Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Chinese (brol)?

Gestart door bumper, 07 augustus 2022, 21:13:52 PM

bumper

Recent kocht ik bij "den ali" een setje van 5 stuks gaatjes printplaten met doorlopende stroken.
Mijn schakeling zorgvuldig in elkaar gesoldeerd en bij het testen bleek één deel te werken en het andere deel niet. Vele uren gezocht en getest, maar kon het euvel niet vinden. Dan maar een nieuwe printplaat genomen en opnieuw begonnen. En elke keer ik een paar componenten gesoldeerd had testen. Bij toeval ontdekte ik dat twee stroken inwendig met mekaar in verbinding lagen. Bij controle van de volledige printplaat, bleek dat meer dan de helft van de banen inwendig met elkaar in verbinding lagen. Evenzeer bij de andere printplaten hetzelfde fenomeen. Printplaten dus onbruikbaar. Nochtans had ik ook geluk met de printplaat die ik reeds gesoldeerd had, want na meting bleek dat maar twee stroken met elkaar intern verbonden waren. Door systematisch de twee stroken te onderbreken waar mogelijk de plaats van de interne verbinding kunnen lokaliseren en alzo mijn printje kunnen redden.
Is de titel van dit draadje nu juist gekozen of moet je dat er maar bij nemen want de prijs was twee keer niks. Maar toch ik geen tweede keer meer.

Ludo.   
 

Klaas Zondervan

Ik heb dit één keer meegemaakt met strokenprinten die bij Conrad waren gekocht. Na reclameren andere gekregen.
Daarom koop ik alleen maar bij Europese leveranciers, dan kun je makkelijk reclameren als iets niet is wat je mag verwachten.

Havoc

Lijkt me zo bizar dat strokenprint inwendig zou verbonden zijn. Dat is toch bijna altijd enkelzijdige print. Voor inwendige verbindingen worden 2 dubbelzijdige printen tegen elkaar gezet met isolatielagen tussen. Dan geboord en dan de gaten inwendig verkoperd. Maar voor een enkelzijdige print worden de gaten niet verkoperd.

Heb je de link voor die printen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

De strokenprinten die ik had waren enkelzijdig. De ongewenste verbindingen waren dan ook uitwendig te zien. Het waren bruggetjes die tijdens het etsen waren overgeslagen.

Het verhaal van Ludo over zijn zoektocht naar die verbindingen kan ik ook niet goed volgen. Benieuwd wat hij bedoelt met inwendige verbindingen.

dani

Citaat van: bumper op 07 augustus 2022, 21:13:52 PM
de prijs was twee keer niks.

Je weet wat ze zeggen :  twee keer niks is nog niks !
m.a.w.   dan mag je niet te veel kwaliteit verwachten.
Het is inderdaad zo dat je dan vaak spullen uit een afgekeurde partij krijgt die ze dumpen, ofwel productie overschotjes of test batch.
Maar niet altijd, soms heb je ook wel eens iets wat wel ok is .  Het is een kwestie van geluk als je bij  de Ali-Roulette koopt :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

een beetje als investeren op het laatste  in L&H 100, 1000 aandelen en je had nog altijd niks

bumper

Klaas,

De printplaat ziet er uit als het type printplaat met allemaal eilandjes. De gaatjes waren voorzien van een koper rondje om te solderen en daartussen een fijn laagje groene hars bovenop de doorlopende koperstroken. Wat er onder die groene hars zit kun je niet zien. Je kunt alleen testen met een multimeter of er een verbinding is tussen twee stroken. Waar die verbinding zit kun je niet zien en weet je dus niet. Wat ik dus gedaan heb is de twee stroken in het midden onderbroken door met een boortje het gat uit te boren (systeem reeds beschreven op het forum). Als nu één deel geen verbinding geeft en het ander wel, dan weet je al voor de helft waar je moet zoeken.
En zo kun je verder gaan. Als je pech hebt kun je doorgaan tot het einde, wat wil zeggen dat beide stroken gewoon volledig aan elkaar vast zaten, maar dan schiet er ook niets meer over. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helderheid schept.

Ludo.
 

Klaas Zondervan

Ik snap het. Je hebt gemaskerde strokenprint gekocht. Ik wist niet dat dat bestaat.

Havoc

Daarom dat ik de link eens zou willen zien....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Citaat van: bumper op 08 augustus 2022, 14:33:04 PM
Klaas,

De printplaat ziet er uit als het type printplaat met allemaal eilandjes. De gaatjes waren voorzien van een koper rondje om te solderen en daartussen een fijn laagje groene hars bovenop de doorlopende koperstroken. Wat er onder die groene hars zit kun je niet zien. Je kunt alleen testen met een multimeter of er een verbinding is tussen twee stroken. Waar die verbinding zit kun je niet zien en weet je dus niet. Wat ik dus gedaan heb is de twee stroken in het midden onderbroken door met een boortje het gat uit te boren (systeem reeds beschreven op het forum). Als nu één deel geen verbinding geeft en het ander wel, dan weet je al voor de helft waar je moet zoeken.
En zo kun je verder gaan. Als je pech hebt kun je doorgaan tot het einde, wat wil zeggen dat beide stroken gewoon volledig aan elkaar vast zaten, maar dan schiet er ook niets meer over. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helderheid schept.

Ludo.
kun je dan niet inmiddels beter gewoon 10A door die verbinding jagen, gaat t vanzelf roken waar ie zit.... (en even later is die verbinding vanzelf weg)
Maar uh ja, don't try this at home, steek de hut niet in de fik en zulks.  :P

bumper

Johan,

Ik heb deze printplaten besteld via mijn dochter. Maar zij is momenteel op verlof in Italië. Als zij terug is vraag ik de referenties op, want zelf heb ik ze blijkbaar niet meer. Maar ik zal ondertussen toch nog eens goed zoeken.

Ludo.
 

bumper

Johan,

Wat ik besteld heb :
KY WIN ROBOT Store.
DIY 10x24.5 CM Prototype Paper PCB Universal Experiment Matrix Circuit Board Enkele rij continue.
Materiaal : Single Side Copper PCB.
Hole Dia : ongeveer 1mm
Hole Pitch : standaard 2.54mm
Voor punt tot punt DIY solderen
Kleur : Als de foto show
Item grootte : 10x24.5 cm
Aantal gaten : 91*35 (3185)

Meer kan ik u niet geven. Zo staat het er letterlijk engels en nederlands door elkaar.

Groeten.
Ludo.
 

Havoc

Dat lijkt dus dit te zijn: https://www.aliexpress.com/item/33040619261.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2f0b4cc4niAtWR&algo_pvid=d43f732f-58c1-42f5-bf06-de23cd5470b1&algo_exp_id=d43f732f-58c1-42f5-bf06-de23cd5470b1-17&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2267287587935%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%212.74%212.46%21%21%21%21%21%402101e9d316602965986996452ecc22%2167287587935%21sea&curPageLogUid=tA2qgO1kfpPE

Als daar sluitingen in zitten tussen de banen (die in de lengte lopen) dan is er inderdaad iets mis. Dit zijn enkelzijdige pertinax printen, die zijn niet doorgemetalliseerd. Dus de sluiting zit langs de kant waar je soldeert. Als je met een cutter of zo tussen de banen eens doorsnijdt dan ga je die sluiting kunnen verhelpen. Misschien dat je ze zelfs kan zien met een vergrootglas. Maar zelfs hele kleine sluitingen kunnen problemen geven.

Heb je dat gemeld aan de shop? Ze verkopen daar een hele hoop soorten van die dingen, misschien gewoon de verkeerde geleverd (kleine kans, maar je kan vragen). Ik heb nog maar 1x een "probleem" gehad met Aliexpress (shop kon niet leveren binnen de termijn) en buiten dat het in het rare engels is verliep dat goed. Niet verschrikkelijk snel maar ok.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

Johan,

Inderdaad dat zijn ze. Als oplossing dacht ik ook aan hetgeen je voorstelt. Of zelfs gebruik ik twee banen voor één.
Eén printplaat die voor de helft aan elkaar hangt ga ik maar gebruiken voor kleine stukjes. Melden is de moeite niet waard vind ik.
Boodschap is, eerst testen voor gebruik, al zou je zo iets echt niet verwachten.

Groeten.
Ludo.