Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.

Gestart door eve, 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

eve

Citaat van: edemul op 08 september 2022, 23:34:55 PM
D&H decoders.
Is dat niet het selextrix systeem?
Ik heb er een paar en ben er zeer tevreden over.
Ik bezit het rautenhaus systeem en rij met train controller.
Met dit systeem kan ik gemakkelijk deze decoders instellen.

Dag Eddy,

D&H stond aan de wieg van de digitale systemen rond 1985 met oa. het uitstekende Selectrix systeem.
Later fabriceerden zij ook multi-protocol decoders en DDC mono-protocol decoders.
Het zijn deze laatsten die ik gebruik na regelproblemen met ESU decoders.

Begrijp me niet verkeerd : ik heb gewoon geschreven wat ik ervaren heb.
En ik denk dat het overgrote deel van de modelspoorders ook verwachten dat een decoder gewoon uit de verpakking goed werkend kan ingeplugd worden in een loc, ZONDER ook maar enige CV te wijzigen.
Met de D&H DCC-decoder ging dat perfect.

Het is best mogelijk dat het uiteindelijk met de ESU-decoder ook zal gaan na voldoende testen en CV's wijzigen. Maar zoals ik schreef : dat had (en heb) ik geen zin in.

Binnen enige tijd zal ik ook de ZIMO decoders eens nader bekijken...

Mvg, Erik.

rgp

Erik,

Een ding ontsnapt mij: je koopt een doodnormale decoder die je zowel in een stomer 53 als in een TGV inplugt en die moet het dan doen zonder aanpassingen ? Quid bv maximum snelheid ?

Roland

eve

Dag Roland,

Het instellen van de maximum snelheid is een secundair probleem.

Als eerste mag je verwachten dat een decoder zorgt voor een normaal rijgedrag : geen sprongen, schokken, haperingen ed.
Daarna kun je andere parameters instellen ivm verlichting, snelheid, optrekken, afremmen, enz...

Mvg, Erik.

eve

De versie 2 van de motorbogie is verleden week aangekomen en aansluitend voorzien van wielen, een motor en contacten.
De tandwielen modulus 0,3 vergen wel een nauwkeuriger aanpak dan bvb modulus 0,4 of 0,5.
Twee motorbogies onder het motorstel van de Jocadis AM66 geplaatst, aan een decoder aangesloten, de meeloper mechanisch verbonden en dan even testen.
Aanzetten op een helling van 5% : geen probleem. Bij 7 % moet je opletten dat de versnelling niet te sterk is : dan gaat ie doorslippen.
Nu nog de verlichting aansluiten, de kabels wegwerken, de meeloper elektrisch verbinden met het motorstel en een testsessie organiseren op een grote baan. Dan is er alweer een project tot een goed einde gebracht.

Mvg, Erik.

Floris


Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

eve

De sterke tweeling :


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

Stieven76

Fantastisch hoe je het telkens toch maar gedaan krijgt!

edemul

Prachtig,ik ga mij al voorbereiden om drie van die AM 66 om te bouwen.

stoomlokje

Erik, dat heb je toch maar weer knap voor elkaar gekregen,
Worden ze ook onder de leden verdeeld ( mits betaling natuurlijk )?
grtjs, saskia

eve

Ombouwsetjes : feitelijk heb ik dat niet voorzien.
En mijn enthousiasme om het wel te doen heeft voor enkele dagen een ferme knauw gekregen.
Een zending schroefjes die me tot hiertoe (enkele weken geleden) 4,5 € kostten, komen nu, door een actie van onze geliefde Bpost, gedreven door "Europa", onvoorzien op 22,7 €. Ik moet er niets aan verdienen, maar ik wil wel mijn kosten vergoed zien.
En als afnemer wil je natuurlijk wel op voorhand weten wat iets gaat kosten.
Op den duur koop je geen setje materiaal meer, maar een pakje taksen, vervoer, "handling-fees", enz.

Dus, ik vrees dat een "all-in" setje, er niet meer in zit.

Mvg, Erik.

stoomlokje

Erik,
Kijk eens op KING schroeven , dat is in NL en daar haal ik mijn kleine schroefjes.
KING Microschroeven +31 6 20 97 74 46        info at kingmicroschroeven punt nl , Martin Leliveltstraat 79
7131 ZJ Lichtenvoorde

of bij Minischrauben.com ( DE )

eve

Dag Saskia,

Bedankt voor de hulp.
Die adressen, en nog andere, zijn mij wel bekend.
Maar hun prijzen ook.
Nu als er per set  maar bvb 4 vijsjes nodig zijn zal het geen hap in de begroting betekenen...

Mvg, Erik.

eve

Het elektrisch koppelen van beide units naar een "tweetje" is bij deze ook gerealiseerd.
Met wat groene verf kunnen de stekkers beslist wat gecamoufleerd worden.
Op rechte stukken en mits wat optimalisatie van de kortkoppeling is er praktisch niets van te zien.


by Erik Verleysen on Flickr

* Het dak van de linkse unit werd op zijn plaats geschoven. Foto's zijn zeer streng...

Nu nog een uitgebreide test en eventueel filmsessie organiseren. Dat kan maar volgende week afhankelijk van mijn eigen tijd en de beschikbaarheid van de locatie.

Mvg, Erik.

eve

De grote praktijktest is gepland voor volgende vrijdag.

Als die succesvol is, is het niet uitgesloten dat ik volgend weekend de omgebouwde Jocadis AM66 demonstreer op een tentoonstelling in de buurt...

Mvg, Erik.