Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

#90
Vandaag begonnen met een aantal stelproeven.











Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS


RobVille

#92
Even een opmerking vooraf. Zolang er niet wordt gereageerd op dit bericht, blijf ik de inhoud aanpassen ;) Ben nu begonnen aan de daadwerkelijke vormgeving van de contouren van het landschap. De tempex is nu bijgesneden. Vervolgens breng ik een laag sculptamold op deze laag. Ook de pijlers en opleggers van de bruggen worden nu geïntegreerd. 


Rechter poot van de module, ruwbouw.


Idem, nu gemodelleerd.





Op de foto's komt de dieptewerking niet echt tot zijn recht, en het ziet er inderdaad nogal erg wit uit  ;D


Linker poot van de module, onderbouw brug.










Gedeeltelijk overzicht van de module.


Op de verdekte hellingbaan en de boog heb ik Kato Unitrack N gebruikt. Op zich ben ik wel een fan van deze rails, voor de niet zichtbare delen van de modelbaan, zoals schaduwstations. De rail klikt mooi in elkaar en is stabiel. Omdat ik echt geen fan ben van solderen, ook maar de aansluitstukjes erbij gekocht. Deze draadjes zijn dan eenvoudig aan te sluiten op de terugmelders. Voor de overgang naar de Atlas rails, heb ik ook een speciaal stukje rail van Kato gekocht met op het ene uiteinde een uitsparing. Hierin heb ik een dun houten strookje gelijmd zodat de rails gelijk vallen. Een prachtig hulpmiddel zijn de klemmen. Vandaag maar eens alle elektrische verbindingen verbindingen getest. De ECoS gaf meteen sluiting  :o  Aan de wissels lag het niet. Wat bleek, de aansluitrails van Kato had ik niet consequent in dezelfde richting ingebouwd, gevolg kortsluiting. Weer wat geleerd.



Begonnen met de aanleg van de rails in het landschap. Ook nu weer proberen om mooie, langgerekte bogen te realiseren. Omdat het aaneenrijgen van de flex-rails soms knikken oplevert in de bogen vanwege de spanning op de rails, maak ik gebruik van de volgende techniek. Elke flex-rail wordt op maat gemaakt door aan beide zijde een vast stukje rail te plaatsen. Dit kan een zeer kort stukje rail van 55 mm zijn. De klemmen zijn een mooi hulpmiddel om de rail te fixeren.  Door deze werkwijze kan ik ook aan de onderkant van de lasjes stroomdraadjes solderen.






Rob


Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

Dag Rob, ik blijf alvast volgen, maar wanneer ik niets nuttig kan bijdragen hou ik mijn mond  ;D

RoDY

Elke keer als ik hier kom piepen begin ik te twijfelen om schaal N eens een kans te geven. :P  Momenteel lukt het om mij in te houden. Maar zodra Rocourt af is ... wordt de kans best groot dat ik eens N ga proberen.  ;D 

Doe vooral zo door, ik geniet alvast mee.

RobVille

#95
8)

Bij de enkelsporige brug heb ik nu het landschap gevormd.







Weer een nieuwe spoorbrug. Dit gedeelte van de modelbaan is nu klaar. Afwerking komt nog  ::)









Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

RobVille

Voordat ik verder kan gaan met het landschap aan de voorkant, heb ik de tunnelingang en de muren zelf een basiskleurtje gegeven. Ook de rails in de tunnel zijn geballast en de tunnelmuren eveneens van een kleurtje voorzien. Niet zo spectaculair, maar een noodzakelijke handeling omdat ik bovenop deze constructie een (berg)landschap wil creëren. De tunnel blijft bereikbaar aan de achterkant van de module. 







Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Herwig

Mag 'k vragen:  in de veronderstelling dat die 19de eeuwse tunnelportalen oorspronkelijk niet hoog genoeg zijn voor double-stack,
hoe werd dit opgelost?   Uitgraven van de bedding?  Maar hoe werd het portaal-zelf onderaan dan verlaagd ?

RobVille

#98
Zelf heb ik een beetje gesmokkeld. Onder beide poten heb ik een 9 mm sokkeltje van hout gelijmd  ;)

In de VS zijn er een aantal nationale projecten sinds 1984 opgezet waaronder "The National Gateway Clearance Initiative". Het doel: een minimale hoogte van 21 ft voor "een railcorridor". Miljoenen dollars zijn hiervoor uitgetrokken. Maatregelen waren: verlagen van het ballastbed, opkrikken van bruggen en inderdaad, het aanpassen van tunnels. Bij het uitvoeren van deze projecten hadden ze als voordeel, dat de lijnen niet van bovenleidingen waren voorzien.

Voorbeelden -->
(Tunnels spanning 5.7 miles (9.2km) area were modified through roof excavation, liner replacement, arched roof notching, and track lowering and realignment.
Round shaped tunnels were transformed to square shape to increase the wall corners of the tunnel. Eight tunnels underwent linear notch work, 18 were replaced with new roofs and one daylighting tunnel was left as open roof tunnel.)


Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Peter

#99
Hallo Rob

Het zijn prachtige dingen waar je mee bezig bent. Het zal een uitstekende baan worden eens die
nog meer afgewerkt is, ook al is het spoor N
Heb zelf nog altijd spijt dat ik zelf niet met Amerikaans begonnen ben jaren geleden, (in H0)
maar ik had toen al te veel Duitse modellen.
Mijn favorieten waren en zijn toen die van de SOO line in Minnesota en Saint Paul waar ons bedrijf (3M)
gevestigt is. Heb helaas geen foto's van de treinen daar, maar wel van een aantal trucks

Scan 3M by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

RobVille

Dank je.

De contouren van het landschap rond de tunnelingang zijn nu gevormd. Ik wil zo dicht mogelijk de indrukken van de foto's aan het begin van het topic benaderen, heuvels, dalen en veel groen.











Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Kautenbach

Gaaf Rob, ik denk dat het straks enorm spectaculair is om die mega lange treinen voorbij te zien schuiven, daar is deze schaal wel heeeeel mooi voor, ga zo door ;D  ;D

RobVille

;D

Nog wat foto's van het gemodelleerde landschap.











Rob



Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Roderik

Mooi en leerrijk om het zo te zien groeien! Prachtig werk, Rob!
Always be modelling!

RobVille

#104
Leuk om te horen.

Heb onlangs nog gipsmallen van Spörle voor bergen gekocht. De afgietsels ben ik nu aan het inbouwen.









Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction