ÖBB smalspoorbaan H0e Station Gams Salzatalbahn

Gestart door Hollandserhbfan, 08 augustus 2022, 12:07:14 PM

Hollandserhbfan

Dag Allen, Hallo Michel,

Dank voor het compliment(en). Ik doe mijn best, net als iedereen op dit Forum. Ik probeer een zo goed mogelijk gelijkend landschap te bouwen. Als inspiratiebron heb ik Josef Brandels boeken en tijdschriften veelvuldig gelezen en vooral bekeken, maar ik haal uiteraard zijn niveau niet. Ook omdat ieder zijn eigen handschrift qua landschap bouw ontwikkelt, zo schrijft Brandel zelf. En dat blijkt dus echt zo te zijn. Mijn RhB modelbaan heeft dezelfde opbouwstructuur qua landschap als deze kleine zijsprong baan. Deze week heb ik een hobbyweek-vakantie op zolder. Ik hoop volgende week weer wat te kunnen tonen.

Gerolf

Citaat van: Hollandserhbfan op 15 november 2022, 13:41:42 PMIk probeer een zo goed mogelijk gelijkend landschap te bouwen (...) ieder zijn eigen handschrift qua landschap bouw ontwikkelt

Dat klopt inderdaad, en jij hebt een mooi handschrift  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Na een zeer actieve vakantieweek, speciaal opgenomen voor de treintjeshobby, kan ik nu wat voortgang tonen.
Begin van de week was de baan uiteraard nog een soort bouwplaats. Handig die lege plastic potjes.

Maar aan het einde van de week zag diezelfde plek er opgeruimd en groener uit.

De hele linker kant van het minibaantje is nu begroend, echter nog ontbreken de details in het groen en andere gewone details.
Hier wat landschapsfoto's van de linker zijkant.




Ook aan de rechter kant is de insnijding in het landschap gebouwd.



De stoomlok rijdt deze  insnijding in.

Nog wat sfeerplaatjes van de afgelopen week





In een volgende bijdrage toon ik de vorderingen in Station Gams-Schönleiten nog.

Groetjes Aad












Dibbes

Je bent echt bezig om een kunstwerkje te maken, Aad! Mijn complimenten.

Gr Jos
groet, Jos


Hollandserhbfan

Dag Jos,

dank voor het compliment.
Ik doe mijn best, en zo'n klein projectbaantje is ook eenvoudiger om te doen, je hebt meer zicht op wat je doet.  Het is ook een soort van oefening voor mijn nieuwe RhB baan. Dat wordt ook kleiner, in de zin van langs de wand en maximaal 60 cm diep. Ik plaats vandaag nog de voortgang in Gams.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Zoals beloofd, nu de voortgang op het station Gams-Schönleiten. Dit station sluit direct aan op de Tiefengraben bak, uiteraard niet echt natuurgetrouw, twee stations zo dicht op elkaar. Echter eerst was een simpel Fiddle Yard voorzien, maar goed, je weet hoe het gaat. Het werd toch een "echt" station, met wel minimale afmetingen en dito raillengtes. Oh Ja, ik zie het nu ook, de bakken sluiten qua rails niet goed aan, tja Fotosessie.

je ziet hier hoe dichtbij elkaar beiden stations liggen. Echter omdat het baantje ook deels een testbouw betreft, mag het van mij. Voor de duidelijkheid, de achtergrond wordt gevormd door mijn hoofdbaan, de RhB baan Sils. Mocht daar interesse in zijn, dan kan ik daar een apart nieuw draadje van maken, echter aan die baan wordt niet meer gebouwd.


Het perron werd opgevuld met Sculptamold. Wat een fijn spul is dat.


relatief voorspoedig ging het aanbrengen van het ballastbed en daarnaast het begroenen. In dit geval met graspollen van mini-Natur en stukje hoog gras van Heki.
Er konden zelfs al snel weer treinen rijden.


Ook de diesellok 2095 toont zich in Gams.


Korte goederentrein met 298


Detailfoto van de goederenloods met goederenwagon.

Tot zover de laatste veranderingen ook in station Gams-S.

Groet Aad








Tothebeach

Citaat van: Hollandserhbfan op 23 november 2022, 16:26:45 PM


Bij deze foto dacht ik even dat je ook een heuvel had aan de voorzijde. Bijzonder mooie dieptewerking. Ook Gams-S wordt erg leuk.

Groet,
michel

Hollandserhbfan

Dag Michel,

leuke reactie, dank je wel. Tja de foto's zijn gemaakt met een Samsung, dus het is af en toe opmerkelijk wat een dieptewerking daar uit blijkt.
Binnenkort hoop ik weer wat vorderingen te kunnen tonen, tot die tijd aan iedereen: veel hobbyplezier.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Er is maar een klein beetje gebouwd. Ik heb op de bovenkant van de steunmuur het onvermijdelijke onkruid en andere vage en enthousiast groeiende planten en struikachtig spul neer gepland.
Ook is er ineens onkruid gegroeid op de weg onder aan de steunmuur. Tja waar geen onderhoud of regels zijn groeit de natuur. ;D




en nu met een trein, want het is per slot een treinenforum.


Dan station Gams-Schönleiten. Daar is ook de vruchtbaarheidsgodin voorbij gekomen. De voorkant is nu ook begroeit.



Hier wat dichterbij te zien bij de diesellok 2095



En voor het mooie ook nog de 298



Ooit was station Gams alleen maar station Gams, nog te zien rechts aan de voorkant (letters van Weinert). Later met het groeiende zelfvertrouwen van de inwoners van Schönleiten (en een pot geld voor de nieuwe stationsnaamborden) werd het Station Gams-Schönleiten. Tja.

Fijne dag en tot mijn volgende bericht.

Groet Aad


 

Tothebeach

Wat een heerlijk draadje is dit toch. Elke keer geniet ik weer van je vorderingen.
ik zou er bijna van naar Oostenrijk gaan.

Groet,
michel

Hollandserhbfan

Dag Michel,

Ja, helaas is er in Oostenrijk nog weinig over van deze typische smalspoorsfeer. Her en der komt het nog in de buurt, maar ach, daarom bouw ik het maar 87 keer kleiner.
Leuk dat je mijn draadje volgt. Tot de volgende keer maar weer.

Groet Aad

Peter

Tijdens onze vakanties in Hintertux verschillende keren met de Zillerbahn meegereden van Mayerhofen meestal tot Fügen en een enkele keer tot Jenbach.
Maar de sfeer van smalspoor is door de modernisatie eigenlijk helemaal verdwenen. Spijtig
Met vriendelijke groeten
Peter

Hollandserhbfan

Dag Peter,

Klopt helemaal, zelfs bij de Mariazellerbahn is er een zeker afname van wat wij de romantiek noemen. In het Waldviertel heerst die sfeer nog wel her en der. Maar zelfs bij mijn grote voorbeeld de RhB in Zwitserland is de smalspoor romantiek ook vrijwel verdwenen, ach vooruitgang enzo.  Die spoorwegmaatschappijen zijn er uiteraard niet voor de romantiek, zij moeten geld verdienen, maar het zou wel mooi meegenomen zijn. Mijn Salzatalbaan had het nooit uitgehouden in deze vorm tot 2022 in schaal 1 op 1.

Groetjes Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Koud weekend geweest, dus hobbyweer. Niet dat ik nu heel veel gedaan heb, maar toch. Ik heb het stationsgebouw van Gams-S geweatherd (in goed Nederlands ;D). Volgens mij is het goed Nederlands woord: verweren beter te gebruiken. En er is een boom van MBR gepland in de verdiepte ligging na Tiefengraben. Niet echt spectaculair, maar vanaf nu is het detailwerk en kleine groenaanplant werkjes.

Het verweerde station van Gams, uiteraard moeten de inbouwsporen nog worden weggewerkt.



En de extra boom. Het is aardig groen op dit stukje mini baan.

Tot zover, het is niet veel, maar goed. Binnenkort de details, er liggen nog signaalborden,  telegraafmasten, wegwijzers en verkeersborden te wachten. Wordt vervolgd.

Groet Aad



Metpetergaathetbeter

Citaat van: Hollandserhbfan op 08 december 2022, 11:47:16 AM
Klopt helemaal, zelfs bij de Mariazellerbahn is er een zeker afname van wat wij de romantiek noemen.
daar is een woord voor "Vooruitgang,tegenwoordig alleen te gebuiken met een negatieve context, maar uw baantje blijft best gezellig