Treinschakeling TRAXX

Gestart door Desiro, 13 juli 2022, 03:06:16 AM

Desiro

Hallo,

Ik zou graag de Beneluxtrein willen na maken, maar hierbij heb ik toch een vraag:
Als ik dat zou willen doen, heb ik 2 TRAXX-Locs nodig en 7 ICRm-rijtuigen.
Maar, als ik een loc voor en een loc achter hang, kan ik ze alle 2 bedienen vanuit een afstandbediening?
Dat ik ze in treinschakeling kan laten rijden?
Is dit mogelijk?

dani

KORT antwoord : JA

Voor een iets langer antwoord heb je meer info nodig :
met welke besturing ? 
Analoog, digitaal ?
Welke decoder(s) ? 
Zelfde modellen ?
Motor eigenschappen ?

Analoog kan het ook, als je locs zich wat  "hetzelfde" gedragen zodat de opduwende lok de wagons niet te hard duwt zodat er ontsporingen ontstaan...
Met een digitale centrale kan dat zeker ook wel als je de parameters juist afstelt en je op de goeie manier een "multitractie" instelt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter


Desiro

Citaat van: dani op 13 juli 2022, 08:54:40 AM
KORT antwoord : JA

Voor een iets langer antwoord heb je meer info nodig :
met welke besturing ? 
Analoog, digitaal ?
Welke decoder(s) ? 
Zelfde modellen ?
Motor eigenschappen ?

Analoog kan het ook, als je locs zich wat  "hetzelfde" gedragen zodat de opduwende lok de wagons niet te hard duwt zodat er ontsporingen ontstaan...
Met een digitale centrale kan dat zeker ook wel als je de parameters juist afstelt en je op de goeie manier een "multitractie" instelt
Ho, dat weet ik zo niet. Wat dat betreft weet ik nog echt niks over al dat informatie.

Alberke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 juli 2022, 09:32:59 AM
of je werkt met een dummy
beste oplossing, want als de achterste loc de veel duwt , dan duwt die de wagons uit de bocht, en omgekeerd.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Citaat van: Alberke op 13 juli 2022, 15:03:16 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 juli 2022, 09:32:59 AM
of je werkt met een dummy
beste oplossing, want als de achterste loc de veel duwt , dan duwt die de wagons uit de bocht, en omgekeerd.

Komt meermaals voor dat er uren afstelwerk tussen 2 dezelfde locs zit om ze in tractie te laten rijden. En zeker 1 loc vooraan en 1 achteraan wat, zoals voorgaande, ook reeds aangehaald hebben. Had evan niet eens iets gepost over hoe lang hij erover gedaan had 2 dezelfde locs in duo te laten rijden?
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

of moet je vrijblijvend eens binnengaan in clubs in het Antwerpse, ik denk niet dat ze je onmiddellijk gaan buiten steken of het mes op de keel gaan zetten, of toch degene die ik ken niet  ;D

Hier(Gent) kwamen ook meermaals mensen om geholpen te worden en het is zoals Luc zegt in een ander draadje modeltreinliefhebbers onder elkaar.

Ik ga ongetwijfeld een hoop......over mij heen krijgen maar ik ben toch van de overtuiging mits je lid bent dat enkel voordelen(zowel technisch als theoretisch) heeft/geeft, je beslist nog altijd zelf hoe groot of hoe klein je inbreng is

Bij ons in het Gentse is het maar zo dat je na x aantal keren gevraagd wordt lid te worden of ja zo niet dan weet je zelf al.

Daar ik niet zo technisch aangelegd bent zorgt er iemand dat alles in orde komt(wat je het kost kom je zelf overeen, maar ik denk voor hetzelfde je nooit elders geholpen bent)

daar het nu vakantie is ben je mischien beter dat je eerst eens kontakt opneemt


Desiro

Ja of dat maar 1 van de locs gemotoriseerd is, en een ander zonder motor (maar is dat laatste wel te vinden/verkrijgen)?

Metpetergaathetbeter

Sommige modellen eerder al wel,of zelf aan ds slag gaan....

dani

Citaat van: Desiro op 14 juli 2022, 14:04:55 PM
Ja of dat maar 1 van de locs gemotoriseerd is, en een ander zonder motor (maar is dat laatste wel te vinden/verkrijgen)?

Dat bedoelen we met een "dummy".  Je kan ook de motor er zelf uit halen.
Als ik in mijn eigen collectie kijk, dan weet ik zeker dat ik minstens 2 setjes heb van Märklin Re460's  met telkens 1 gemotoriseerde en 1 dummy lok van hetzelfde type.
Dus er zijn wel fabrikanten die dergelijke sets maken, maar dat zijn dan vaak beperkte modellen, en je moet al veel geluk hebben dat jouw model er net bij zit.

"slopen"  is een optie,  of je laten helpen door iemand met wat ervaring  (bvb in een club of bij een handelaar)  kan ook
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

eerder was een vbv 55 er ook als dummy

Desiro

Ik zal het eens bekijken om te zien wat ik vindt

Metpetergaathetbeter

als daar een Piko voorstaat denk ik dat je niks gaat vinden, want ik sprak vroeger de verantwoordelijke voor Belgie daarover aan en die zei dat een loc zonder motor nauwelijks goedkoper zou zijn

Desiro

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 juli 2022, 17:13:02 PM
als daar een Piko voorstaat denk ik dat je niks gaat vinden, want ik sprak vroeger de verantwoordelijke voor Belgie daarover aan en die zei dat een loc zonder motor nauwelijks goedkoper zou zijn
Welke fabrikanten hebben nog allemaal de TRAXX uitgebracht?

Alberke

als het een wormwiel aandrijving is , is het niet voldoende om de motor eruit te halen, je zal een paar tandwieltjes moeten verwijderen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D