Een herbeginner, landverrader!!

Gestart door tonycabus, 08 augustus 2022, 23:39:51 PM

Havoc

Dag Tony! Ik heb je terugkeer gemist maar daarom niet minder welkom. Dat is van de tijd van de opstart van de forumbaan geleden zeg toen we probeerden een Z versie op poten te krijgen. (2007 of zoiets)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

En als ik me goed herinner had jij zelfs een live steam projectje op poten gezet, met één oscillerende cilinder. Of word ik nu tóch dement? Tot nu toe kon ik me verheugen op Alzheimer Light, maarrrr... je weet het ook hé, het verstand komt met de jaren, maar gààt er óók mee!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Hey Tony, heb jij mijn pb gekregen? Ik had je een berichtje gestuurd met de code om je foto's meteen zichtbaar te maken. Copy paste in je bericht en alles staat online.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Citaat van: tonycabus op 11 oktober 2022, 23:31:06 PM
En als ik me goed herinner had jij zelfs een live steam projectje op poten gezet, met één oscillerende cilinder. Of word ik nu tóch dement? Tot nu toe kon ik me verheugen op Alzheimer Light, maarrrr... je weet het ook hé, het verstand komt met de jaren, maar gààt er óók mee!!

Geen schrik hebben Tony, je hebt geen Alzheimer. Ik was toen bezig aan zo'n locje. Het is af geraakt maar ik denk dat dit ergens op het oude forum stond.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Hallo allemaal!
Het is intussen wat stil geweest rondom "Stoverton" maar echt op mijn luie poep heb ik niet gezeten. Wél zocht ik naar andere mogelijkheden om het baantje interessanter te maken dan het simpele "in en uit" van treintjes. Ja, "jes" want lokaalverkeer met motorwagens of heel korte treintjes, en uiteraard de beruchte tram stijl "Wisbech-Upwell".
Ik heb ook ijverig zitten experimenteren met mijn lasersnijdertje (18 x 30 cm, 2.500mW) en een paar leuke gebouwen getoverd. Niet dat het een heel drukke stationsstraat wordt, maar toch...
Op de koop toe bleek ik nogal gulzig geweest te zijn wat ruimte betreft. De "bak" was op 180cm lengte gepland, en ook gemaakt. Niet te vervoeren in zoonliefs' break. Ik heb de showcase dus 21cm ingekort. En meteen heb ik ook een "venster" uitgespaard in de rechter zijwand. Ja, ik gebruikte te zwaar materiaal en dat leidde ertoe dat ik toch een staander vooraan moest voorzien. Volgende keer beter. Het sporenplan is nu wat gewijzigd, er vertrekt één spoor van "de trein" en een ander van "de tram". De tram komt, net als de trein, binnen op een doodlopend spoor en er is geen omloopspoor. Dus moet de "station pilot" (de lokale, vaste rangeerlocomotief voor niet ingewijden) het wagenstel na ontkoppeling wegtrekken naar het "hoofdspoor", waarna de tramloc achetruit kan op het eigen (straat)spoor, en de station pilot de rijtuigjes terugduwt en weer afkoppelt voor de tramloc. Of de goederenwagons worden uitgesorteerd of beladen en teruggezet. Het reizigersvervoer op het "grote spoor" gebeurt met trek-duwstellen en dieselmotorwagens. Maar er moeten natuurlijk ook goederenwagens aangeleverd worden voor overgave aan de tram. Dat alles zorgt voor een beetje "Life in the Brewery". Maar eer de spoorgeometrie me aanstond heb ik flink wat zitten schuiven en wisselen met de wissels. Het mocht niet te druk worden maar moest functioneel én compact zijn. Een beetje decor en scenery is immers onmisbaar voor de sfeer! En door het verkorten van de "showcase" vond ik het beter om de omloopwissels in het sation ook maar weg te laten. Er is immers een rangeerloc in het station aanwezig, mét loods, watertoren en bekoling.
Beelden volgen nog.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#35
Zoals in vorige post beloofd, een paar beelden. Let op, dit is nog "ruwbouw" hè! De kronkels in de sporen komen van het buigen en herbuigen tijdens het herplaatsen van de wissels, maar dit sporenplan is definitief.
Je ziet de voor- en bovenzijde, dan kijk je door het kijkgat rechts met links zo'n mooie "autocoach", een stuurstandwagen voor stoomtractie. Het principe werd rond 1905 (!) reeds in GB ingevoerd. Dan nog eens zicht op de rechter"flank", gevolgd door "onze Toby", de tramloc met gevolg.







Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#36
Er liggen natuurlijk nog geen perrons, maar daarvoor dient het hoopje pluimkarton: de goeie dikte. Trucje geleerd van Chris Nevard. Hoewel de tram langs het hoge perron komt krijgt die aan de straatkant een smal en laag perron. Maar de goederenwagens worden via het hoge perron gelost, net als de "milk van" annex brake coach. Er zijn géén omloopwissels, expres, om het bedrijf een beetje boeiend te houden. En natuurlijk ook om de stationssporen wat langer te laten lijken. Vergeet niet dat de hele schowcase binnenin maar 155 cm meet. Wel is er het locloodsje en de "station pilot", de daar gestationneerde rangeerloc die al het rangeerwerk op zich neemt. Reizigersvervoer is hoofdzakelijk trek-duwverkeer of motorwagens. Er is al een Bubble Car (Class 122) voorzien, maar ook een kleinere en waarschijnlijk ook museumvoertuigen. Maar dat wordt zelfbouw. Voor de rest lokaal goederenvervoer, overname van wagons van de tram en uitwisseling door andere (kolen voor de boeren, die op hun beurt groenten, fruit en melk opzenden)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Cozzy

Ondanks dat alles nog in de ruwbouw-fase zit heeft deze opstelling al een uitstraling die helemaal goed zit!
Veel plezier met de verdere bouw Tony.
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Herwig

#38
  Plezant tramstoomlocje.  'k Hou wel van die very British baantjes.
  Wist trouwens niet dat de uitdrukking  "life in the brewery"  gewoon kàn in het Engels.

tonycabus

Dank jullie, Tom, Herwig, voor de leuke complimentjes.
Ja, aan de linkerzijde zijn nog geen openingen naar de overgangsplaat die naar de achterliggende fiddle yard leidt. Ik heb geen goeie zaag momenteel (ben alweer 2 jaar single  ;)
Jouw "Niverance", Tom, heb ik eerder al met interesse gevolgd. Op mijn leeftijd willen ogen en handjes niet zo goed meer mee en is de laser een welkom alternatief. Karton en MDF ipv plasticard, maar even veel lol!!
En Herwig, je kent me intussen wel een beetje hè: ik floepte dat "Life in the brewery" er gewoon uit, in de stijl van "make that the cat wise" weet je, maar het blijkt inderdaad ook in écht Engels gebruikt te worden :-) En Chris Nevard, die mij veel inspireerde voor dit projectje, heeft het als folk-muzikant wel vaker over bier en brouwerijen op zijn mini/microbaantjes.
Het stoomtramlocje is een LNER J-70 class, ook bekend als "Toby" uit de boekjes en tekenfilmserie "Thomas the tank engine". (Het depot van Outwell werd ooit beschreven in MSM 159, juni 2016. ik werd er op slag verliefd op.) Toby's dieselcollega "Mavis" komt er ook nog aan, maar daarvoor moet ik nog een goeie aandrijving vinden of maken. Ik plan nog wel wat werkjes te tonen, zoals je hierboven kon lezen, gelaserd. Ook het station wordt zelfbouw.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Herwig

Hup with the goat, should i say

just4fun

I'm sitting on hot coals en kan dus niet wachten op het vervolg.
Paul

tonycabus

Aan het begin van dit topic zagen jullie al het wat verkommerde huisje en het Sint Bonifaciuskerkje (dat echt bestaat op het eiland Wight). Ook toonde ik het recentelijk gerenoveerde huis van Joe the (le  ;) )Taxi. We zijn immers eind fifties, begin sixties. Maar ik maakte ook een ander herenhuis met een deels uit vakwerk bestaande gevel, geïnspireerd door een foto van de bekende fotograaf/modelspoorder/folkmuzikant Chris Nevard. Het huis van de taximan heb ik intussen van een gelaserde baksteengevel voorzien, net als de pub. Ik toon hier al de getekende bestanden. Alleen zit ik nog met een ei: de naam van de pub.
Ik twijfel tussen "The Wrestlers Arms" en "The Boney Face". Dit laatste ivm het knekelhof rond het kerkje.
Ook zoek ik nog een tenderloc voor mijn autocoach, ik heb al een set met een 0-4-4 (héél mooi!) maar een Pannier 0-6-0 zou ook niet misstaan.
Aan de goede verstaander... Bedankt op voorhand!



Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)


tonycabus

Dank je Herwig, er zitten mogelijkheden tussen. Maar denk eraan dat er geen concrete situatie op schaal wordt uitgebeeld. Het is eerder een "evocatie" die het midden zou moeten houden tussen plausibel en ludiek, vandaar ook mijn wat humoristisch getinte fantasienamen. Ik plan nl. ook (ssst! niet verder vertellen!) aan een nylondraad de vliegende Ford Anglia van Harry Potter... Ik vond die in de goede kleur bij Oxford Models. Daar viel ik trouwens ook op de Consul Capri die ik ooit had. Ik hou jullie verder op de hoogte! Grtz, Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)