Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Baansturing vraagje

Gestart door Bundesbahnfreak, 14 juli 2022, 10:52:31 AM

Alberke

Citaat van: B_Modelbouw op 17 juli 2022, 10:43:26 AM
Hé Rudy, de boekenreeks van Knobloch ken ik niet... wel heb ik door de jaren heen zelf veel geëxperimenteerd met verschillende zelfbouw en kant en klare systemen. Eerst analoog, nu digitaal.

Belangrijkste afweging zijn welk resultaat wil je halen met het rijden ...
- voorkomen dat twee treinen in eenzelfde blok komen
- realistisch optrekken en afremmen
- een deel van de baan deels automatisch laten rijden
De beschikbaarheid van (gangbare) onderdelen en technieken, na jaren rijplezier
of het nog steeds compatibel zijn met.
Eenvoud van het systeem op zich ... naar uitbreiding (uitbouw baan) of bediening (geen pc, niet iedere loc uitrusten met afzonderlijke stuurprogramma, ...)
En tot slot de financiële afweging ... duur is daarom niet beter.

Ikzelf ben (lang geleden) begonnen met een bloksysteem met relais ... afbraak van een telefooncentrale. Later kwamen de transistors en condensatoren en kon ik al optrekken en afremmen, op een treinbeurs in Oostende een bloksysteem gekocht met steekkaarten (een datarack vol euro printplaten). Zelf frequentie generatoren en filters gemaakt om reisgedrag van iedere analoge loc zelf te kunnen bepalen ... Om uiteindelijk digitaal te rijden met DCC.
ja, je houdt de vooruitgang niet tegen hé.
ik heb mijn baan gemaakt om te kunnen experimenteren met elektronica, en rij nu ook met commerciële DCC, en zou niet anders willen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Ik zit de godganse dag al achter een pc. Komt dan nog bij dat je in de hele molen van updates en compatibilitiet terecht komt, willen of niet. Dus de baan besturen met een pc zie ik niet zitten. En al mijn spullen ombouwen... ik wil ermee rijden. Dus een hoop schakelaartjes en een knop om aan te draaien. Ook geen zin om eerst een pc op te starten.

Langs de andere kant als het is om bvb de sturing van een draaischijf wat gemakkelijker te maken met een arduino, dat kan voor mij wel. Dat vervangt dan gewoon een hele printplaat met spul en draad.

Maar het hangt natuurlijk ook af van de baan zelf. Op deze manier een grote baan met verschillende tegelijk rijdende treinen op je eentje bedienen? Dan kom je bij bloksystemen. Het is maar wat je wil doen met je baan, waar je jezelf goed bij voelt en in hoeverre de besturing een hobby op zich is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 17 juli 2022, 10:54:45 AM
ja, je houdt de vooruitgang niet tegen hé.
De vooruitgang is net een trein. Je kunt hem niet stoppen, maar je kunt er wel voor kiezen om niet in te stappen.

patrick smout

Rudy,

andere boekjes voor inspiratie uit te halen voor analoge automatisering zijn:

https://www.lastdodo.fr/fr/items/2804225-de-digitale-trein

en

https://www.lastdodo.fr/fr/items/2804211-de-logisch-gestuurde-trein

Her en der nog wel te vinden in het 2e hands circuit tegen democratische prijzen.
De getoonde schakelingen zijn ook probleemloos te "upgraden" naar een modernere DIY uitvoering.
In een ver verleden zelf toegepast voor er sprake was van PC's en digitaal rijden.
Nadien sommige logische bouwstenen vervangen door wat software in mijn eerste zelfbouw computer ( Junior computer uit elektuur op basis van een 6502).

mvg,

Patrick



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Brunel

Citaat van: Havoc op 17 juli 2022, 11:44:38 AM
Ik zit de godganse dag al achter een pc. Komt dan nog bij dat je in de hele molen van updates en compatibilitiet terecht komt, willen of niet. Dus de baan besturen met een pc zie ik niet zitten. En al mijn spullen ombouwen... ik wil ermee rijden. Dus een hoop schakelaartjes en een knop om aan te draaien. Ook geen zin om eerst een pc op te starten.

We zijn vergeten te vragen wat je eigenlijk wilt bereiken met de boekjes van Knobloch.  :)
Ik ging er voetstoots vanuit dat het je om het automatische bloksysteem ging, maar kennelijk is dat niet zo. Klopt dat? Waar gaat het je met name om?

In een grijs verleden heb ik ook elektronische regelaars en zo gebouwd. De inspiratie kwam meestal uit de boekjes van een zekere Schravendeel: 'Hobbyboek Modelbaan' en later twee delen 'Modelbaanelectronica'. In de jaren zeventig en tachtig zijn erg veel boekjes over elektronica voor de modelbaan verschenen. Veel plezier aan beleefd. Maar alweer ruim 20 jaar geleden overgestapt op digitaal en automatisering met een computer. Digitaal rijden en de computer zijn trouwens niet getrouwd. En mijn stand alone baanlaptop heb ik al in geen jaren geupdate.  ;D
Doe vooral wat je zelf leuk vindt.  :)

Havoc

Citaat van: Brunel op 17 juli 2022, 15:18:09 PMWe zijn vergeten te vragen wat je eigenlijk wilt bereiken met de boekjes van Knobloch.  :)
Ik ging er voetstoots vanuit dat het je om het automatische bloksysteem ging, maar kennelijk is dat niet zo. Klopt dat? Waar gaat het je met name om?

Moet je aan Bundesbahnfreak vragen ;) Ik wou enkel aangeven dat digitaal gaan geen absolute must is. Als je je gading vindt in een ander systeem waarom zou je dat dan niet doen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bundesbahnfreak

Allen, de essentie van mijn eerste vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met dit systeem.  Ondertussen heb ik enkele printjes gemaakt en die zaken werken voor zover ik ze kan testen op een stukje  testrail.
Ik ben in eerste instantie geïnteresseerd in een bloksysteem met automatisch versnellen en vertragen.  Iets wat in het eerste gedeelte van de reeks beschreven wordt.
Nogmaals ik heb er ook al lang over nagedacht maar digitaal is niets voor mij.  Het is mooi maar is niet aan mij besteed.
Het systeem van Knobloch is uitvoerig beschreven in zijn reeks waardoor ik eigenlijk weet wat elk component op de print doet, wat voor mij als technicus belangrijk is.
Net zoals Havoc zit ik ook een ganse dag voor een PC en dat is me al genoeg 😁
Grtn Rudy

edemul

Ik heb vroeger ook een baan gebouwd met het van Van Meekeren systeem.
Ondertussen overgeschakeld naar Rautenhaus met zowel selectrix en DCC gestuurde locs.
Via laptop wordt alles gestuurd, dit kan zowel trein per trein of volledig automatisch.
Indien iemand interesse heeft in de prints van Van Meekeren,mag mij een mailtje sturen.
Ik gebruik ze niet meer.