Werken aan een Jocadis AM66 : rolweerstand

Gestart door eve, 05 augustus 2022, 10:18:14 AM

eve

Het is niet mijn bedoeling het werk van Alan en Floris te willen verbeteren. Zij hebben een werkende oplossing aangebracht.
Maar om u een idee te geven van welke basis je begint...
Zo uit de verpakking heb ik het "sleep-ééntje" van het AM66-tweetje op een helling gezet om de rolweerstand te meten.


by Erik Verleysen on Flickr

Tot een helling van 8% stond het goede ding stil.

Mvg, Erik.

Floris

#1
Ah, daar is werk te doen dus. De niet-aangedreven bak van alan zn stelletje reed al soepel, dus daar zijn we verder niet echt aan geweest (ik had sowieso t idee dat dat ding al eens door iemand onderhanden genomen was vanwege de wat ambachtelijk uitziende gaten in de vloer boven de spuds), ben benieuwd wat je allemaal ontdekt!

eve

Na het vervangen van de gietijzeren Heljan-wielen door hi-tech-wielen, het vervangen van de rem-contacten door contacten en het bewerken met grafiet van de aslagers is de rolweerstand met 75% verminderd.


by Erik Verleysen on Flickr

Het "sleep-ééntje" gaat nu zonder enig probleem door een boog met straal 48 cm : zonder "happen uit trappen"...

Mvg, Erik.

Floris

Alan zou nog even naar zijn stel moeten kijken hoe t met die contacten zat maar volgens mij waren daar contacten en wielen nog origineel? Wellicht had iemand de veerdruk van de contacten verminderd ofzo en was dat al genoeg om de rolweerstand acceptabel te krijgen.
Hoe ben je trouwens van plan de elektra te doen nu? niet-aangedreven bak los houden met functiedecoder en eigen stroomafname of ga je ze verbinden? Zo'n luxe stroomafname op alle wielen in de niet-aangedreven bak is volgens mij niet echt nodig als je de bakken elektrisch koppelt, maar heb nog nooit iemand horen klagen over te goede stroomafname natuurlijk.  :P

eve

Floris,

Ik ga voor de "full Monty". Alle wielen zullen stroom leveren en verbonden worden.
De tweetjes rijden toch steeds gekoppeld.
Een functie decoder is overwogen, maar dat pad is verlaten.
Eerst ga ik het stel nog afhelpen van de "geelzucht"...

Mvg, Erik.


Floris


eve


Floris

zitten die bij jou ook met zo'n soort heldere hars/lijm van buitenaf vastgeblubberd?

eve

Floris,

Neen. De 4 LED's zitten op een printplaatje dat aan 1 zijde verlijmd is tussen LED's en binnenzijde van de kast.
Bij het uitbreken zijn deze LED's vernield. Maar ze zouden toch vervangen worden wegens de foute kleur en het gebrek aan lichtkracht.

Mvg, Erik.

erwin9

Mooi en functionele oplossing Erik!  relatief simpel maar eg doeltreffend! :D :D :D
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

edemul

Ik volg wordt steeds interessanter.
Erik, over die hi tech wielen graag wat meer duidelijkheid aub, alsook over de stroomafnemers.

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Alan On Track

Citaat van: Floris op 06 augustus 2022, 11:05:35 AM
Alan zou nog even naar zijn stel moeten kijken hoe t met die contacten zat maar volgens mij waren daar contacten en wielen nog origineel?

Ik heb het even vergeleken met de foto's die ik van het op Cooltrain vond (https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=3409&controller=product) en ik denk dat de stroomafnemers van mijn stel nog de originelen zijn. Ook de wielen zien er gelijkaardig uit. Maar wetende dat de vorige eigenaar mijn stel vermoedelijk al wat had aangepast op krappere bogen, kan het inderdaad zijn dat hij ook de rolweerstand verbeterd heeft. Toen ik het stel kocht vormde dit bij de niet aangedreven bak niet echt een probleem, zeker na een drupje olie op de assen en stroomafnemers bolde die vrij vlot.
Modelbouw is een kunst

eve

Ik haal mijn wielen hier : http://www.luck-radsaetze.de/

Ik bestel ze telkens per vijftig of meer.

De originele Jocadis-Heljan op de AM66 hebben een diameter van 11 mm. Het zou 11,5 mm moeten zijn.

Ik heb dus gekozen voor de vervangassen voor Piko Einseitig isoliert Diameter 11,4 mm aslengte 24,40 mm.

Gewoon oude assen eruit, nieuwe assen erin en geen andere aanpassingen bracht een verbetering van 50%...

De nieuwe contacten zijn gemaakt van fosfor-brons-draad 0,3 mm.
Let goed op de lengte van het verende deel. Op de getoonde manier is eea fijn te regelen.
De contacten moeten aanliggen, niet remmen.

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

heb je dan de assen van het stuurrijtuig ook aangepast of steek je bv enkel nieuwe wielen op de assen want anders zit je met een verschil van hoogte ?