Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Baansturing vraagje

Gestart door Bundesbahnfreak, 14 juli 2022, 10:52:31 AM

Bundesbahnfreak

Hallo,
De afwerking van de zolder vordert vrij goed en zo begint een mens na te denken over een baan. Zo komt ook het hoofdstuk elektronica aan bod. Ik wil om praktische en financiële reden analoog rijden.  In de jaren tachtig kocht ik in de legendarische Mechelse electronica winkel Verel de driedelige reeks "modeltreinen electronisch gestuurd " van W. Knobloch. De eerste printjes heb ik op een testspoor geprobeerd en werken :).  Na een lange intro, zijn er hier nog mensen met ervaring met dit systeem?

dani

geen ervaring mee, maar als je een beetje handig bent, kan je tegenwoordig ook zelf heel veel  doen met Arduino of PIC microcontrollers.
Er bestaan zo veel on line tutorials en voorbeelden, dat  het niet acht rocket science meer is.

Voordeel: als je naar digitale sturing omschakelt, kan je de programmatie aanpassen en koppelen aan je centrale
En kwa kost valt dat ook allemaal goed mee !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

als je de Elektuur uitgave nog te pakken kunt krijgen over hun Edits systeem kan je van mij een hoop elektronica krijgen om  een (ouderwets) digitaal systeem te maken. De centrale moet je zelf maken met bijvoorbeeld een Arduino (zie elders)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Bundesbahnfreak

Dag Hugo, bedankt voor het aanbod.  Ik heb die Elektuurs nog liggen en heb ooit gedacht om het te bouwen maar heb geen zin om in circa 100 locs decoders te bouwen.
Ik dacht dat de gebruikte PIC's van Edits ook niet meer te krijgen waren.
Daarom heb ik liever een old school analoog systeem.
Bedankt en groetjes
Rudy

Alberke

Citaat van: Bundesbahnfreak op 14 juli 2022, 18:19:49 PM
Dag Hugo, bedankt voor het aanbod.  Ik heb die Elektuurs nog liggen en heb ooit gedacht om het te bouwen maar heb geen zin om in circa 100 locs decoders te bouwen.
Ik dacht dat de gebruikte PIC's van Edits ook niet meer te krijgen waren.
Daarom heb ik liever een old school analoog systeem.
Bedankt en groetjes
Rudy
ach, na een tijdje krijg je toch spijt dat je niet digitaal gegaan bent, het moet niet allemaal ineens gebeuren hé  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

RobVille

...... of een combinatie van beide  ;)

Misschien is deze link iets voor je -->

http://www.vpeb.nl/index.php/oplossingen/treinen/

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Klaas Zondervan

Met dat Dinamo systeem kun je inderdaad digitale en analoge treinen door elkaar laten rijden. Maar je hebt er veel hardware bij nodig, wat het kostbaar maakt. Ik denk dat je dan beter digitaal kunt gaan. Ik kan me wel inleven in de wens van Rudy. Ben zelf een verstokte analoog rijder.
Maar ik houd niet van die gemixte systemen. Mijn motto is: ga je digitaal, dan ook helemaal.

Bundesbahnfreak

Goedemorgen,
Ik heb het allemaal al lang afgewogen.  Analoog, digitaal of hybride maar heb mijn zinnen gezet op het systeem dat in de boekenreeks beschreven staat. Simpele en goedkope electronica dus ideaal voor iemand met een grote verzameling maar een klein budget.  Back tot the basics eigenlijk 🙂. Komt nog bij dat computers niet echt mijn ding zijn maar ik wel electronica gestudeerd heb in de jaren tachtig. 
Toch bedankt voor jullie reacties.

Grtn Rudy

Klaas Zondervan

Rudy, die boekjes van Knobloch heb ik lang geleden ook gelezen, maar ik kon er niet zo veel mee. Ik ontwerp en bouw de elektronica voor mijn spoorbaan liever zelf.
Op het forum van de noorderburen beschrijf ik de bouw van mijn huidige spoorbaan. Daarbij komt ook de elektronica aan bod. Het is intussen een lang topic geworden, dus het is even zoeken, maar misschien vind je er iets in wat tot inspiratie kan dienen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.0

Brunel

Die boekjes van Knobloch heb ik nog ergens in de kast staan, samen met een heleboel boekjes over modelbaanelectronica uit die periode. Ik ben het met Klaas eens dat Knobloch niet snel tot goede resultaten leidt. Heb geloof ik ook nooit iemand gekend die op basis van die boekjes een werkende modelbaan had.

Wel effectief is het systeem Van Meekeren. Daarover toen ook de nodige boekjes, maar het wordt nog steeds aangeboden onder de naam Mecktronics.
https://www.meekeren.nl/index.php?item=modelbaanbesturing&action=page&group_id=11&lang=NL
Ook prijzig als je alles gaat aanschaffen, maar het zijn eenvoudige schakelingen die goed zijn na te bouwen.

Het tijdschrift Railhobby had indertijd geloof ik ook een effectief bloksysteem. Maar misschien weet Klaas daar meer van.

Alberke

ik wil je niet op andere gedachten brengen, maar ik wil hier wel mijn ervaring delen, tenslotte ben ik al meer dan 45 jaar met die spullen bezig. Ik heb meer dan 100 locomotieven, en ze zijn bijna allemaal digitaal. Ooit begonnen met de eerste versie van Edits. De decoders waren omwille van het ontbreken van een IC nogal moeilijk te maken, en ze waren te groot voor de meeste locomotieven. De Edits pro versie was iets eenvoudiger te maken.
Alles bijeen heb ik er veel geld aan uitgegeven, maar het was de notie dat ik het zelf gebouwd had dat het 'm deed hé.
Nu rijden mijn locs op ESU, en ik zou niet anders willen. Je zegt dat je geen 100 locs wil ombouwen: rijd jij met allemaal tegelijk?
Als alternatief voor de dure Ecos centrale kan je een Arduino bouwen, dan heb je toch de tevredenheid dat je een deel zelf gebouwd hebt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michael

Rudy laat je niet afschrikken door het feit dat het lijkt dat je de enige bent die dit systeem voor analoge besturing wilt gaan gebruiken, lang niet alle modelspoorders zitten op dit forum en ja velen rijden digitaal en met koploper of Itrain, hoeveel met het lissy syteem van Uhlenbrock??? Heel weinig maar ik heb er voor gekozen, eens wat anders dan de grote meute en als het dan straks werkt heb je er toch een goed gevoel over.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

Citaat van: Brunel op 15 juli 2022, 11:09:42 AM
Het tijdschrift Railhobby had indertijd geloof ik ook een effectief bloksysteem. Maar misschien weet Klaas daar meer van.
Dat bloksysteem heb ik indertijd ook bestudeerd. Maar daar zaten een paar dingetjes in waar ik het niet mee eens was. Daarom heb ik toen een eigen bloksysteem ontworpen, met de naam H0-blok, lang geleden beschreven in Rail Magazine. Dat was in gebruik op onze modulaire clubbaan en heeft het 30 jaar uitgehouden. Nu heeft de club besloten om digitaal te gaan onder besturing van iTrain. Niet mijn keuze, maar je kunt in een club niet in alles je eigen zin krijgen.

Een afgeleide versie van mijn bloksysteem gebruik ik nu op mijn eigen spoorbaan. Dat staat fragmentarisch beschreven in eerder genoemd topic op het forum van beneluxspoor.

Bundesbahnfreak

Allen bedankt voor de reacties en de links, heb ze eens diagonaal bekeken en er zitten interessante stukken tussen,  ik moet het eens op mij gemak kunnen lezen .
Vandaag een paar printjes uit deel 1 van de boekjes getest op een stuk testspoor, de snelheidsregeling werkt goed met loks van verschillende merken.  Ook de optrekhulp is vandaag getest maar deze werkt te goed, is precies doping voor sommige loks, maar hier heb ik al een kleinigheidje voor in gedachten.
Groeten Rudy

B_Modelbouw

Hé Rudy, de boekenreeks van Knobloch ken ik niet... wel heb ik door de jaren heen zelf veel geëxperimenteerd met verschillende zelfbouw en kant en klare systemen. Eerst analoog, nu digitaal.

Belangrijkste afweging zijn welk resultaat wil je halen met het rijden ...
- voorkomen dat twee treinen in eenzelfde blok komen
- realistisch optrekken en afremmen
- een deel van de baan deels automatisch laten rijden
De beschikbaarheid van (gangbare) onderdelen en technieken, na jaren rijplezier
of het nog steeds compatibel zijn met.
Eenvoud van het systeem op zich ... naar uitbreiding (uitbouw baan) of bediening (geen pc, niet iedere loc uitrusten met afzonderlijke stuurprogramma, ...)
En tot slot de financiële afweging ... duur is daarom niet beter.

Ikzelf ben (lang geleden) begonnen met een bloksysteem met relais ... afbraak van een telefooncentrale. Later kwamen de transistors en condensatoren en kon ik al optrekken en afremmen, op een treinbeurs in Oostende een bloksysteem gekocht met steekkaarten (een datarack vol euro printplaten). Zelf frequentie generatoren en filters gemaakt om reisgedrag van iedere analoge loc zelf te kunnen bepalen ... Om uiteindelijk digitaal te rijden met DCC.


Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC