Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoe de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren?

Gestart door edemul, 24 juli 2022, 00:06:06 AM

Thommy

Citaat van: raf op 27 juli 2022, 07:51:51 AM
Thomas dat is normaal dat een brushed motor naar een richting beter draait dan de andere.
Dit heeft te maken met de voor ontsteking zeg maar .
En is een eigen schap van deze motoren .
In de rc bestaan er links en rechts draaiende motoren en instelbare waarvan je het shield kunt draaien .
Borsteloos heeft daar geen probleem van omdat het over een heel andere sturing gaat.
Ooit zullen we eens borsteloze motoren in onze loc's gaan krijgen maar dan moet het concept decoder volledig worden herzien wat uitgangen betreft .

gr raf

Wat dan ook de reden zal zijn waarom er een pijl onderaan op die Tenshodo's staat  ;D
Greetz

Thommy

Floris

Zat hier gister met alan aan zijn treinstel te prutsen, dat ding reed dus al n soort van redelijk, maar heb t met wat simpel gepruts nog wel wat beter gekregen.
Voornaamste was het nakijken van de spuds. Controleer alle wielen van de spuds goed, of ze soepel lopen. Je moet de zijdelings en beetje kunnen schuiven, paar tiende mm, en dat moet gewoon soepel aanvoelen. Dat deed t zeker bij 1 spud absoluut niet, die wielen zaten gewoon muurvast, dus open die handel en eens inspecteren wat er an de hand is. Het leek erop dat de kast van de spud wat was vervormd, bij t motortje was ie wat uitgebogen en daardoor liep ie aan tegen de binnenkant van de wielen, dus heb een paar kleine hapjes uit de kast gesneden. (rood) Bovendien leek de kast wat korter geworden want de motor-as zat er klem in, de wormen aan beide kanten raakten de kast. Motortje eruit dus en de wormen wat verder op de as knijpen zodat de motor weer vrij draait. (geel) De andere spud leek me vrij probleemloos, dus daar hebben we niet echt aan gezeten. Verder bleek dat de lange dunne aseinden aanlopen in de scheenplaten van het draaistel, dus die aseindjes heb ik wat ingekort. (blauw) Nu lopen de aangedreven wielen mooi vrij. Om de boel digitaal te kunnen maken zijn de lipjes aan de stroomafnemers die de kast in gevouwen zijn afgeknipt (roze)
jocadis am66 spud aanpassingen by Floris Dilz, on Flickr

Wat de ophanging van de draaistellen betreft, ik had t idee dat de gaten in de bak ter hoogte van t midden van het draaistel weleens vergroot konden zijn door een vorige bezitter, dus hierbij een foto van hoe het er bij ons uitzag. Ik heb nog een stukje messingplaat over een deel van het gat gemaakt (gewoon vlak op de bodem in de kast) met twee vijsjes, met t idee dat het draaistel daar nog wat tegenaan steunt en de asdruk wat beter verdeeld wordt. Of dat echt werkt geen idee eigenlijk, maar goed, zoals de boel nu is rijdt t netjes dus ik vind t allang best. Ziet het er bij jullie stellen anders uit dan kun je dit proberen. In deze staat komt ie bijna probleemloos door trix express-bochten met een straal van 30 cm, dat er soms een enkel asje ontspoorde kan ook komen doordat de rails er sowieso al uitzag of er en hond op had liggen kauwen. (de hond in dit geval floris van een jaar of 6)
jocadis am66 bodem by Floris Dilz, on Flickr

We hebben t stel ook digitaal gemaakt met een lokpilot 5, reed met de standaardinstellingen al prima, de lastregeling lijkt aardig overweg te kunnen met 2 spuds, want hij compenseert keurig voor het flink scheef liggende testbaantje hier, digitaal gaat ie veel soepeler en gelijkmatiger rond dan analoog.
Hier het schema: rood en zwart aan de stroomafnemers, grijs en oranje aan de beide motortjes, dan geel en wit aan de beide draden van de lichtprint voorin en beide draden van die lichtprint met een weerstand van 1500 ohm aan zwart. Zo krijg je gewoon met de rijrichting wisselende gelijkstroom naar de lichtprint en hoef je daar niks aan om te bouwen, wat wel prettig is gezien de ledjes in de kast gelijmd zitten. Er zijn verder nog draden naar de niet-aangedreven bak getrokken, daar zit de zaak net zo aangesloten (stroomafname op rood en zwart, lichtprint op dezelfde wijze)
jocadis am66 schema by Floris Dilz, on Flickr

De niet-aangedreven bak blijkt ook prima te rijden zonder de plaat metaal erin dus die hebben we dr maar uitgehaald om de aandrijving wat minder te belasten, je blijkt er uitstekend een duvel mee te kunnen openen dus niet weggooien.

Het is nu een heel redelijk rijdend ding geworden, niet fantastisch stil of soepel ofzo maar gewoon prima bruikbaar op een modelbaan, ik vind t de moeite niet waard om er helemaal een cardanaandrijving in te gaan rotzooien. Wie weet post alan straks nog een filmpje  :P

Alan On Track

Citytripje naar Utrecht gemaakt.

Nogmaals bedankt Floris voor alle hulp en wijsheid. Het was een genoegen om je met een grote boor in mijn duur stelletje te zien peuteren tot alles werkte. Ik heb alvast enkele filmpjes gemaakt van de AM66 op de staalindustriebaan. K'moet er een beetje van profiteren als ik hier ben he...

MVI_9986 by Alan Jockmans, on Flickr

MVI_9985 by Alan Jockmans, on Flickr

Zoals jullie zien werkt alles prima nu. Ik ga het vanavond eens proberen op Zwanzebeek, maar ik verwacht dat alles daar ook goed zal lopen.

Ook even een filmpje als bewijs dat het stel effectief door de trix-express rails gaat  ;D:

MVI_9952 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 27 juli 2022, 07:51:51 AM
Thomas dat is normaal dat een brushed motor naar een richting beter draait dan de andere.
Dit heeft te maken met de voor ontsteking zeg maar .
De motoren in modeltreinen hebben geen voorontsteking. In ieder geval niet bewust, ze zijn voor beide draairichtingen symmetrisch.

CiteerOoit zullen we eens borsteloze motoren in onze loc's gaan krijgen maar dan moet het concept decoder volledig worden herzien wat uitgangen betreft
Die waren er al, de sinus-motoren bij Märklin. Maar dat was een kostbaar concept en daar zijn ze volgens mij niet mee verder gegaan.

SuSke

#64
Mooi werk van Floris en Alan is geholpen.

Als er nu op dat 2de filmpje een wasdraad zou hangen... net echt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

er hangt nochtans een stevige boven(gas)leiding...  8)

Metpetergaathetbeter

die van mij mij maakt een heleboel meer kabaal,is ne 615 dacht ik

edemul

Bedankt om mee te denken, en om te bewijzen dat er een mogelijkheid is om het stel te verbeteren.
Ik zal proberen om het even goed te doen.
Mvg,
Eddy.

Floris

Succes! Laat maar weten of t lukt, als er problemen zijn gewoon hier melden, wie weet is er wat op te verzinnen.