Nieuws:

Nu in MSM 256 TEST: Hupac T5-wagen van Fleischmann en Roco * NOCH Gras-Master Profi 3.0 Limited Edition

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Gisteren bezig gehouden met het solderen van draadjes aan de lasjes om deze vervolgens aan de rails te koppelen. Daarna heb ik deze gelijmd op een bedding waarbij ik ook rekening heb gehouden met de verkanting. Bij mij is er een zekere cadans, bouwen, slopen, bouwen ... Uiteindelijk levert dat dan voor mij een goed resultaat op. Op de foto's kan je dan ook regelmatig resten van vorige bouwsels zien. Nu heb ik wat meer overzichtsfoto's gemaakt.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

and

RobVille

Slopen, om iets meer te verfraaien, geeft soms meer problemen. Omdat ik de hele voorkant van mijn modelbaan rigoureus heb veranderd, klopt de hele achterwand niet meer. In deze wand waren openingen gemaakt om bij ontsporingen deze te kunnen verhelpen. Nu ik deze koker verwijderd had en het landschap meer heuvelachtig had gevormd, kwamen deze uitsparingen in het zicht.

Ik heb gekozen om een stuk multiplex aan de achterkant te bevestigen als een steun. De uitsparing is opgevuld door een min of meer passend stukje, eveneens 9 mm multiplex. Aan de binnenkant wordt het oppervlak met houtvulling glad gemaakt en later licht geschuurd. Dan kan de achtergrond weer geplakt worden.

Rob
and

RobVille

Aan de achterkant van de modelbaan heb ik nu het rivierengebied bij de bruggen gevormd. Iets verderop ligt een waterval. Ook deze omgeving is nu klaar voor het landschap.

Waterval.

Rivierbedding

Overzicht.

Rob
and

RobVille

De omgeving van de tunnel met de rivierdelta en de ernaast liggende heuvels met de waterval, zijn nu klaar voor de ondergrond (woestijnachtige zandgrond) en vegetatie.

Rob
and

RobVille

Citaat van: RobVille op 15 april 2025, 12:40:20 PMDe omgeving van de tunnel met de rivierdelta en de ernaast liggende heuvels met de waterval, zijn nu klaar voor de ondergrond (woestijnachtige zandgrond) en vegetatie.

Nadat ik de foto's in mijn vorige bijdrage nog eens bekeken had, vond ik het landschap aan de buitenkant nogal vlak en ergens niet passen bij het resterende deel. Foto's gebruik ik altijd om mijn werkzaamheden te evalueren. Het resultaat is vaak dat ik dan maar weer eens ga "slopen" en aanpassen. Ook hier dus.

Rob
and

RobVille

Citaat van: RobVille op 20 maart 2025, 11:50:50 AMVandaag een begin gemaakt met het vormen van het landschap in de rivierdelta. Volgens het baanplan zou ook een andere rivier die parallel liep aan het dubbelspoor, in deze delta uitmonden. Probleem, vond ik, dat deze rivier over twee modules was gepland en de scheiding van deze modules dwars door de rivier zou lopen. Kortom, daarom maar gekozen voor een waterscheiding.

Omdat op deze tweede module de rivier al was gemodelleerd, nu op de grens van deze twee modules maar een kleine heuvel gevormd met daarin een afwateringskanaal. Nu maar eens wat foto's met een overzicht.

Rob
and

Alex

Blijft mooi om te zien hoe het spoor nu vloeiend het glooiende landschap volgt. Wordt genieten om er straks met lange treinen met DPU's kruipend overheen te rijden.