ÖBB smalspoorbaan H0e Station Gams Salzatalbahn

Gestart door Hollandserhbfan, 08 augustus 2022, 12:07:14 PM

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Zoals in mijn voorstelrondje al gemeld, plan en bouw ik nu een klein ÖBB Smalspoorbaantje in de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Dit is het spoorplan, klein maar fijn, hoop ik.

Ik zocht op internet naar geplande, maar nooit gebouwde Oostenrijkse smalspoorbanen. Er bleken ideeën te zijn geweest voor een smalspoorlijn tussen Göstling aan de Ybbstalbahn en Großreifling an der Enns. Dus dat werd het motief. Op een Oostenrijkse interactieve kadastrale kaart op internet kunt u zeer intensief zoeken naar dorpen in het Salzatal. Ik vond een verzameling gebouwen, eigenlijk een gehucht, genaamd Tiefengraben, bij Großreifling.
Hier kwam dus station Tiefengraben.

Uiteraard moet de weg, het perron en landschap nog volledig worden opgebouwd, maar ja hoogzomerse hitte op zolder. ;D
Het stationsgebouw is niet meer bezet, maar er wordt hout en landbouwmateriaal op het los/laadspoor geladen.

Ooit was het los/laadspoor een compleet uitwijkspoor, maar dat werd enige jaren terug gereduceerd tot een eenzijdig aangesloten los/laadspoor. Locomotieven kunnen hier dus niet omlopen. Aan één kant is er een fiddle yards (FD) (Großreifling) met twee sporen. Aan de andere kant komt een losse module met daarop nog een klein station (Gams-Schönleiten).

Het spoorplan van Gams-Schönleiten. Op de achtergrond mijn RhB modelbaan.
Hier kunnen de locomotieven wel omlopen, zodat de trein ook normaal terug kan rijden via Tiefengraben naar Großreifling.
Ik heb nu een aantal ÖBB smalspoorwagons en een 298 stoomlocomotief van Lilliput met geluid, wat erg leuk is bij het rangeren. Ik heb ook nog een Roco 2095 met geluid besteld. Zodat beide geluidslocomotieven echt kunnen fluiten bij de onbewaakte overweg in Tiefengraben en Gams-S.
Kortom een klein rangeerbaantje met ÖBB smalspoor. Ik zal jullie (on)regelmatig op de hoogte houden van de bouw van deze tweede modelbaan en zal ook foto's plaatsen.
Ik hoop dat jullie plezier beleven aan het volgen van de bouw van mijn modelbaan.
Groet Aad

Tothebeach

Leuke opzet, qua rangeren en qua rijden. Ben benieuwd naar de vervolgen.

Groet,
Michel

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henry

De start is goed nieuwsgierig naar het verloop, ga het draadje volgen.

Hollandserhbfan

Dag Gerolf, Michel, Henry en allen,

Leuk dat jullie interesse hebben in mijn kleine modelbaantje. Ik ga mijn best doen. Afgelopen weken is er weinig gebeurd, ik heb wel de ondergrond voorzien van een basiskleur en wat losse details als "hoe-staat-het-op-de-baan-en-past-het-wel-situatie" neergezet. Het gaat uiteraard nog beter en mooier worden, althans dat gaan we proberen.
Hier een recente foto van het stationsgebouw. Ik heb het gevonden bij KB Modellbau. Een Tsjechische Laserproducent. https://www.kb-model.eu/

en verder heb ik nog wat klein prutselwerk in de schaduwrijke tuin uitgevoerd.

Stapel oude bielzen, deze komen straks ergens in Station Gams te staan.
Zolang de Benelux onder de hitte lijdt zal er van zolderwerk weinig komen. 
Groetjes Aad

Hollandserhbfan

Goedendag Allemaal,

Omdat de zolder ietsie pietsie koeler was, afgelopen zaterdag, heb ik de module met station Gams ook aangekoppeld en technisch gereed gemaakt. Zodoende kon een trein vanuit Tiefengraben ook doorrijden en kopmaken. Tussen Tiefengraben en Station Gams komt nog wel een soort van (in goed NL) Roomdivider. Hierdoor onstaat toch nog een vaag idee van afstand.

Hier een overzicht van een groot deel van de baan. Je ziet beide stations liggen wel erg dicht bij elkaar. Vandaar de scheidsmuur straks.
De lok is inderdaad nog fout, maar de ÖBB heeft een reservelok geleend,omdat de ROCO 2095 in mijn gewenste uitvoering er nog niet is. Op de achtergrond mijn grotere hoofdmodelbaan, Sils een RhB BEMO Modelbaan.

Zijaanzicht, wederom Sils op de achtergrond. Gams steunt deels op de Silser Modelbaan, vandaar.
Er is nog volop knutselwerk op beide Modules, dus wat dat betreft laat de hersft maar komen.
Groet Aad





Hollandserhbfan

Hallo allemaal,

Het lijkt erop dat de zolderweer wat begaanbaar wordt qua tempratuur. Ik heb een klein kllusje uitgevoerd. Reizigers welke met de auto wilden komen, hadden in het verleden wat prpblemen met de overweg. Dat is nu verholpen. Nadat er ook een keer grind is gestort zal ik uiteraard ook het hout wat verweren.


Eigenlijk nauwelijks de moeite waard om dit te melden, anderen tonen enorme vorderingen, maar er is ook nog altijd zoiets als wie het kleine niet eert...

Groet Aad


just4fun

Citaat van: Hollandserhbfan op 01 september 2022, 11:19:21 AM
Eigenlijk nauwelijks de moeite waard om dit te melden, anderen tonen enorme vorderingen, maar er is ook nog altijd zoiets als wie het kleine niet eert...
Grote vooruitgang wordt gemaakt met kleine stapjes ...
Mooi om volgen.
Paul

Hollandserhbfan

Dag Paul,

Dank voor je reactie. Klopt, stapje voor stapje. Wordt vervolgd.
Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Forumvrienden.

De zolder wordt wat koeler, dus tijd voor wat klein werk. Ik ben begonnen met het begrinten en eerste stukje van het perron. Alles wordt voorzien van ASOA produkten.
Wat al eerder door mij is geschreven, klein, en naar ik hoop fijn, met langzame stappen.

een klein stukje rails werd als test begrint. Ook het vlakke perrongedeelte kreeg een dun laagje fijn zand als ondergrond.

Foto van ietsie dichterbij. De vlakte achter het perron wordt een wilde weide/grasvlakte met de boom erin.

De bielzen moet ik her en der nog schoon krabben, zie ik op de foto  ;D. Handig zo'n foto.
Zo, langzaam voorwaarts maar. Ik hoop dat het jullie toch bevalt.
Groet Aad



Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Het wordt weer koeler op zolder en het regent, kortom, hobbyweer. Dus afgelopen dagen zijn deels op zolder gebruikt om de natuur in Tiefengraben aan te leggen. Aangezien het gaat om een smalspoorbaan van de ÖBB, met weinig verkeer en weinig reizigers, groeit het onkruid welig.

Op en langs het spoor wordt het steeds wat groener.

Het perron groeit langzaam vol met onkruid, er is geen stationschef meer die iets aan onkruidbestrijding doet. Niemand maakt zich er druk over, lijkt wel.

Het laadspoor en de waterkolom.

Iets andere kijkhoek. De wissel is niet aangedreven, die wordt handmatig omgezet.

De weg naar het station is van matige kwaliteit, wat hobbels en kuilen. de weg wordt niet erg veel gebruikt.

Ooit was het hek natuurlijk goed bereikbaar voor kwast en verf, inmiddels een klein Natura gebied geworden.(Hek is van Woodland Scenic)

De vraag is of daar nog een stootblok nodig is.
Het groen komt van Mini-Natur, MBR, Heki, Woodland, Lars van het Hoff en Martin Wellberg.
Je ziet heel langzaam wordt het wat groener in Tiefengraben. Ik hoop dat jullie met plezier naar de fotos gekeken hebben en wordt vervolgd.
Groet Aad









doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tothebeach

CiteerIk hoop dat jullie met plezier naar de fotos gekeken hebben

Dat doe ik zeker. Je bent erg leuk bezig, het resultaat is fraai!

Groet,
michel

Pierre

Heel mooi werk. Ik kan niet wachten op het vervolg. ;)
Groet Pierre.


Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Nog een paar foto's met een trein erop, dat is altijd wat leuker.






Wordt binnenkort vervolgd, met meer groeiend groen en details.

Groetjes Aad