Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.

Gestart door eve, 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

eve

Eerst wil ik bepalen waarvan ik begin. Dat is in dit geval ontnuchterend. Heu, geen verkeerde conclusies uit trekken... ::)

De motoren origineel in de draaistellen beginnen te draaien vanaf 7 Volt. Heel slecht !
De uitgebouwde alibi-motoren beginnen te draaien vanaf 3 Volt. Heel slecht !
Dus op zoek gaan naar : waar blijven die 4 Volt verschil.

De binnen-flens-afstand tussen de motordraaistel-wielen bedraagt 14,91 mm. In een boog van R=48cm rijdt hij zich klem.
De diameter van de drijfwielen is 10,4 mm. De Tenshodo oplossing is toch niet dat...

Met uitgebouwde motoren getracht de rolweerstand te bepalen. Per draaistel is er één as die zich slechts met veel tegenzin laat ronddraaien.
Het motorstel schuift vanaf een helling van 14,6 % met geblokkeerde assen naar beneden.

Mvg, Erik.

Floris

jep, klinkt als wat wij ook zagen bij 1 draaistel. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn wat plaatjes van de bodem van jouw treinstel, om eens te zien hoeveel er geknutseld was aan allan zn stel.

eve


by Erik Verleysen on Flickr

@Floris
...omdat je het zo lief vraagt...

Mvg, Erik.

Floris

Dank. das behoorlijk hetzelfde als bij ons.
jocadis am66 bodem by Floris Dilz, on Flickr
dit ding kwam zo met enig protest door 30 cm-bochten, dus die 48, dat moet beter kunnen. Het enige verschil in de vorm van t gat in de bodem dat ik zo zie zijn de uitstekende hoekjes aan de draaipuntkant, die waren bij ons verdwenen.

eve

@Floris

Citaat : "dit ding kwam zo met enig protest door 30 cm-bochten, dus die 48, dat moet beter kunnen."

Bij de opzet van de werken is er door ons gesteld dat de AM66 TENMINSTE door 48cm moet kunnen, gezien ook de geometrie van de baan van de eigenaar.
PERSOONLIJK vind ik alles onder R=48cm niet meer "van dezen tijd".
Dus "beter kunnen" door 30 cm ? Dat ziet er uit als een tang op een varken.
Als de AM66 na afwerking door bochten kan >48 cm, zoveel te beter, maar we gaan er niets speciaals voor doen.


by Erik Verleysen on Flickr

Ik voeg dit beeld nog toe om te kunnen zien hoever het motordraaistel kan uitslaan ZONDER bewerkingen aan het chassis.

Mvg, Erik.

Floris

krappere bochten aankunnen dan je in je baan hebt is altijd beter als dat kan zonder extra concessies aan het uiterlijk. Heeft de bezitter van t ding bochten van 48 cm, zorg dan dat de trein 40 aankan ofzo, want als t onderstel in t uiterste van zn speling zit gaat ie altijd lelijk lopen. Rijdt ie op een baan met een minimumstraal van een meter, tja, dan zou ik er ook niks aan doen.

stoomlokje

Erik,
heb eventjes met die van mij geprobeerd.
Deze kan R 415 aan en heeft dan nog een krappe overschot.
De rolweerstand is ook heel hoog, zoals je al had vastgesteld.

eve

Dag Saskia,

Ik heb gezien dat er bij R=48cm nog wel wat overschot is.
Bij gebrek aan bochten R=41,5 heb ik dat niet (kunnen) meten.
Dus, dank voor de nuttige informatie.

Ondertussen ben ik zo ver dat het motorloze draaistel met correcte wielen en afmetingen perfect rolt...
Waarover later meer.

Mvg, Erik.

eve

Ik ben er in geslaagd een motordraaistel zo aan te passen dat het betrouwbaar rijdt vanaf 0,6 Volt.
De aanpassingen, schuren, slijpen, frezen zijn echter zeer kritisch en amper reproduceerbaar.
De wanddikte is op bepaalde plaatsen zo dun dat de mechanische sterkte van het geheel onvoldoende is.

Ik ga dit enkele dagen laten rusten. Anders ontstaat er een sterrenbeeld AM66.

Mvg, Erik.


eve


eve

AM66 MU prototype 1


by Erik Verleysen on Flickr

Begint te rijden bij 0,4 V en neemt bij 12 V 45 mA.
Nog wat passen en testen en dan een tweede maken.

Mvg, Erik.

Klaas Zondervan

Die 45 mA, is dat vrij bewegend?
Ik vind het ook interessant hoeveel stroom een loc trekt als je hem tegenhoudt, dus met slippende wielen.

eve

De "mariage" tussen het nieuwe motorblok en de Heljan nabootsing van het draaistel.


Erik Verleysen on Flickr

En nu de stroomafname...

Mvg, Erik.

Rochevalien

En is dit nu de oplossing voor het slechte rijgedrag van de Tenhodos bogies ?

eve

Dit is een oplossing. Tot hiertoe werkt het prima en ik ga verder tot ik een rijdende AM66 heb. Goed rijdend : langzaam aanzetten zonder schokken, voldoende trekkracht, soepel te regelen.

Heb u ook een oplossing ?
Ik verneem het hier graag...

Mvg, Erik.