Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

klimspiraal

Gestart door The Railwarrior, 26 juli 2022, 13:20:09 PM

The Railwarrior

Hoi iedereen,

Ik al even aan het denken over enkele baanplannen welke ik zou kunnen bouwen, Eentje is met klimspiraal.  Echter hoe langer ik er over nadenk begin ik me meer vragen te stellen.  Afgezien de traditionele reservaties tov klimspiralen wil ikzelf met lange treinen rijden.  Dit houd dan ook in dat ik met 10 wagens de berg op zou moeten aan een percentage van 3% is dit niet te zwaar voor de lokken?

MVG
Bjorn
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

eve

Ja !

Te meer omdat je met je hele trein in een boog zit.
Diameter klimspiraal zo groot mogelijk maken en helling beperken tot 2%.

Mvg, Erik.

Michiel

3% is veel te steil voor lange slepen, omgeacht de schaal (ik heb ervaring met schaal N). Je zal met de grote, zware locs, eventueel in dubbeltractie, de handel wel de helling opgesleepd krijgen, maar het is meer dan dat. Je wilt ook met de wat mindere heldenlocs de helling op met een realistiche samenstelling. Vb een type 12 (Atlantis met 2 drijfassen) en een geloofwaaardige sleep. Dat wordt al moeilijker. Of een redelijke ogende goederentrein...

Maar het belangrijkste probleem met helixen is de extra sleet. Met nagelnieuwe locs zal je dat niet rap merken. maar ik rij met uitsluitend occasiemodellen 20-40 jaar oud, en die zitten al dikwijls al op het draadje. En met die oudjes merke je dat je met een helix eigenlijk constant aan het herstellen bent: motorproblemen, tandwielproblemen, anti-slipbandjes die aflopen,... Je merkt dan dat helix rijden mogelijk 100x (ongefundeerde factor) meer sleet oplevert dan vlak rijden.

En als laatste is er het redement. Je hoort treinen vele minuten in de onderbaan rijden. Dat maakt lawaai maar je ziet niets. En de tocht van diezelde trein over de bovenbaan is mogelijk 10 seconden, om dan weer in de tunnel te duiken en weer minuten lang lawaai te maken, om dan in een schaduwstation een kwartier staan te niksen. Het rendement van plezier om je trein te zien rijden is rampzalig.Beter een open, zichtbare opstelbundel dan een diep schaduwstation

Helixen zijn naar mijn inziens zwaar overroepen. Als het even kan, kies voor een baan zonder helixen, ongeacht de hellingspercentage, zelfs 1.5%. Want een laag percentage betekent meteen ook een veel langer traject. Maar uiteindelijk moet die potentiele energie (het hoogteverschil) overwonnen worden. En dat gaat niet zonder moeite, kosten en verlies.

Maar dat is louter mijn persoonlijke ervaring met helixen. Mogelijk dat collega modelspoorders er anders over denken. Ik laat het aan jouw over om alle argumenten te overwegen en dan een besluit te trekken. Alvast succes met het plannen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

Hier hetzelfde probleem ik moet 40 cm omlaag en de helling word dan 2,5
Veel te stijl al kunnen marklins het wel aan
De eerste twee gaat wel gaan maar dan moet ik zien of ik door de constructie van de baan kan gaan om zo de helling minder stijl te maken
Onder komt dan een zeer groot schaduw station
Daar worden dan de stellen op afgesteld
gr raf en ik blijf volgen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

The Railwarrior

om het wat weer in detail uit te leggen, ik heb een ruimte van 5m80 op 1m20, en de baan komt op een kast te staan van 1m hoog ongeveer.  mijn idee was om op de kast een schaduwstation te maken en op 1m30 hoogte de baan.  De baan zelf kan ik over bijna de volledige lengte rondom (afgezien een hoekje van de laatste 2m die ik dan van zo weinig mogelijk spoor wil voorzien) Ik zou in theorie ook een volledige baan rondom kunnen maken met een scheiding in het midden waardoor het schaduwstation een volledig aangekleed vormingstation word met loods voor de lokken.  ofwel is er nog de optie om met 2 niveau's te werken waar de lange en zware treinen vlak blijven rijden en een klein lokaal stationnetje waar er dan weliswaar een 20cm zou moeten overwonnen worden dat dan gehuisvest word boven het schaduwstation.  hier zouden dan korte treintjes (maximaal 1m50 a 2m) naartoe rijden of stelletjes.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

rgp

Allen,

Uit ervaring (MSCM DE PIJL) kan ik zeggen dat helixen, indien ze goed zijn aangelegd, geen enkel probleem vormen om met lange treinen te rijden of meer sleet veroorzaken.
De minimumSTRAAL was 1m, het MAXIMUM-stijgingspercentage 1,5%.
Voor een helix heb je plaats nodig en moet men afstappen van bochten met stralen om rond de kerktoren mee te draaien.

Roland

The Railwarrior

Beste Roland,

Zoals je al kon lezen heb ik simpelweg geen ruimte om een spiraal met een straal van 1M aan te leggen. Ik zou theoretisch gezien wel een spiraal kunnen maken die dan platgeduwd is (met in het midden een rechte van 1meter bvb. En dan met bochten van een straal van 0,5m gaan werken... echter legt dit ook weer beperkingen op natuurlijk.

MVG
Bjorn
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

rgp

Bjorn,

Mss naar schaal N of schaal Z overgaan ?

Roland

RobVille

Dezelfde problemen  ;)

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

The Railwarrior

Citaat van: rgp op 26 juli 2022, 16:03:15 PM
Bjorn,

Mss naar schaal N of schaal Z overgaan ?

Roland

Nogal moeilijk aangezien ik bergen materieel heb (deels geërfd) in H0. Het hele opzet is om in H0 wat te bouwen
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michael

Bjorn, als een fatsoenlijke helix niet mogelijk is, niet mee beginnen stop je energie in een leuk vlak, glooiende baan en maak daar wat moois van. Voldoende plezier gegarandeerd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Hier hetzelfde een straal van 65 is de max die ik kan halen .
Ik kan ook ovaal gaan dat geeft de loc's iets meer lucht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Een alternatief is om de hele lengte van je baan (+/- 5m) te gebuiken om een dubbelspoor te laten dalen tegen 1.5%. De bochten aan de uiteinden leg je vlak om wrijving te vermijden. Een heen en terug brengt je op -15cm.

Je zal dan een lus beneden willen aanleggen, alsook een (verdekte) keerlus boven; een hondebot-concept dus.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobVille

Met een keerlus kun je inderdaad hoogteverschillen overwinnen. Vaak wordt dan gedacht aan het besparen van het ruimtegebruik. Echter een goed, ontworpen helix vreet ruimte. Ooit op een beurs een constructie gezien van een Duitse modelbouwclub die een hoogte van 250 cm overwon, de voetafdruk van deze helix, 400 cm  ;) Het valt me op dat menigeen begint met gigantische schaduwstations om vervolgens met behulp van helixen op het 0-nivo van de modelbaan uit te komen. Vervolgens is de inspiratie op. Waarom de volgorde van werken niet omkeren? Iedereen heeft zijn eigen voorstellingen van zijn ideale baan. Alleen de praktijk is hardleers. Laat ons een ontwerp zien waarbij je rekening houdt met de ligging van de wissels en bogen. Deze bepalen met de lengte van de modelbaan in feite met welke maximale treinlengte je kan rijden. Welk tijdperk, thema? Je wilt met lange treinen rijden. Misschien een paradebaan? Volgens mij zijn er op dit forum leden die je best kunnen helpen met het ontwerpen van een baanplan.

Groetjes,
Rob



Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

raf

Het ding is dat je soms niet anders kunt .
Je wil in de beschikbare ruimte zoveel mogelijk zicht bare baan hebben .
Maar je wil ook met veel treinen rijden (kort of lang)
Je kunt moeilijk elke keer die waar je nu vandaag niet mee wil rijden terug inpakken en weg zetten .
Daarom kies ik persoonlijk om een schaduw station.
Bij mij gaat deze lengte een goeie 5 meter zijn .
Maar de neergaande spiraal word ook mee schaduw station .
Zo spaar ik plaats en kost het minder aan wissels.
1 spoor is een door gaand spoor waar niets word op afgesteld
De rest word in 2 verdeelt zodat er ook half lange treinen kunnen afgesteld worden
Het voorste spoor word zelfs in 6 verdeelt voor de brossels en andere korte stellen .

Dus iedereen heeft wel een mening waarvoor hij zijn klimspiraal wil bouwen en ook het idee hoe het te doen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.