Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hoe de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren?

Gestart door edemul, 24 juli 2022, 00:06:06 AM

eve

Citaat van: Rochevalien op 25 juli 2022, 18:09:33 PM
Citaat van: eve op 24 juli 2022, 22:42:51 PM
Dag Eddy,

Kun je zo goed mogelijk omschrijven wat de "niet denderende rijeigenschappen" zijn.

Mvg, Erik.

Das toch anders wel overduidelijk lijkt mij ! Tenshodo bogies zijn al niet goedkoop en zelfs als je er  2 hebt zitten onder zo'n Jocadis stelletje ,loopt dat niet lekker .Je kan daar dan wat lood insteken ( in het stel ,niet in de bogies) maar dat is alleen goed op vlakke baan. Als je wat hellingen hebt liggen en korte bogen heb je geheid problemen .
Is er dan een gouden oplossing? Ja , een lok afslachten en de bogies en de motor daarvan in het stel in bouwen . Nadeel daarvan is dat je dan moet gaan zagen in je dure model en dat zo'n operatie niet voor iedereen is weggelegd .Bovendien zie je een en ander zitten in je model . Voordeel is dan wel dat je er een ander stel kan aanhangen en je vrij eenvoudig kunt gaan digitaliseren.

Maar dat heb je nog niet toegepast ? Of wel ?
Mvg, Erik.

edemul

Dus om te besluiten.
Als het niet mogelijk is om om te bouwen naar vernieuwde generatie  AM .
Dan maar beter  het stel ombouwen naar een niet gemotoriseerd , en gebruiken als tweede gekoppeld  aan de nieuwe generatie.
Staat ook mooi in de kast.

eve

Citaat van: edemul op 24 juli 2022, 00:06:06 AM
Ik zou graag de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren.
Kent iemand een alternatief om die tenshodo motoren te vervangen.
Indien mogelijk zou ik het graag digitaliseren.

We zijn amper klaar met het inventariseren van de problemen...laat staan de mogelijke oplossingen.
Na minder dan 36 uren de handdoek al gooien?

::)

Vergeten maar zeker ?
Erik.

Thommy

Erik, die tenshodo bougies zijn, zoals u wellicht weet, gewoon minimotoren in een draaistel. Heb er hier een paar liggen. 1 zat bij de AR45 messing bouwkit (1 van de 1e MSM's) die ik in het VK kocht.
Rijdt dat goed? Ja, rechte en vlakke baan, vanaf je bergop gaat is dat geen hoogvlieger meer. En al helaal niet bij een stuk vervuild spoor. Ik had daarvoor dan extra stroomafname bij het dummy onderstel naar de tenshodo getrokken.

Ik heb wel ergens gelezen op een Brits forum dat die dingen wel beter 'controleerbaar' zijn eenmaal digitaal. Echter de ombouw is al niet zonder gevaar omdat je moet knippen in de strips. (Helaas bestaat dat forum, door zaken als facebook niet meer). Zou moeten zien of de foto's hoe te digitaliseren nog terug kan vinden

Nu wat ik wel gezien heb bij de mijne. Dat is kunststof en dat begint te vervormen  >:( dusja dien AR45 ligt hier in onderdelen te liggen tot ik weer eens tijd heb om te zoeken naar een andere oplossing
Greetz

Thommy

eve

Als ik het zo lees zijn die Tenshodo's feitelijk dikke bullen ?
Volgens Britse websites bieden ze ze ook aan met "coreless motors". Iemand ervaring daarmee ?

? Erik.

Alan On Track

Ik heb dit stel nu een goed jaar geleden op de kop kunnen tikken. Het was zeker niet goedkoop, maar ik heb het ook al voor veel duurder zien staan. Ik heb toen dus mijn kans gewaagd. Nu, op uiterlijk vlak is dit mijn favoriete treinstel. Qua detaillering zal het misschien niet meer aan de hedendaagse standaarden voldoen, maar ik heb het zelf wat verder gesupreerd en vind het gewoon een prachtig treintje. Het heeft dan ook een mooie plaats in mijn interieur. Ik deel even mijn eigen ervaringen en plannen.

De rijeigenschappen zijn inderdaad niet top, maar het is bij mij echter zeker ook niet desastreus. (Ik heb de trein wel een grondige onderhoudsbeurt gegeven na aankoop).
Van ontsporingen heb ik persoonlijk eigenlijk nog geen last gehad met dit stel, zelfs op Roco Geoline R3-bochten. Wel vertraagt het merkbaar in zulke krappe bochten. Op Zwanzebeek rijdt het over het algemeen zonder problemen in beide richtingen, al is het sporenplan van deze baan natuurlijk zeer eenvoudig (Twee evenwijdige ovalen met rocoline R4 en R5-bochten). Het kan natuurlijk ook zijn dat de vorige eigenaar het stel al had aangepast om beter door kleinere boogstralen te kunnen gaan, al zie ik hiervan geen zichtbare sporen op het model.

Het klopt wel dat de rijsnelheid vrij laag is. Ik moet de transfo ver open draaien om het stel op een degelijke snelheid te laten rijden, al betert dit wel wat zodra de trein een aantal rondjes heeft gereden. De trekkracht is inderdaad niet hoog, maar ik heb maar één tweedelig stel, en geen hellingen op de baan, dus dat vormt op zich geen groot probleem voor mij. T'is ook niet dat ik er plots een sleep goederenwagens aan ga hangen. Wel merk ik dat in beide richtingen de motoren precies wat kracht moeten opbouwen om het geheel in gang te trekken. Maar eens gaande lukt het wel, al is er in de bochten zoals gezegd wel soms een beetje vertraging.

De Tenshodo motoren lopen bij mij eigenlijk nog wel relatief vlot, zelfs op lagere snelheden haperen ze niet. Al maken ze wel een beetje lawaai. Het meest zorgwekkende vind ik dat deze motoren al na enkele minuten beginnen op te warmen. Ze worden niet gloeiend heet, maar ik vermijd wel om met dit stel lang aan één stuk door te rijden. Dit is iets dat ik verder in de gaten ga houden, en hopelijk ga kunnen oplossen.

Algemeen genomen: het is verre van mijn best rijdende trein, maar mijn specifieke stel is op zich nog wel ok. Ik rij er anderzijds wel helemaal niet zo vaak mee. De belangrijkste reden hiervoor is eigenlijk dat het nog analoog is, terwijl ik verder compleet digitaal rij (het is altijd een beetje een gedoe om de digitale centrale los te koppelen om analoog te rijden op Zwanzebeek). Ook het opwarmen van de motoren is iets waarmee ik liever voorzichtig omspring.

Ik heb wel plannen om dit stel verder aan te pakken.
Persoonlijk vind ik het praktisch hoe simpel de elektronica ervan eigenlijk is. Ik ben minder bang om aan deze trein aanpassingen te gaan doen dan in mijn meer recente modellen. De belangrijkste stap zal het digitaliseren zijn. Als ik een manier vind om betere motoren in te bouwen in het stel (d.w.z. hier een goede tip tegenkom of er elders een hoor) ga ik dat wel proberen. Maar indien ik de  Tenshodo's op punt krijg is dat misschien niet meer nodig. 
Ik ben ook sowieso van plan om stroom doorvoerende koppelingen te voorzien tussen de twee bakken, zodat de stroomafname beter is (nu moet ik zien dat de rails heel proper zijn), en ik de digitale functies over het hele stel kan toepassen. Ook binnenverlichting en een powerpack staan op het plan.
Dit zijn echter zaken die niet voor direct zijn. Ik heb om te beginnen nog te weinig ervaring met dit soort elektronica, en wil toch eerst nog wat oefenen op andere, goedkopere modellen.
Ik ben verder echter niet pessimistisch over de mogelijkheden om dit model te 'pimpen'. Met een goed plan, een beetje wilskracht en durf denk ik niet dat de enige uitkomst voor dit stel een niet-gemotoriseerd vitrinemodel is. Ik zal mijn ervaringen delen zodra ik me er zelf aan waag.

IMG_9332 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

eve


Floris

waar ik wel benieuwd naar ben is de constructie van de draaistellen van de niet-aangedreven bak. Als zo'n tweedelig stelletje met 4 aangedreven assen moeizaam rijdt lijkt t mij wel de moeite om eens te zien of die niet-aangedreven bak niet gewoon continu op de handrem staat en/of veel te zwaar is zegmaar.
Oh en waar zit t probleem precies dat t stelletje niet door krappe bogen gaat? trapjes onder de deuren?

Arnaudmarklin

Goedenavond,

ik heb dit snel niet als ik geen bovenleiding wil, sorry. Maar misschien een nieuwe bogie/draaistel plaatsen? Micromodele maakt bogies / draaistellen op maat.
Kijk hier (https://micro-modele.fr/fr/432-bogies-moteurs-ho-et-hom)
Een vriend bestelde er één voor een oude brossel en hij is ermee tevreden.
Anders bij Halling...

HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

edemul

Dag Erik,

Ik ga niet opgeven,maar zoek verder naar een ander soort motorisatie.
Ik heb drie van deze stellen.
Eentje had ik enkele jaren in mijn bezit(gekocht op een beurs).
Vorige week heb ik er nog twee bijgekregen door een sterfgeval.(vader van een aangetrouwde nicht)
Daarom dacht ik het hier eens op het forum voor te leggen.
Maar zo te zien zijn er meerdere in het bezit van deze stellen,en hebben allen rij problemen.
Ik blijf hopen op een oplossing.

Metpetergaathetbeter

ik denk maar één oplossing een deftige/goede motor in het draaistel of in de body......maar blijkbaar heeft nog niet één hier het ei van Columbus .....

Thommy

Citaat van: Floris op 25 juli 2022, 23:22:29 PM
waar ik wel benieuwd naar ben is de constructie van de draaistellen van de niet-aangedreven bak. Als zo'n tweedelig stelletje met 4 aangedreven assen moeizaam rijdt lijkt t mij wel de moeite om eens te zien of die niet-aangedreven bak niet gewoon continu op de handrem staat en/of veel te zwaar is zegmaar.
Oh en waar zit t probleem precies dat t stelletje niet door krappe bogen gaat? trapjes onder de deuren?

doordat het motortje vrij licht is en eigenlijk centraal vast zit met een schroefje, tilt ie wat in de bochten (dat had mijn AR45 toch) doordat de kast wat helt in de bochten.


link naar digitaal maken van dit motortje
https://www.world-of-railways.co.uk/techniques/how-to-dcc-chip-a-spud/

ik had dus voor extra stroomafname 2 kabeltjes gelegd van de andere bougie naar waar oranje en grijs op gezet worden voor de decoder. Dit hielp wel tegen het stil vallen op vuile sporen/wissels.
Greetz

Thommy

Thommy

http://motorbogies.com/index.php?main_page=index&cPath=1_6
dit zijn ander soort aandrijvingen. Mss dat deze wel "betrouwbaarder" zijn doordat ze ook een vliegwieltje bezitten

nu soit die site heeft heel wat van die aandrijvingen. Heb mijne daar ook besteld indertijd (en wss zal ik dat nog doen en ophalen als ik nog es naar de UK ga)
http://motorbogies.com/index.php?main_page=index&cPath=1
Greetz

Thommy

Floris

vraag me af hoeveel verder je komt met zoeken naar meer verschillende motorbogies als je nu dus al TWEE motorbogies hebt voor twee bakken. Ter vergelijking: de vierdelige hondekop-treinstellen van de baas zijn op 1 draaistel aangedreven. 1 motorbogie zou zo'n tweedelig stelletje prima weg moeten krijgen als de niet-aangedreven draaistellen fatsoenlijk lopen en de gewichtsverdeling in orde is (meeste gewicht op aangedreven bogie, niet aangedreven bak vooral niet te zwaar). Kijk maar naar oude fleischmann- en marklin-locs. 1 aangedreven draaistel, trekt makkelijk 6 rijtuigen ofzo. Een treinstel is niet wezenlijk anders dan een loc met (in dit geval) 1 rijtuig, dus er moet iets stevig niet in orde zijn met de niet-aangedreven bak.

Voorzetje:
laat de aangedreven bak eens rijden met een willekeurig rijtuig eraan in plaats van de niet-aangedreven bak. Geeft dat betere resultaten?
Van wat ik zo even op interweb kijk lijken de draaistellen redelijk op M2. De oplossing kon misschien wel zo simpel zijn als de niet-aangedreven bak op twee oude lima M2-draaistellen te zetten?

Verder nog even over de opmerking van alan dat de stroomafname te wensen overlaat (wat bij 4 assen toch niet zo'n probleem zou moeten zijn): zijn de twee motordraaistellen eigenlijk wel elektrisch gekopppeld? Makkelijk genoeg te testen, motorbak op zn rug, geef 1 draaistel stroom, gaat t andere dan ook draaien? Als de boel niet gekoppeld is (wat ik me slecht kan voorstellen, maar na alans verhaal sluit ik t niet uit) is daar al heel veel te winnen, want als die ieder voor zich stroom moeten afnemen is er steeds 1 bogie aan het duwen terwijl de ander op de rem staat.


eve

#29
Jocadis Heljan NMBS AM 66 H0.

Plan voor verbeteringen.

1. Poging tot aanpassingen aan de kasten opdat het stel boogstralen van >48 cm aankan.
Als dat niet kan, zijn alle verdere werken zo goed als nutteloos. Dan is of blijft het een vitrinemodel.
Dat het mogelijk is bewijst de bijdrage van "Alan On Track".
Een minimum boogstraal van 60 cm is onrealistisch groot wegens het kleine aantal modelbanen met deze grote minimum boogstraal.
Kleiner dan 48 cm is dan weer te klein (hoek tussen draaistel een kast) en niet meer van deze tijd.

2. Realisatie van een elektrische koppeling tussen de twee kasten.
Bekijken/herwerken van de stroomafnemers.

3. Herwerken van de mechanische koppeling tussen de twee kasten.
Ik vermoed dat daar nogal wat "gewring" zit.

4. Verbeteren en/of herwerken van de draaistelaandrijving.
Niet : een grotere draaistelmotor uit een locomotief of een centrale motor met cardans is een erg grote invasieve ingreep, die zonder twijfel ook nadelen brengt op esthetisch vlak.
Zorgen voor realistische maximum snelheid en graag wat power op overschot.
Driepunts-ophanging voorzien.
Uitbreiden van de aandrijvingen naar de tweede kast.

5. Aanpassen van de massa (gewicht van het complete stel).

6. Digitalisatie.

Mvg, Erik.