Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Maar weer eens het landschap aanpassen. Het spoorweg tracé heb ik breder gemaakt. De heuvels worden lager maar dan met meer glooiingen.









Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Rangeerduivel

Rob,
Misschien heb ik iets eerder gemist, daarom deze vraag:
Gebeurt de afwerking met gips of met een lichter materiaal? (sculptamold oid)
In dien gips (wat het lijkt)....wordt het dan niet ontieglijk zwaar?

 ;)
geen kritiek, integendeel, enkel ter info

RobVille

Rudy,

De rotswanden zijn van gips. Hiervoor gebruik ik mallen. De verdere afwerking van het landschap gemaakt van styrodur, gebeurt met MIFOSHAPE!  Het gewicht valt wel mee.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#168
Vandaag het gebied rond de tunnel verder afgewerkt. De basis is nu klaar voor de kleurtjes en de vegetatie en natuurlijk moet ik het ballastbed nog afwerken. Het landschap aan de voorkant geeft nu een ruimer beeld.





Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Rangeerduivel

Citaat van: RobVille op 25 augustus 2024, 15:02:19 PMRudy,

De rotswanden zijn van gips. Hiervoor gebruik ik mallen. De verdere afwerking van het landschap gemaakt van styrodur, gebeurt met MIFOSHAPE!  Het gewicht valt wel mee.

Rob

Bedankt voor het antwoord Rob....kunnen wij wat mee!

 ;)

RobVille

Het landschap achter beide bruggen ook maar weer eens aangepakt. Onder de bruggen komt een rivierdelta. Op de plekken waar water komt, heb ik alles kaal gemaakt tot op het hout, wel alles aan de zijkanten dicht gemaakt voor het gieten. Op de bodem komen steentjes te liggen en wordt de ondergrond nog van een kleurtje voorzien. De walkanten heb ik met een beiteltje bewerkt om rotsformaties te creëren. 





Ook hier weer problemen met de hellingen, eentonig, te steil. Als aansluiting op de rotsen, heb ik een erosiegeul gemaakt.





Op de volgende foto, zien jullie de aansluiting met de vorige module. De rotsen met een steekbeitel nog wat bijschaven.







Rob


I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Het landschap van deze module is nu klaar voor de vegetatie. Moet nog een beetje drogen.









Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#172
Op deze plek is het railbed verbreed. Ook heb ik iets meer ruimte gecreëerd door in de hellingen een steunmuur op te nemen. Door deze ingreep krijg iets meer plek voor mijn seinbrug.









Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Nu de hele boel weer op de schop ligt, wil ik de achtergrond op de koof lijmen en deze weer terugplaatsen. Dan kan ik in ieder geval weer het landschap aanpassen aan de achtergrond.







Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#174
Verder met mijn bouwbeschrijving. Steeds maar weer uitgesteld, is het bouwen van de koof aan beide uiteinden van de modelbaan. Nu is deze koof noodzakelijk, wil ik namelijk de achtergrond kunnen doortrekken. In eerste instantie heb ik de verticale steunlatten verlengd tot de bovenkant van de koof. In een later stadium wordt tegen deze latjes aan de binnenkant de buigtriplex aan geheeld met de bestaande wand waarop tenslotte de achtergrond wordt gelijmd.



Aan deze latten worden nu de horizontale spanten voor de koof zelf gelijmd. Aan de onderkant van deze spanten komt dan een dunne triplexplaat die de basis van de koof gaat vormen en tevens de plek voor de verlichting. Tegen de kopse kanten wordt dan later het buigtriplex bevestigd dat dan de vorm van de module gaat volgen.





Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

De structuur van de ronde koof is nu klaar.







Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Herwig


  Deze galgen zien er meer-dan-stevig-genoeg uit. Wat een constructie...

  Zo'n graanwagens in die tinten vind 'k minstens zo fraai als lange ketelwagens.

RobVille

#177
Inderdaad, de buitenrand is 220 cm en de overspanning bedraagt 40 cm. De bedoeling is dat de hele constructie zwevend is gebouwd en aan de beide koven aan de beide zijden wordt bevestigd.





Uiteindelijk de koven aan de voorkant definitief geplaatst. Dit gedeelte van de modelbaan vormt nu een geheel. De verdere afwerking volgt later, zoals de sierrand aanbrengen, naam .....

















Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Ook hier een filmpje waarbij ik een overzicht geef van de voorkant van deze modelbaan in spoor N. De basis is nu klaar. Op termijn ga ik beginnen met de aankleding van dit gedeelte.


Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!