Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

50 jaar ASVi in Thuin

Gestart door doomslu, 27 juli 2022, 20:03:12 PM

doomslu

Mededeling van het ASVi

50 jaar ASVi in Thuin:

Op vrijdag 30/09, zaterdag 1/10 en zondag 2/10/2022 vinden de festiviteiten plaats van de vijftigste verjaardag van de vereniging voor het behoud van de buurtspoorwegen (ASVi).

Het avontuur begon met het bewaren van twee NMVB-voertuigen. Tegenwoordig bezit de vereniging er meer dan 50, maar ook een museum, een werkplaats en een lijn. Het is de diversiteit van de buurtspoorwegen die u in Thuin wordt voorgesteld. Deze 50 jaar wordt gevierd met onze partners, onze vrienden, maar ook met jou! Hier is het programma van de festiviteiten:

Op vrijdag 30 september, vanaf 10 uur is er een dag voor fotografen met een parade van trams naar Lobbes en historische konvooien naar Biesme-sous-Thuin.

Enkele voertuigen zullen voor het eerst aanwezig zijn op onze lijn, namelijk de 130 Corpet van de Chemin de fer de la Baie de Sommey, de 9965 motorwagen van de TTO Noordzee en motorwagen 34 van het Luxemburgse tram- en busmuseum. ASVi zal ook zoveel mogelijk eigen voertuigen in omloop brengen. De goederenwagens zullen bij deze gelegenheid in gebruik zijn, en de twee stoommachines zullen als apotheose van deze dag in dubbeltractie rijden.

Zaterdag 01/10 en zondag 02/10 zijn de twee dagen die voor iedereen toegankelijk zijn, met veel activiteiten die worden aangeboden: circulatie van voertuigen voor gasten; intensief tramverkeer naar Lobbes, Thuin Ville-Basse en Biesme-sous-Thuin; evenementen in het museum (modellen, live steam, enz.); een treinsimulator, exposanten, foodtrucks, enz...

Oude bussen rijden tussen een parkeerplaats aan de Drève des Alliés in Thuin, het station van Lobbes en het museum, in samenwerking met de vereniging "Patrimoine Bus & Car - Casteau", de vereniging "HaRoBa", het Museum van het Stedelijk Vervoer van Brussel (MTUB) en het Trammuseum Antwerpen (VLATAM).

Hoe bereikt u ons (zaterdag en zondag)? : (Let op, het museum is niet bereikbaar met de auto!)

Parkeer uw voertuig langs de "Drève des Allies - 6530 Thuin" en bereik het museum met oude bussen die shuttles zullen verzorgen.

Met de trein: Stap uit aan het station van Thuin, steek de Samber over en neem de tram, place de la Ville Basse.

Met de trein: Stap uit bij station Lobbes, neem de pendelbus die u naar het museum brengt;
Voor mensen met beperkte mobiliteit: plaatsen beschikbaar in de Rue du Fosteau, naast ons museum.

We hopen jullie allemaal weer te zien tijdens deze drie dagen om samen met ons en onze gasten het 50-jarig bestaan van de vereniging te vieren. Tot ziens op 30/09, 1/10 en 2/10/2022!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Leuke tip! Eentje om te noteren in "den agenda"
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jappy

Oude Belgische trams in een prachtig Ardeense setting met een herfsttintje? Dat klinkt de moeite! Ik ga proberen te gaan.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jurgen

Ik ben er ooit eens geweest tijdens een gewone openingsdag en dat was toen wel de moeite. Een ritje met de tram heb ik toen niet gedaan, ik denk dat er ook geen ritten waren toen. Maar 't is lang geleden, helemaal zeker ben ik er niet meer van.

Misschien ga ik er dit jaar ook nog eens een kijkje nemen.

Voor de liefhebbers van fietsen, spoorlijn 109 is een prachtige RAVeL tussen Estinnes en Chimay, een kleine 64 km doorlopend fietspad over deze verdwenen spoorlijn met een kleine onderbreking in Lobbes waar je langs het kanaal fietst. Vanaf het museum tot Biesmes-sous-Thuin fiets je vlak naast het museumtraject.
Je kan een bezoekje aan het museum dus perfect combineren met een weekendje fietsen.
Verbinding is er in Fauroeulx met lijn 108 tussen Binche en Erquelinnes (zo'n 15 km) en in Chimay met lijn 156 tussen Momignies en Hermeton-sur-Meuse (een goeie 60 km), enkel in Mariembourg onderbroken door de Expresweg.

Op termijn kan je zelfs vanaf Bergen over lijn 109 fietsen, sommige delen zijn al aangelegd, andere zijn in aanleg of project. Op die manier zal er in Bergen verbinding zijn met de RAVeL's van de lijnen 98, 98a, 98b en 98c. Kortom, begin al maar aan je conditie te oefenen!  ;D

Tegenwoordig zijn deze RAVeL's trouwens ook verbonden met een knooppuntennetwerk, zo kan je zelf routes uitstippelen en de omgeving ontdekken. Op fietsnet.be kan je zelf zo'n route maken en een handig blad uitprinten met alle knooppunten die je moet volgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

jakke

Ik heb het voornemen naar daar te gaan . Niet met de trein want te lang onderweg. Dus met de auto .
Zoals hierboven voorgesteld , parkeren langs de "dreve" en verder met pendelbus.
Is het mogelijk de halte van deze bus aan te duiden , de rijrijden van de bus te publiceren , en de eventuele kost ?
Alvast dank.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

jakke

Het was zeker de moeite , en voor een herhaalbezoek vatbaar .
De tramritten , diesel en electrisch,wekken nostalgische gedachten .
Spijtig dat ik de biertjes links moest laten liggen . Volgende keerctoch maar met de trein ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Jurgen

Oh, was dat dit weekend? Helemaal vergeten.

Maar ik heb een ander feestje gevierd, was minstens even leuk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.