Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.

Gestart door eve, 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

eve

Vandaag zijn we gaan testen bij de buren van Mol-Cargo. In een aangepast kader dus. Met dank aan de directie aldaar.


by Erik Verleysen on Flickr

Er zijn een drietal problemen aan het licht gekomen die absoluut moeten opgelost worden vooraleer het stel definitief groen licht krijgt.
Motorisatie, trekkracht en rijeigenschappen zijn zeer goed. Dat is toch al iets.

We melden ons weer met oplossingen.

Mvg, Erik.

Jurgen

Nu ben ik wel héél nieuwsgierig welke problemen dat dan waren?

Ik heb het stel zelf niet en ik ga er ook niet beter van worden als ik dit weet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter


eve

Citaat van: Jurgen op 21 oktober 2022, 14:53:53 PM
Nu ben ik wel héél nieuwsgierig welke problemen dat dan waren?

Ik heb het stel zelf niet en ik ga er ook niet beter van worden als ik dit weet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Geduld is dan een mooie aanvullende deugd...

Mvg, Erik.

Jurgen

Hahaha! Slechterikken.  :P ;D

Ik wacht dan wel geduldig af.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eve

Vandaag even tijd gevonden om al 1 probleem op te lossen.

De oude gele LEDs werden vervangen door nieuwe LEDs die veel meer licht produceren.
Steeds stoot ik op hetzelfde euvel bij de leveranciers : zij geven niet op hoeveel graden Kelvin de "warm-witte" kleur heeft.
Zo ook hier : veel te geel. Storend !

Opgelost door een likje blauw : Talens 500 blauw glass deco.
Geen foto's : het menselijke oog reageert anders de (digitale) camera.

Nog 2 problemen te gaan.

Mvg, Erik.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


eve

De koppeling tussen motorstel en volger bij dit Jocadis AM66 is gemaakt op basis van een starre verbinding tussen Symoba KKK's.
Het vermoeden bestaat dat het motorstel bij oneffenheden in de baan het eerste draaistel van de volger uit de baan kan lichten.
Om dit uit te sluiten hebben we de verbinding voorzien van een dubbele geleding. Hoogteverschillen tussen de twee bakken worden zo opgevangen.


by Erik Verleysen on Flickr

Daarmee is een tweede probleem van de baan...
Hop, naar het derde en vermoedelijk (hopelijk) laatste.

Mvg, Erik.

Michael

Erik de dubbele geleding ziet er grof uit, of komt dit door de foto?
Tof dat je dit allemaal uitzoekt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

eve

Citaat van: Michael op 26 oktober 2022, 17:11:57 PM
Erik de dubbele geleding ziet er grof uit, of komt dit door de foto?
Tof dat je dit allemaal uitzoekt.

Het ligt aan uw scherm... ;D

Mvg, Erik.

raf

Volgens ik kan zien is het de originele die aangepast is
Het tussen stukje is er tussen uit geslepen .
Mooie oplossing .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Citaat van: eve op 26 oktober 2022, 14:51:53 PM
De koppeling tussen motorstel en volger bij dit Jocadis AM66 is gemaakt op basis van een starre verbinding tussen Symoba KKK's.
Het vermoeden bestaat dat het motorstel bij oneffenheden in de baan het eerste draaistel van de volger uit de baan kan lichten.
Om dit uit te sluiten hebben we de verbinding voorzien van een dubbele geleding. Hoogteverschillen tussen de twee bakken worden zo opgevangen.


by Erik Verleysen on Flickr

Daarmee is een tweede probleem van de baan...
Hop, naar het derde en vermoedelijk (hopelijk) laatste.

Mvg, Erik.
hm, als er niet 1 koppelschacht op een totaal verkeerde hoogte stond is die starre verbinding niet anders dan bij een marklin kortkoppeling of roco universeelkoppeling tussen 2 wagens, dat gaat over t algemeen toch goed... Bij deze flexibelere verbinding zie ik nog wel een puntje bij geduwd rijden, als de ene schacht omhoog komt en de ander omlaag wordt ie wat korter en heb je misschien net de balgen tegen elkaar.

eve

Dergelijke constructie heb ik JAREN gebruikt bij een combinatie KATO ETA150 + ESA150. Zonder problemen.
Vermits de koppelingshouder star zit op de verticale staaf van de Symoba kan het door u beschreven fenomeen, bij een geduwd stel met aanhanger van 187 g, zelfs niet voorkomen in normale omstandigheden.

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

kan  het fenomeen ook niet teniet(verminderd) gedaan worden met een eventuele plaatselijke verzwaardering