Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Type 77xx van DB

Gestart door quf, 08 augustus 2022, 19:17:25 PM

quf

Vanmorgen mijn dagelijkse wandeling gedaan langsheen de Gentboog in Melsele. (Gentboog = lijn 10/1, de verbing tussen Antwerpse haven linkeroever en de spoorlijnlijn Antwerpen Gent) . Naast mij stopte voor het rode sein, een sleep met tankwagens getrokken door de 7736 en 7742. Echter op de 7736 stond duidelijk het logo 'DB' van de Duitse spoorwegen. Toen de treinbestuurder uitstapte (meestal lange wachttijden voor dit rood sein) heb ik met hem een praatje gemaakt. De man reed inderdaad als werknemer in dienst van de DB,  maar enkel in België, en beide loks waren afgehuurd door de Duitse spoorwegen. Spijtig genoeg geen foto. Op de zijkant van de 7736 stond ook nog 'Belgian Cargo' en op deze van de 7742 'Technics'
Dit was nieuw voor mij

doomslu

Citaat van: quf op 08 augustus 2022, 19:17:25 PM
...
Dit was nieuw voor mij
Dan ben je Modelspoormagazine nummer 209 van januari 2021 vergeten lezen.  :D

Daarin legt Dries uit hoe je met decals van een NMBS reeks 77 van Mehano een DB Cargo maakt.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN


B_Modelbouw

Misschien wel eens handig om een opsomming te maken waar al die 77-ers zijn, voor welke maatschappij ze rijden en wat hun huidige kleurstelling is.

Altijd leuk om ook wat variatie te brengen in de modelbaan ... met het mooie model van Mehano, of het minder geslaagde model van Piko.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


svvander

Die zijn toch gewoon gehuurd door DBCB (De Belgische cargo afdeling van DB) omwille van het tekort aan materiaal waarmee ze in België kunnen bollen? Of is dit nog een andere afdeling?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Sicco

#5
.

SuSke

ferme lijst.
Als we dan nog wat foto's met de 'zoek de verschillen' boven water kunnen toveren - iets dat sommigen ongetwijfeld in hun foto archief hebben zitten - kunne we misschien in groep decals laten maken voor de liefhebbers.

Maar ook even wat uitleg rond 'ATB' en 'PZB' al dan niet 'modal shift' zou ik dan weer leuk vinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


svvander

Modal shift is eigenlijk gewoon de benaming voor een alternatieve vorm van transport... In België vooral gebruikt als term om het "vergroenen" te vervangen. Met de focus op duurzame mobiliteit. Bedoeling is om zoveel mogelijk van de weg af te halen en op het spoor te laten vervoeren. Bij ons hier in België is er ook zoiets als het STOP-principe. (Prioriteit volgens mobiliteitsprincipe: Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens).
https://multimodaal.vlaanderen/2020/02/modal-shift-vs-modal-split/
Verschuiven: modal shift | Netwerk Duurzame Mobiliteit (duurzame-mobiliteit.be)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michael

Citaat van: SuSke op 10 augustus 2022, 21:36:31 PM
ferme lijst.
Als we dan nog wat foto's met de 'zoek de verschillen' boven water kunnen toveren - iets dat sommigen ongetwijfeld in hun foto archief hebben zitten - kunne we misschien in groep decals laten maken voor de liefhebbers.


Dat zou tof zijn als dat te realiseren is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

Waarom heb je de lijst verwijderd Sicco?  ???

Driesel

Citaat van: SuSke op 10 augustus 2022, 21:36:31 PM
Als we dan nog wat foto's met de 'zoek de verschillen' boven water kunnen toveren



De 7744 aan de inrit van bundel Petrol in de haven van Antwerpen in mei 2005. De loc ziet er nog uit zoals die werd afgeleverd: met rechthoekige buffers, zonder B-logo boven het nummer op de zijkant, met oude mazouttank en doorlopende gele plaat onderaan de zij-reling.



7729 in februari 2005: hier is reeds een deel van de gele plaat onderaan de balustrade verwijderd net naast de opstaptreden. De Mehano-modellen hebben allen de doorlopende gele plaat.
De eerste (10 stuks?) van de reeks 77 waren voorzien van een zogenaamde BSI-koppeling om te gebruiken op de rangeerheuvels in Antwerpen Noord. De nummers daarop volgend, van 7711 (ben ik niet zeker, wie wel?) tot 7770 waren voorzien om voornamelijk ingezet te worden in de rangeerdienst in de diverse stations. Enkele van deze locs kregen ook een naam vermeld op de zijwand van de cabine.



De 7788 en 7780 te Genk, ook in 2005. Deze locs behoorden tot de zogenaamde "Yzeren Rijn"-locs (7771 tot 7790) en waren bij levering uitgerust met het Nederlandse beveiligingssysteem ATB en het Duitse PZB. Eén van de vereisten om in Duitsland toegelaten te worden was dat deze locs voorzien werden van een dubbelwandige mazouttank. Dit is te zien aan het ronde metertje op deze tank. De eerste werden geleverd zonden B-logo boven het nummer op de zijwand (vandaar ook dat het eerste model van de 7777 van Mehano die niet had), maar algauw kregen de 7771 tot 7790 dit logo wel op de zijwand (om de aanwezigheid van de NMBS in het buitenland beter kenbaar te maken).
Men kan ook duidelijk de Indusi-magneet (nodig voor het PZB-systeem) bemerken tussen de wielen van het eerste draaistel van de 7788.
Ook hier is de gele plaat onderaan de balustrade ter hoogte van de opstaptreden reeds verwijderd.



De 7791 (hier in 2004) was de eerste loc van de tweede reeks (7791 - 7870). Alle locs van de tweede reeks waren identiek (geen onderverdeling meer) en werden geleverd met bovenaan afgeronde buffers, een dubbelwandige mazouttank, doorlopende gele plaat onderaan de balustrade. Ook de 7791 heeft hier nog geen logo op de zijwand!



De 7862 tijdens één van haar eerste ritten in de Antwerpse Haven in mei 2005.

Door problemen met verschillende locs, werden van enkele locomotieven "Yzeren Rijn" de ATB-/PZB-installaties uitgebouwd en ingebouwd in andere. Enkele extra locs verkregen ook zo'n installatie afkomstig uit de locs reeks 55 "Yzeren Rijn". 
Na de invoering van het TSI-nummer (verplicht Europees nummer op een krachtvoertuig) kregen de locs allen dit lange nummer in witte cijfers op de mazouttank. De afkorting achteraan was B (ingeschreven in België) gevolgd door het NMBS-logo (kenmerk voor het bedrijf waarbij de loc in dienst is).
Na de opsplitsing van de NMBS in verschillende bedrijven werden ook de locs verdeeld. Voor deze verdeling was de lijst van Sicco interessant, want ik kan het ook niet meer volgen.



De locs voor de goederen-afdeling B-Logistics verkregen nu na het TSI-nummer de letters B-BLX. B-Logistics verwijderde ook de NMBS-logo's op de locs.
De locs van de NMBS behielden het nummer, maar vele locs kregen nu op de zijwand de aanduiding 'B-Technics'.
Ook Infrabel kreeg enkele locs: die worden aangeduid met B-INFBL:





De 7856 te Zeebrugge in 2016 met TSI-nummer eindigend op B-BLX. Mooi voorbeeld van weathering voor wie heeft zitten knoeien bij het verwijderen van het nummer op zijn model ;)



"Modal-shift"-opschrift op de zijwand van de 7867. Dit is één van de locs die later een ATB en PZB ingebouwd kregen. De opschriften dienden om B-Logistics in de kijker te zetten in het buitenland.



De 7815 is de derde loc van deze reeks die na de omvorming van B-Logistics naar Lineas voorzien werd van de Lineas-kleuren. Het is wel de enige die enkel in België mag rijden; de andere twee, de 7784 en 7789, zijn ook toegelaten in Nederland en Duitsland.

Zoals reeds vermeld zijn de 7736 en 7737 momenteel door de NMBS (Technics) verhuurd aan DB Cargo Belgium.
De 7800 kreeg onlangs een TUC-Rail-jasje.

De volgende is ook een speciaaltje en hoort zeker in de categorie "zoek de verschillen": veel succes met zoeken  ;)!



SuSke

mooie reeks Dries, dat wordt inderdaad een boel aanpassen op de modellen van Mehano om ze 'zoals in 't echt' te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Ik heb de indruk dat een nieuwe, verbeterde oplage van de reeks 77 wel stilaan aan de orde is. Er zijn zoveel varianten te maken op dit model, dat moet toch lukken denk ik dan? Hier en daar een onderdeeltje meer of minder erop, een andere livrei en voilà!

Zo wordt er dan meteen een model gemaakt volgens de huidige standaarden, met witte leds en de nieuwste aansluitingen en decoders.
Ik veronderstel dat de meeste winst uit de "normale" modellen zal komen die ook in het buitenland ingezet kunnen worden, maar dat er wel ruimte is voor de speciallekes zoals de livrei van Tuc-rail.
Welke handelaar ziet het zitten?  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.