Hoe de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren?

Gestart door edemul, 24 juli 2022, 00:06:06 AM

Floris

Citaat van: eve op 26 juli 2022, 09:21:09 AM
Jocadis Heljan NMBS AM 66 H0.

Plan voor verbeteringen.

1. Poging tot aanpassingen aan de kasten opdat het stel boogstralen van >48 cm aankan.
Als dat niet kan, zijn alle verdere werken zo goed als nutteloos. Dan is of blijft het een vitrinemodel.

wat wellicht ook kan is een hapje uit het draaistel frezen, zodat de kast ongemoeid kan blijven. (kijkend naar alans foto neem ik aan dat de trap onder de instapdeuren het probleem is. Achter die trap kun je gerust wat van het draaistel af knagen zonder dat t opvalt)

eve


Thommy

#32
Citaat van: Floris op 26 juli 2022, 09:19:50 AM
vraag me af hoeveel verder je komt met zoeken naar meer verschillende motorbogies als je nu dus al TWEE motorbogies hebt voor twee bakken. Ter vergelijking: de vierdelige hondekop-treinstellen van de baas zijn op 1 draaistel aangedreven. 1 motorbogie zou zo'n tweedelig stelletje prima weg moeten krijgen als de niet-aangedreven draaistellen fatsoenlijk lopen en de gewichtsverdeling in orde is (meeste gewicht op aangedreven bogie, niet aangedreven bak vooral niet te zwaar). Kijk maar naar oude fleischmann- en marklin-locs. 1 aangedreven draaistel, trekt makkelijk 6 rijtuigen ofzo. Een treinstel is niet wezenlijk anders dan een loc met (in dit geval) 1 rijtuig, dus er moet iets stevig niet in orde zijn met de niet-aangedreven bak.

zitten die dan ook niet, a la Lima, met een klokankermotor in de wagon/stel?
Nu, ik denk dat m'n Jouef Eurostar ook 1 zijde aangedreven is... ook maar 4 delen (das dan wel cardan, maar ook terug zichtbaar)
Greetz

Thommy

Floris

mocht er trouwens iemand met zo'n stelletje een keer in de buurt van utrecht komen, wil er eventueel graag eens zelf naar kijken.

eve

Binnenwerk van een "spud".


by Erik Verleysen on Flickr

Ik denk dat het motortje gewurgd wordt in zijn toerental, daardoor hogere stromen trekt met grotere warmteontwikkeling ten gevolge en vervorming van de kunststof-omhulling.

Mvg, Erik.

Alan On Track

Citaat van: Floris op 25 juli 2022, 23:22:29 PM
waar ik wel benieuwd naar ben is de constructie van de draaistellen van de niet-aangedreven bak. Als zo'n tweedelig stelletje met 4 aangedreven assen moeizaam rijdt lijkt t mij wel de moeite om eens te zien of die niet-aangedreven bak niet gewoon continu op de handrem staat en/of veel te zwaar is zegmaar.

bij mij bolt de niet-aangedreven bak eigenlijk zeer normaal, zeker met een drupje olie. Vergelijkbaar met een standaard rijtuig in feite. Ik ga naar Ontraxx en kan het stel wel meenemen, Floris, al denk ik dat je dan niet zoveel tijd gaat hebben om daarnaar te kijken  :P

Een ander idee waar ik mee speel is om het stel wat aan te passen en één gemotoriseerde bogie in elke bak te steken. Zo is de trekkracht een beetje beter verdeeld over het hele stel.

Citaat van: Thommy op 26 juli 2022, 07:47:20 AM

link naar digitaal maken van dit motortje
https://www.world-of-railways.co.uk/techniques/how-to-dcc-chip-a-spud/

ik had dus voor extra stroomafname 2 kabeltjes gelegd van de andere bougie naar waar oranje en grijs op gezet worden voor de decoder. Dit hielp wel tegen het stil vallen op vuile sporen/wissels.


Bedankt voor deze link. Ik vraag me wel af, moet je de twee bougies dan van een eigen decoder voorzien? Of hoe pak je dat aan om beide met één decoder aan te sturen?

Citaat van: eve op 26 juli 2022, 09:56:28 AM

Ik denk dat het motortje gewurgd wordt in zijn toerental, daardoor hogere stromen trekt met grotere warmteontwikkeling ten gevolge en vervorming van de kunststof-omhulling.

Mvg, Erik.

Dat zou inderdaad wel eens een goede verklaring kunnen zijn. Misschien kan het dan eigenlijk verholpen worden door de motor wat meer ruimte te geven. Allemaal interessante tips mensen, bedankt  ;).
Modelbouw is een kunst

eve

Ik denk dat het eerder moet gezocht worden in de richting van een onaangepaste overbrengingsverhouding...

Mvg, Erik.

Thommy

Citaat van: Alan On Track op 26 juli 2022, 10:06:28 AM
Een ander idee waar ik mee speel is om het stel wat aan te passen en één gemotoriseerde bogie in elke bak te steken. Zo is de trekkracht een beetje beter verdeeld over het hele stel.

dien Brit waar ik dat AR45-kitje gaan halen ben gaf me de optie voor de AR45 reeds 2 motoren of 1. En hij zei, en in de UK gebruiken ze die dingen wel meer, dat als ik een rijtuig er achter wou gaan hangen (iets waar hij toen mee bezig was), die 1e motor het wss niet ging halen. Maar de 2e erbij monteren is kinderspel en ging ik dan achteraf wel bijbestellen indien nodig.
Dus dat zou kunnen helpen.

Nu meeste gebruiken dat voor een industrielocje od. voor wat te rangeren of een motorwagen die heen en weer tuft op een (module)baan. Zoals u ook zegt, dat stel rijdt goed op een vlakke baan.

@eve, indien je zo'n tenshodo nodig hebt om wat te meten, ik heb er hier paar liggen, zelfs nog nieuwe (enige wat ik gedaan heb is die mottige pinnen van die wielen gehaald). Kan gerust 1 een tijdje missen.
Greetz

Thommy

Floris

op zich kun je twee spuds aan 1 decoder hangen, maar hoe mooi dat loopt is afwachten. Lastregeling kan weleens raar gaan doen. Twee decoders op hetzelfde adres gaat in elk geval, maar dan moet je weer proberen beide decoders zo af te regelen dat in beide richtingen bij alle snelheden de spuds even hard lopen en dat kan nog weleens een puntje zijn (had daar nog wel wat mee lopen etteren bij mn dubbele cockerills. Die hebben dan wel weer zelfgemaakte (dus niet helemaal zuivere) onderstelletjes met koppelstangen dus komt t allemaal wat nauwer qua lastregeling en je ziet bovendien elk snelheidsverschil meteen.
Wat digitaal maken betreft ben je misschien nog t beste af met t stel zo lichtlopend mogelijk maken en maar 1 spud gebruiken.

eve

Citaat van: Thommy op 26 juli 2022, 10:27:52 AM
@eve, indien je zo'n tenshodo nodig hebt om wat te meten, ik heb er hier paar liggen, zelfs nog nieuwe (enige wat ik gedaan heb is die mottige pinnen van die wielen gehaald). Kan gerust 1 een tijdje missen.

Dag Thommy,
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb nog niet beslist of ik hier wel wat aan ga doen...

Mvg, Erik.

eve

Citaat van: Floris op 26 juli 2022, 09:25:01 AM
...(kijkend naar alans foto neem ik aan dat de trap onder de instapdeuren het probleem is. Achter die trap kun je gerust wat van het draaistel af knagen zonder dat t opvalt)

Het is toch wel erg dat de NMBS bij het ontwerpen/bestellen van hun rijdend materieel geen rekening wil houden met de modelbouwer...

;D Erik.

Floris


Thommy

#42
net even zo'n Tenshodo uiteen gehaald zoals foto van Eve. Ik merk wel, als ik de assen terug monteer, zonder motor erin, dat ge dat niet zomaar kunt duwen. Er blijft een spanning op die assen zitten, mss door de sleepcontacten. Als je drukt erop, geen probleem. Maar gewoon zoals een onderstel van een wagon loopt het alvast niet. geen push en rollen maar. Keer zoeken wat er "wringt".

onder de 2V heeft het sowieso weinig zin om te draaien. en bij 2.7v krijg je een mooi gelijklopend geluid. Er onder heb je soms es nen dipje

test met een 2e helaas zelfde als bovenstaande. Echter startsnelheid is daar al 3.5V en dan is het nog geen mooie loop. Beetje zoals alan ook vermeldde
Greetz

Thommy

Waterman

De motor zelf ziet er mij identiek uit als de open frame motoren die ik heb in een paar Roco stoomlocomotieven.

Bij Roco hebben ze maar aan een kant een wormwiel maar via een tandwielkastje drijven ze hiermee ook tot vier assen aan.

Deze motoren doen het perfect met een Lopi V4.0 (micro) decoder, zonder opvallende warmteontwikkeling.

Bij Roco zitten ze wel in een volledig metalen tender wat misschien een verschil maakt.

Voor zover ik kan beoordelen aan de hand van de foto's lijkt het mij niet zo moeilijk om de stroomafnemers van het frame te halen en deze te isoleren van de motor.

Of ze gewoon weglaten en de stroomafname via een andere bogie voorzien?

Als het de stroomafnemers zijn die voor te veel weerstand zorgen is dat probleem daarmee ook meteen opgelost.

Heeft er iemand zo'n motortje (of stelletje) te kooo? Ik krijg zin om mee te experimenteren  ;D

Thommy

Citaat van: Waterman op 26 juli 2022, 14:01:08 PM
De motor zelf ziet er mij identiek uit als de open frame motoren die ik heb in een paar Roco stoomlocomotieven.

Bij Roco hebben ze maar aan een kant een wormwiel maar via een tandwielkastje drijven ze hiermee ook tot vier assen aan.

Deze motoren doen het perfect met een Lopi V4.0 (micro) decoder, zonder opvallende warmteontwikkeling.

Bij Roco zitten ze wel in een volledig metalen tender wat misschien een verschil maakt.

Voor zover ik kan beoordelen aan de hand van de foto's lijkt het mij niet zo moeilijk om de stroomafnemers van het frame te halen en deze te isoleren van de motor.

Of ze gewoon weglaten en de stroomafname via een andere bogie voorzien?

Als het de stroomafnemers zijn die voor te veel weerstand zorgen is dat probleem daarmee ook meteen opgelost.

Heeft er iemand zo'n motortje (of stelletje) te kooo? Ik krijg zin om mee te experimenteren  ;D

motortje wordt idd nog toepassingen gebruikt. Zit ook in m'n Thomas de trein van Hornby  :D ook helemaal open.

nu, 1 motortje staat hier nu op de testbank te draaien op 3V. Blijkbaar hebben beide ook een richting dat ze trager op kunnen rijden dan de andere kant. (lees, dan ist schokschokschok)
Greetz

Thommy