerde problemen tijdens de eerste testen zijn gisteren, op de baan van Mol Cargo, de tweede serie testen gedaan.
Alles was in orde, op 1 punt na : bij duwend motorstel in een krappe bocht (ca. 420 mm) werd het voorop rijdend eentje uit de rails gedrukt.
De oorzaak was snel gevonden : de eenheden waren te kort gekoppeld zodat de buffers tegen mekaar wreven, met een ontsporing tot gevolg.


by Erik Verleysen on Flickr

De eerste versie van de dubbel-gelede koppeling hebben we dan ook aangepast. In plaats van 0,8 mm draad hebben we 0,5 mm gebruikt die kan bewegen in een stukje buis van 1 mm diameter buiten en iets groter dan 0,5 mm binnen. Daardoor kan ook de beugel gesoldeerd worden. Axiaal is er nu amper nog speling.

Om de koppelafstand tussen de twee eenheden te optimaliseren kunnen we nu ook zeer eenvoudig de beugel buigen richting sporen om tot een goed resultaat te komen.


by Erik Verleysen on Flickr

Zo raken de buffers mekaar niet meer in enge bochten.


by Erik Verleysen on Flickr

In profiel valt de beugel bijna niet op. Uiteraard kan er nog wel wat zwarte verf op...


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

raf

Erik mooie oplossing
Ik vind de beugels nogal mee vallen eens ze ook een kleurtje gaan gekregen hebben
De draden vind ik meer storend eigenlijk maar daar is niet veel aan te doen
Deze zou ik ook meteen een kleurtje geven

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

   Deze Eve-koppeling lijkt tevens best bruikbaar tussen andere rijtuigen, welke dan ook.   Ziet er goed uit.
   Met de messing Eve-'beugels', blijft de koppeling dan nog voldoende star, maw gaat de KKK nog vlot volledig over-en-weer in horizontale zin ?
   Of worden de beugels/draden onvermijdelijk toch ook wat zijwaarts geplooid bij engere boogstralen ?