Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nelevation - lift voor treinen

Gestart door Koen, 10 augustus 2022, 19:02:10 PM

Koen

Bij het zoeken naar een mooie oplossing om mijn treinen enerzijds in een vitrinekast te zetten en anderzijds deze rechtstreeks te koppelen met mijn baan, ben ik op Nelevation.com gestoten.
https://www.nelevation.com/gallery/

Een mooie oplossing, alleen krijg ik totaal geen reactie van deze firma en de laatste blog is van 2018. Weet iemand iets meer van deze firma of kent iemand een firma die soortgelijke systemen bouwt en verdeelt? Zelfbouw vraagt te veel tijd.  Bovendien heb ik in het verleden zelf een vitrinekast gemaakt die mij uiteindelijk meer dan een kant en klare kwaliteits vitrinekast kostte (vooral door het glas).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Koen

Bedankt voor de link! Ik ben benieuwd naar de prijs.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

Di eerste is Engels en van die tweede heb ik jaren geleden al eens prijs gezien.  was niet van de poes.

Roland

Koen

Inderdaad Roland. Heb je nog enig idee in welke prijsklasse we spreken? Groter dan 3000 euro?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

Ik twijfel. Dacht voor de grootste toen bijna 5000 euro, maar ik heb er toen nog van minstens 1 ander merk er gezien.

Was op een bepaalde moment een beetje een rage

Roland

raf

Ik zat ook aan een lift te denken in plaats van een spiraal
Eerst ik heb onder het schuine dak weinig plaats .
Dan de kost prijs daar het nu uit engeland komt .
Nu heb ik dus een een schaduw station in aanbouw.
Maar ik zit te denken aan plexy buizen waar ik de stellen kan in rijden en dan deze zo in hun totaal tegen de muur in houders kan klikken.
Om de stellen dan terug op de baan te zetten komt er aan de zijkant een stukje spoor waar de buizen in passen .
Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing gaat worden .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

Citaat van: raf op 11 augustus 2022, 05:47:56 AM
Ik zat ook aan een lift te denken in plaats van een spiraal
Eerst ik heb onder het schuine dak weinig plaats .
Dan de kost prijs daar het nu uit engeland komt .
Nu heb ik dus een een schaduw station in aanbouw.
Maar ik zit te denken aan plexy buizen waar ik de stellen kan in rijden en dan deze zo in hun totaal tegen de muur in houders kan klikken.
Om de stellen dan terug op de baan te zetten komt er aan de zijkant een stukje spoor waar de buizen in passen .
Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing gaat worden .

gr raf

Dag Raf,

Aan de plexi buizen heb ik ook zitten denken maar ik denk dat het niet zo praktisch is als je een buis van 3m lengte moet wegzetten of hangen.
Het risico dat er iets met je trein gebeurt ... ik mag er niet aan denken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

dani

Citaat van: raf op 11 augustus 2022, 05:47:56 AM
Ik zat ook aan een lift te denken in plaats van een spiraal
Eerst ik heb onder het schuine dak weinig plaats .
Dan de kost prijs daar het nu uit engeland komt .
Nu heb ik dus een een schaduw station in aanbouw.
Maar ik zit te denken aan plexy buizen waar ik de stellen kan in rijden en dan deze zo in hun totaal tegen de muur in houders kan klikken.
Om de stellen dan terug op de baan te zetten komt er aan de zijkant een stukje spoor waar de buizen in passen .
Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing gaat worden .

gr raf

Sorry voor de off topic en ik weet dat de topicstarter GEEN zelfbouw wil...
Maar  Raf, ik heb beide syetemen in zelfbouw gemaakt en het systeem met de "bakjes aan de muur" is inderdaad pakken goedkoper maar gevaarlijker als je de bak even scheef houdt bij het plaatsen of van de muur halen.
Ik heb trouwens nog een ander  systeem "in project fase", namelijk een zelfbouw  "Paternoster kast".  Die heeft dan weer het voordeel dat je ze ONDER de baan kan monteren  (met die schuine kant van je dak rekening houdende)  en het vrij laag van constructie is.

Als je meer info wil,  PM me dan maar.   Als je wil spreken we eens af voor een babbel (en ne koffie of iets anders).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

en die buizen die zijn ook niet echt goedkoop, wel een mooi systeem

oebr

mocht de paternoster je interesseren, die worden nog steeds gemaakt en verkocht:

https://thiel-gleis.com/produkt-kategorie/paternoster/
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

moet je toch korte treintjes maken ondanks al dat geld (8-9 wagons en loc nog net)

raf



Waarom moet het altijd een pak geld kosten .?????
Ok de TS heeft blijkbaar geld genoeg .
Verleden week nieuwe rol gordijntjes voor de veranda en wat bleek
Die zaten in mooie plastic buizen .
Ok er kunnen alleen lage bak wagons in maar ik heb er daar een deel van .
Deze elke keer voor de zomer terug in doosjes steken dat blijft niet goed gaan .
Daarom deze buisjes (10 stuks)gebruikt en dat gaat prima
Ik gebruik zo een op het spoor zet ding (zelf geprint)en zo gaan ze vlot terug op het spoor.
Een sleep is al snel 3 meter lang en inderdaad zoals opgemerkt 3 meter buis begin er maar aan .
Maar waarom ?? ik verdeel de trein in drie stukken en zo heb ik handige 1 meter buizen om te transporteren.
De lok gaat wel in zijn doos of blijft op de baan staan .
Succes met alle andere oplossingen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

Bedankt voor alle tips en ideeën. Hiermee kan ik zeker aan de slag  ;).

@ Roland,
Het probleem heeft vooral te maken met het zo optimaal mogelijk gebruik maken van de beschikbare plaats. Goedkoop is het zeker niet maar als je een serieuze vitrinekast wil kopen betaal je ook al snel iets meer dan 4000 euro. Bovendien moet je de modellen op deze wijze niet altijd uit de kast te halen.

@Dani,
Normaal gezien probeer zoveel mogelijk zelf te bouwen maar de gezondheid legt hier beperkingen op. Ik ben meestal blij als ik af en toe aan mijn baan kan bouwen. Dat is één van de redenen waarom de bouw van mijn baan zolang duurt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

#14
In MSM is ooit een artikel van Gerolf verschenen waar hij zelf zo'n vitrinesysteem gemaakt heeft om te switchen tussen de muur en je baan. Ik weet alleen zo direct niet meer in welke MSM dat was.


Trouwens, ik heb zelf in 2013 een vitrinekast gekocht op de ruilbeurs in Woluwe van iemand die dit zelf maakte. Afmetingen waren 150 op 54 cm en kostprijs was toen net geen 100 euro, namelijk € 99,99 om precies te zijn.
Het zijn geen glazen schuiframen, maar plexi, maar dat vind ik geen probleem. Naar uitzicht toe maakt dit weinig verschil. Natuurlijk is dit wel een gewone vitrinekast waar je zelf je treinen moet in- en uithalen.
Of die man daar nu nog staat, dat weet ik niet. Ik ben niet meer geweest sinds deze beurs nieuw leven werd ingeblazen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.