Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hoe sturen jullie servo's aan?

Gestart door Michael, 10 augustus 2022, 19:22:10 PM

Michael

DCC, intellibox II, digikeijs dr4024, met puntstukpolarisatie dr 4102.

Echter de dr4024 kent 4 presets, waarbij cv47 met waarde 1 de servo laat schakelen met de dr4102.

Ik wil in totaal 20 servo's voor wissels met puntstukpolarisatie gebruiken. Ik heb nu 1 servodecoder aan de praat in samenwerking met de dr4102.
De servo's aansturen is niet het probleem,  maar de preset met cv47 met waarde 1, ik gebruik de handleiding van digikeijs, bij 1 decoder is het gelukt maar de andere 3 die ik in gebruik heb tot nu toe daar werkt het niet, het vervelende is dat je de cv's niet kan uitlezen.

Daarom ben ik op zoek naar een alternatief en ben benieuwd hoe jullie servo's aansturen en de wisselpuntstukken de polariteit aanpassen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Waterman

Ik heb indertijd bij het ontwerp van mijn baan een Arduino script geschreven om 23 wissels aan te sturen met toggle switches.

Het idee was om daarnaast ook de computer met de Arduino te kunnen koppelen om een automatische baanbesturing uit te dokteren.

Uiteindelijk niets met gedaan omdat de mechanische verbinding tussen de servo en de wissels en het wegwerken van de servo's in mijn 'plank met treinen' te moeilijk was.

raf

Deze week voor het eerst getest en het werkt
Elke servo heeft zijn eigen printje .
Dit stuurt de slag van de servo
Ook het sein word mee gestuurd bij een kop spoor
Dan word er tijdens het omgaan van de servo op een bepaald punt (tongen liggen dan vrij)een relais geschakeld
Er is maar 1 ingang die de servo uit de rust stand (bij opstart recht door)brengt

De sturing gebeurt door oude esu V3 decoders die ik in een mapping adres heb gezet
Deze mapping kan ik makkelijk doen door de lok programmer
Dus op adres 1 kan ik 20 wissels sturen
Maar ik stuur geen wissels ik stuur wissel straten bv ik wil van spoor1 naar spoor 5 dan gaan een na een de wissels in de juiste stand liggen .
https://postimg.cc/9RGvtdVc

Zoals je kunt zien kan ook door op dezelfde print een tweede servo te zetten ook een kruis wissel gestuurd worden .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Bij mij is het nog wat meer eigen ontwerp met een microcontroller, twee soorten sturingen
- "Basic": 4 servo's worden op de gewone manier aangestuurd: pwm-signaal naar de (analoge) servo
- "Precies": elektronica verdwijnt uit de 4 servo's, microcontroller meet potentiometer en stuurt de motor
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Gerolf de servo print die er bij mij op zit doet wat uw eerste versie doet
Ik kan vandaar uit via een schakel kastje ook de slag van de servo in stellen .
Waarna deze waarden in de pic processor word opgeslagen als minimale en maximale waarden
Dan kan de stekker er terug op en is de servoweg ingesteld
Door 1 pen aan de massa te leggen of aan de +5 volt (pullup weerstand op de print)dan gaat de wissel dus om .Als ook de 4 andere uitgangen worden mee geschakeld.
Het voordeel vind ik om zo te werken is dat dezelfde print ook voor Bv slagbomen kunnen dienen .
Alles wat met een servo of snelheids regelaar bedient word eigenlijk
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Cozzy

Hoi Michael,

Ik gebruik de Uhlenbrock servodecoder 67810 (= versie met puntstukpolarisatie) tot tevredenheid.

(c) Uhlenbrock

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michael

Patrick, Raf en Gerolf jullie oplossing zal vast uitstekend werken maar is mij een brug te ver.

Inmiddels een servo decoder van etecmo besteld om te testen. Tom Uhlenbrock is zeker een goed alternatief.
https://etecmo.nu/producten#!/products/servo-decoder
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Alberke

#7
ESU Switchpilot 3 servo, heel gemakkelijk in te stellen

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Frank_N

Op mijn rangeerbaantje gebruik ik ASAR:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69109.0

Beetje moeizaam instellen maar als je er eenmaal aan gewend bent gaat het snel.
En natuurlijk leuk om zelf te maken 8)
Groet van Frank

ronaldk

hoi,

Citaat van: Michael op 10 augustus 2022, 19:22:10 PM
bij 1 decoder is het gelukt maar de andere 3 die ik in gebruik heb tot nu toe daar werkt het niet, het vervelende is dat je de cv's niet kan uitlezen.

Vreemd. Ik heb hier een paar van de DR4020 / DR4024 onder de baan hangen. Deze allemaal met puntstukrelais (wel conrad geen Digikeijs). Goed, ik programmeerde ze op de tafel. Met zowel de voeding als het signaal aan de digitale spanning van de centrale. Bij de IB zal je het mogelijk aan de programmeeruitgang moeten doen.

Voor de rest: Je kan inderdaad ook de Esu Switschpilot proberen. Daar moet volgens mij wel een extensie bij om het puntstuk te schakelen.

Michael

Ben nog een even aan het klooien geweest met de dr4024 en heb nu eindelijk de puntstukpolarisatie werkend ook op de 2de decoder. Zal dus niet te snel opgeven, ik heb die spullen toch in huis en overschakelen naar wat anders kost altijd weer geld. Misschien na 40jaren toch wat NL invloed, of is het gezond verstand?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ronaldk