Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hoe de rijeigenschappen van een oud jocadis stel verbeteren?

Gestart door edemul, 24 juli 2022, 00:06:06 AM

Waterman

Enkel het motortje, ontdaan van het chassis en de transmissie?

Want als het dan toch over een inferieur motortje gaat moet er wel vervanging te vinden zijn!

eve

Zo te lezen is er een ruime marge aan mogelijke verbeteringen.
Er vallen steeds meer lijkjes uit de kast.
Ik denk dat ik maar eens wat tijd moet zoeken.
Feitelijk ongelooflijk : die Jocadis Heljan is toch niet sedert gisteren op de markt ?
Hebben die dan allemaal al die tijd in de vitrine gestaan of geslapen in dozen?

??? Erik.

Thommy

Citaat van: Waterman op 26 juli 2022, 14:17:54 PM
Enkel het motortje, ontdaan van het chassis en de transmissie?

Want als het dan toch over een inferieur motortje gaat moet er wel vervanging te vinden zijn!

op testbank nu de complete terug.
Greetz

Thommy

Waterman

In mijn zoektocht naar zo'n spud (zelfs tweedehands veel te duur trouwens) ben ik dit tegengekomen:

https://www.world-of-railways.co.uk/techniques/how-to-dcc-chip-a-spud/

Zoals ik al vermoedde is het scheiden van de stroomafname en het digitaliseren helemaal niet zo moeilijk...

De pagina is ook interessant voor wie wil gaan demonteren om verdere problemen op te sporen.

raf

Twee decoders op 1 adres lukt niet bij elke centrale .
Je kunt ze dan wel beide een consist adres geven .
Maar in mij kmb heb ik de twee motoren gewoon op een esu V4 draaien zonder problemen
In de brossel zat ook zo een motortje
Krijsen als zot door de hoge rpm en warm worden dat het niet meer vast te kakken was .
Van ellende een fleischemann chassis er in gepleurd en nu loopt de brossel als dat hij nooit gereden heeft

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 26 juli 2022, 15:03:24 PM
Twee decoders op 1 adres lukt niet bij elke centrale .
Je kunt ze dan wel beide een consist adres geven .
Maar in mij kmb heb ik de twee motoren gewoon op een esu V4 draaien zonder problemen
In de brossel zat ook zo een motortje
Krijsen als zot door de hoge rpm en warm worden dat het niet meer vast te kakken was .
Van ellende een fleischemann chassis er in gepleurd en nu loopt de brossel als dat hij nooit gereden heeft

gr raf

tot een 9V ongeveer klinken ze goed, ligt hier nu al +30min te draaien op 3-tal V en nog steeds goed vast te nemen. Nu als ik er 12V op zet (of 14V dat m'n transfo levert) dan weent het en zou de snelheid ook niet meer realistisch zijn

Ben de bougie aan het aanpassen zodat ik er morgen een decoder tegen kan zetten. Sebiet 1st nieuwe soldeerbout (want de tip alleen is gelijk duurder aan verzendkosten dan aan stuk zelf) gaan kopen.
Greetz

Thommy

raf

welke decoder heb je ????
Bij een esu kun je het voltage aan passen in het motor management.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rochevalien


Maar dat heb je nog niet toegepast ? Of wel ?
Mvg, Erik.
[/quote]

Ik heb dus 1 origineel Jocadis stel  -rijdend maar met Tenshodo bogies en  4 stellen die ik ooit op de MSM expo heb gekocht - in onderdelen - echter zonder aandrijving .
Die 4 stellen bevinden zich in een -half afgewerkte staat - en 1 heeft dus zo een verbouwde lokkomotief aandrijving van een V100 . Dat rijdt helemaal niet slecht maar er is nog werk aan , de bogieflanken moeten bv nog meer bijgeslepen worden want het ding ontspoort in krappe bogen. Dit hele projekt is er dan ook 1 van trial en error.

Thommy

Citaat van: raf op 26 juli 2022, 17:20:03 PM
welke decoder heb je ????
Bij een esu kun je het voltage aan passen in het motor management.

gr raf

Zal testen met de esu lokpilot 5 (heb nog geen motorshield gekocht vo die jmri aangezien ge op ali niet met paypal kunt betalen en enkel met visa)
Greetz

Thommy

eve

Citaat van: Rochevalien op 26 juli 2022, 19:52:50 PM

Maar dat heb je nog niet toegepast ? Of wel ?
Mvg, Erik.

Ik heb dus 1 origineel Jocadis stel  -rijdend maar met Tenshodo bogies en  4 stellen die ik ooit op de MSM expo heb gekocht - in onderdelen - echter zonder aandrijving .
Die 4 stellen bevinden zich in een -half afgewerkte staat - en 1 heeft dus zo een verbouwde lokkomotief aandrijving van een V100 . Dat rijdt helemaal niet slecht maar er is nog werk aan , de bogieflanken moeten bv nog meer bijgeslepen worden want het ding ontspoort in krappe bogen. Dit hele projekt is er dan ook 1 van trial en error.
[/quote]

Dag Gerrit,
Ik begrijp het volkomen.
Mvg, Erik (een van de uitvinders van "trial and error", vooral van "error"...)

eve

Ik doe dus mee. Er is een Jocadis AM 66 naar mij onderweg in originele staat.
Dat ding moet vlot gemaakt worden : niet goed, terug naar af.

Mvg, Erik.

Floris

dr zijn plannen om hier zaterdag es naar zo'n ding te gaan kijken. Geen idee of t wat oplevert, dat merken we vanzelf. trial, error en eigenwijsheid en dat laatste heb ik in elk geval voldoende.  8)

janieburton

Fantastisch welke moeite jullie doen.

Misschien een rare vraag maar kan men de latere aandrijvingen die gebruikt zijn in de Jocadis stelletjes niet gebruiken om de oude te verbeteren?

Of kan men onder het niet gemotoriseerde deel de 2 boggies niet vervangen door 2 spuds?

Succes!
 

Thommy

Citaat van: janieburton op 27 juli 2022, 00:40:20 AM
Fantastisch welke moeite jullie doen.

Misschien een rare vraag maar kan men de latere aandrijvingen die gebruikt zijn in de Jocadis stelletjes niet gebruiken om de oude te verbeteren?

Of kan men onder het niet gemotoriseerde deel de 2 boggies niet vervangen door 2 spuds?

Succes!

voorwaarde is dat die spuds dan wel deftig rijden. En zoals ik reeds aangaf heb ik er hier 2 zitten testen (een oude en een nieuwe) en hebben beide een verschillende start spanning. En draaien ze in 1 richting vlotter dan in de andere (startspanning vooruit en achteruit verschilt)
Nu ik merk wel op m'n rollenbank dat spanning rechtstreeks op de motor ipv via de wielen een betere loop heeft. Dus extra stroomafname op een niet gemotoriseerd onderstel is zeker meegenomen.
Greetz

Thommy

raf

Thomas dat is normaal dat een brushed motor naar een richting beter draait dan de andere.
Dit heeft te maken met de voor ontsteking zeg maar .
En is een eigen schap van deze motoren .
In de rc bestaan er links en rechts draaiende motoren en instelbare waarvan je het shield kunt draaien .
Borsteloos heeft daar geen probleem van omdat het over een heel andere sturing gaat.
Ooit zullen we eens borsteloze motoren in onze loc's gaan krijgen maar dan moet het concept decoder volledig worden herzien wat uitgangen betreft .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.