ÖBB smalspoorbaan H0e Station Gams Salzatalbahn

Gestart door Hollandserhbfan, 08 augustus 2022, 12:07:14 PM

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Herfstig weer en nog tijd voor een stukje groen en boomplantdag.

ook het stukje wildgras-weiland is nu begroeit. Verdere details volgen nog. Een achtergond komt er ook binnenkort  :D
Fijn weekend.

Groet Aad


Pierre

Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter


Whis


Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Er wordt niet alleen aan het landschap gebouwd, ook wordt er af en toe gereden. En toevallig trof ik een goederentrein. Deze trein haalde twee met hout gevulde goederenwagens op, en diende een lege houtwagen te plaatsen. Veel rangeerwerk dus, ook omdat de volle houtwagens meegaan tot Gams. Dit omdat er niet kan worden kopgemaakt in Tiefengraben.  Volg hier dit uitgebreide rangeerwerk.  Op dit soort momenten bruist Tiefengraben even van activiteiten, om daarna weer in de ruststand te glijden.

Deze goederentrein trof ik tijdens het begroenen in Tiefengraben.

Allereerst dienden de twee belade houtwagens te worden weggehaald.

De houtwagens worden tegen de op het hoofdspoor wachtende gesloten goederenwagen gerangeerd.

Uiteindelijk wordt dan de nog lege houtwagen op het laadspoor gerangeerd.

Na al dit gerangeer staat de goederentrein in haar nieuwe samenstelling gereed voor vertrek naar Gams. Met de houtwagens met hout, welke straks weer terugrijden via Tiefengraben naar Grossreifling.
Ik hoop dat jullie een beetje inzicht hebben gekregen in het spoorvervoer op dit door de ÖBB liefst stil te leggen smalspoorbaantje. Maar dat zal voorlopig niet gebeuren, de directie der ÖBB heeft zelfs vanmorgen laten weten dat men zo spoedig mogelijk een tweede lok naar Grossreifling dirigeert, een diesellok 2095. Via Lippe Modellbahnshop komt deze zsm naar hier  :D
Groet Aad



Tothebeach

Een tweede lok! En dan nog wel zo'n modernere energie efficiëntere diesellok. Het moet niet gekker worden, hoor, straks komt er nog een spoorverdubbeling. En dat allemaal vanwege twee houtwagons die worden opgehaald. Tsssss...  ;)

Leuke reportage en je baantje wordt erg mooi. Die losse plukken gras en struikjes zo naar de rand geven een soepele overgang van werkelijkheid naar model. Toffe losweg ook trouwens.

Groet,
michel

Hollandserhbfan

Dag Michel,

Ja, het is te gek met die ÖBB chef-etage, maar eigenlijk was in het begin alleen sprake van de 2095 aanschaf, maar omdat die lok maar niet leverbaar kwam, werd uiteindelijk een stoomlok aangeschaft.
Niets leuker, naast rijden als landschap bouwen., vind ik dan uiteraard. En als het dan ook nog lukt en er "echt" uitziet en gewaardeerd wordt, dan is dat altijd een leuk onderdeel van onze hobby.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

De tweede lokomotief is in Tiefengraben aangekomen. De Roco 2095.06, met geluid.

Aankomst van de 2095.06 in Tiefengraben.





Het is en blijft een mooie lok, ooit in 1973 begon mijn smalspoorhobby met de Lilliput 2095. Ohja, Zie je de achtergrond in aanbouw :) Daarom is de boom even weggehaald.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend is de fundering gelegd voor een kleine berghelling met tunnel. Deze bergwandhelling is de afscheiding tussen Fiddle Yard en Tiefengraben.
Het is dus een helling in opbouw, hij wordt uiteraard nog beter afgebouwd en begroend.




ik gebruik stukjes uit de Woodlandmallen en muurtjes uit Spörle gietmallen. Wordt vervolgd.

Groet Aad

Metpetergaathetbeter


Hollandserhbfan

Dag Peter,

Af en toe een middagje, heb in november speciaal week vakantie om te kunnen bouwen, dan zal er wat meer kunnen worden gebouwd, maar het is hobby, dus geen prestatiedruk ;D, maar als ik op stoom kom en genoeg tijd heb........ Vandaag komt de achtergrond van Pe-Ard, dan kan ik verder met de berghelling aan de achterkant.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Het gaat allemaal wat minder snel, maar mooi weer en andere zaken spelen mee. Ik heb een Proxxon piepschuim snij ding gekocht, waardoor ik een wat meer samenhangende berg uit een stuk kon snijden. Blijft stinken trouwens.
Daarna heb ik een voor mij nieuwe techniek gebruikt, ik heb het hardschuim (styropur) uitgehakt en zodoende een rotsachtige wand gecreëerd. doel van Tiefengraben is namelijk ook testen van andere bouwmethode. Deze wijze van rotswand maken hoort daar dus ook bij. Het resultaat vind ik alleszins acceptabel, al moet er nog veel aan worden bijgewerkt.
Zie hier mijn eerst rotswand probeersel.


En wie goed kijkt, bemerkt nog een verandering ;D
Groet Aad



Hollandserhbfan

Hallo Allen,
Ik heb weer wat kunnen bouwen aan het landschap rondom station Tiefengraben.
Omdat de diepte van de baan zeer gering is, zo rond de 45 cm heb ik een achtergrond aangebracht (Pe-Ard) en getracht de kleuren van het landschap en achtergrond op elkaar af te stemmen. Voor het eerst heb ik ook gewerkt met Sculptamold. Dit is me zeer goed bevallen. Het werkt erg fijn en gebruiksvriendelijk en geeft m.i. mooie resultaten. Tot zover mijn reclamespotje
Het landschap is nog niet op detailniveau afgewerkt. ook ben ik bijvoorbeeld nog niet tevreden over de kleur van de steunmuur achter het station. Maar ik denk dat het wel zover gevorderd is dat ik enige foto's kan tonen. Komende week heb ik een week vrij van het werk, speciaal om aan de baan te kunnen bouwen. De tijd daarna zal ik de resultaten wel weer een keer tonen. Nu eerst de huidige stand van de minismalspoorbaan.

door de achtergrondfoto ontstaat een mooie dieptewerking.


Inmiddels rijden de treinen ook weer naar en van Tiefengraben.


Ook de stoomlok komt weer met treinen naar Tiefengraben, maar volgende week rijden er weer bussen.

[url=https://postimg.cc/ph2X9Y6K]


Dan zal het station weer zo leeg zijn als op de foto, sterker nog, afgedekt zijn met karton tegen morsen van verf en ander spul :D
want dat valt altijd op plaatsen waar het niet moet vallen.
Hartelijke groet, Aad






Tothebeach

Een mooie overgang van de voorgrond naar de achtergrond. Op de eerste foto moest ik even heel goed kijken.
Erg fraai allemaal weer, of had ik dat al eens gezegd?

Citaat van: Tothebeach op 12 september 2022, 15:32:06 PM
...het resultaat is fraai!

Ja dus.
Blijkt dat ik dus gelijk had.

Groet,
michel