Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Ja, alleen deze bruggen zijn niet erg gedetailleerd en ook niet erg geschikt voor mijn modelbaan. Ook de prijzen vallen mij tegen. Ik heb een overspanning van ruim 70 cm in schaal N.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Maar eens een brug besteld van Cornerstone, een merk van Walthers. Eenmaal in elkaar, is het een stevig model. Bij deze bouwdoos worden twee stroken met bielzen bijgevoegd. De bedoeling is om de railstaven op deze stroken te lijmen. Hier begin ik dus niet aan, teveel gepriegel. Ik gebruik flexrail code 55 van Atlas en deze wordt dan meteen op de lengtebalken van de brug gelijmd.





Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Dit weekend maar eens verder gewerkt aan het dijklichaam. Aan de hand van de afmetingen van bovenstaande brug maar eens een tweetal bruggen zelf gefabriceerd. Het ziet er nog wat lomp uit. Hoop dat bij de definitieve inbouw het wel meevalt. Tips!









Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald

Mooi! Op die bruggen van mij in H0 heb ik destijds ME brugspoor op gelijmd. Die heeft de correcte bielsverdeling. Zoals je het nu hebt gedaan klopt het eigenlijk niet ;)


RobVille

#49
Gelijk heb je Ronald ;) Heb me de blubber gezocht naar geschikte bielsverdelingen voor de bruggen. In spoor N nergens gezien, ook bij Micro-Engineering niet. Als ik in Amerika ga bestellen dan zijn de afhandelingskosten net zo hoog als de kostprijs van de bestelde artikelen. Dit jaar hebben ze er nog een schepje bovenop gedaan. Omdat ik een bedrijfszekere treinenloop wil, heb ik de bijgeleverde stroken met bielzen niet gebruikt.



Je moet de rails op deze stroken plakken met de juiste afstand tussen de rails. Daarna moet je ze weer uitlijnen op de brug zelf. Een recept, bij mij, voor brokken! Ooit van Peco een onderzoekskuil gekocht. Hier kon je de losse rails gewoon in het profiel schuiven en klaar was je. Misschien maar eens luciferhoutjes een beetje modificeren en tussen de bielzen plaatsen waardoor deze dichter op mekaar komen te liggen  8)

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

SuSke

De verbindingen tussen de dwarsliggers onderaan wegsnijden en de dwarsliggers dichter bij elkaar schuiven ....
Je houd dan wel een stuk eail over, maar dat zaag je dan gewoon af.

De dwarsliggers op de brug zijn ook wel langer dan de standaard dwarsliggers, dus toch nog verlengen met houtjes ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Dit lijkt me een heidens karwei. Nog maar eens op Youtube gaan zoeken naar stalen, spoorwegbruggen. Soms zie je op foto's dat de houten bielzen worden vervangen door stalen balken met daartussen stalen platen. Niet alleen bruggen maar op sommige trace's worden veranderingen doorgevoerd,  de houten bielzen worden vervangen door betonnen onderliggers. Kortom, we veroorloven ons weer een dichterlijke vrijheid en gaan de rails inbedden in stalen profielen.


Bron: Stock Photo | Colourbox

Op mijn andere modelbaan heb ik iets soortgelijks gebouwd maar dan bij een toegang tot de werkplaats.



Goed, we gaan maar weer eens bouwen. Dank jullie voor de feedback.

Rob



Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald

Citaat van: SuSke op 06 februari 2023, 23:11:14 PM
De verbindingen tussen de dwarsliggers onderaan wegsnijden en de dwarsliggers dichter bij elkaar schuiven ....


Dat is idd ook nog een optie. Maak uw eigen brugspoor  ;D

Driesel

Misschien een idee: als je nu zoals Frans aangeeft de verbindingen tussen de dwarsliggers onderaan de Atlas-flex doorsnijdt, zodat je deze dwarsliggers kan verschuiven. Maar niet zoals Frans zegt dichter tegen elkaar, maar verder uit elkaar. Bij de dwarsbalken van de brug snij je om de twee of drie balken er één uit, je legt de Atlas-flex hierop en zorgt dat een dwarsligger net in de plaats van de uitgesneden dwarsbalk van de brug komt te vallen. Begrijp je wat ik bedoel, want het is moeilijker uit te leggen dan te tonen ;)
Je zal wel moeten uittesten hoe ver je de dwarsliggers uit elkaar kan schuiven zonder de sterkte van de rail te belasten.

RobVille


Deze oplossing ga ik zeker uit proberen voor de boogbrug. Zit alleen met het minieme verschil in de dikte van de bielzen van de rails en die van de strook. Wat mijn eigen bedenksel betreft, kan ik beter werken met Evergreen profielen.



Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Kautenbach

Raar idee misschien, maar je hebt langere dwarsliggers nodig? Evt H0e spoor en dan idd de bielsmatten lossnijden?

Ik vind die platen ook wel mooi zo, doen ze dat in de USA ook zo? ( altijd handig om te weten  ;D)

RobVille

We gaan alles maar eens uitproberen  :-\ Op YouTube vond ik inderdaad spoorbruggen waarbij het bovendek uit stalen platen en stroken bestond waar tussen de rails geklemd lagen.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Het gedeelte rond de rivieren krijgt steeds meer vorm. De brug over het bergstroompje is qua vorm nu klaar. Deze wordt aan de steunmuren van het dijklichaam bevestigd.



De vlakke brug wordt samen met een tweetal bruggenhoofden ingebouwd.



De tracés liggen nu definitief vast. Het tunnelportaal heb ik met klosjes van 9 mm moeten verhogen omdat anders de "Double Stack" tegen de boog aanreden.



Het dijklichaam heb ik meteen op de vlakke ondergrond gelijmd. Alleen, ik heb maar vier lijmtangen en de breedte van deze tangen is ook niet zo heel breed, dus daarom maar gekozen voor de volgende oplossing.



In eerste instantie had ik alleen de boogbrug gepland in de rivierdelta. Bij het proefplaatsen bleek het beeld te propperig te worden. Daarom maar weer een extra brugje gebouwd.







Trouwens dit extra brugdeel is op de foto verkeerd om geplaatst. De extra constructie aan de rechterkant van dit brugdeel wordt gebruikt als steun om deze vervolgens aan de middenpijler vast te maken.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

Gaat een mooie baan zijn om lange treinen over te zien glijden

RobVille

Klopt. Toen het ontwerp min of meer klaar was, heb ik overwogen nog een schaduwstation in te bouwen. Achteraf bleek dit niet zo een goed idee. Op deze modelbaan kunnen een drietal treinen rijden (iTrain). Een trein zal bestaan uit minimaal drie locomotieven en de wagons. De minimale lengte is ongeveer drie meter. De lengte van de blokken varieert tussen de 650 cm en 1500 cm. De hellingen hebben een lengte van ongeveer 600 cm om een hoogteverschil van 55 mm te overbruggen.

Op deze manier kan ik een hoop locomotieven en wagons kwijt. Best wel een investering. Alle rijdend materieel moet ik nog aanschaffen. Al je de prijzen vergelijkt met die van H0, liggen deze best wel dicht bij elkaar. Zeker als je al het materiaal uit de VS moet halen.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction