Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Ga er mee aan de slag.

De "betonnen" bak moet ik nu verder laten doorlopen over de scheiding tussen de twee modules. De andere aansluiting bestond uit een brug rustend op een bruggenhoofd. Doordat de bogen nu verder naar buiten uitwijken, zit er niets anders op dan ook hier maar weer de boel aan te passen. De lange, door mij zelf gebouwde stalen brug moet enigszins worden gedraaid en ingekort. Nu we toch weer aan het slopen zijn, wil ik een kastbrug deel laten uitmaken van de brugconstructie.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Het gedeelte na deze brugpassage in de richting van het rivierenlandschap, is nu ook veranderd. Op de foto zie je nog de oude tunnel, die niet meer gebruikt wordt. De nieuwe spoorlijn loopt nu voorlangs. Deze oude infrastructuur ga ik nog verder uitwerken. Ook heb ik het gebergte aangepast.

Rob
and

RobVille

Nog enige foto's. Nu uit een andere hoek waardoor je een beter idee krijgt van het gebergte met de loopbrug die leidt naar een canyon.

De rand ga ik verwijderen, zit te denken aan een betonnen hekwerk. Een andere optie is om deze rand af te schuren en de bovenkant te integreren in het landschap waardoor je eigenlijk alleen de wand ziet en niet de bovenkant. Betonnen constructies zien op de video's van trainspotters zijn vaak recht toe recht aan, simpele dozen. Kortom, niet moeilijk doen ;)

Rob
and

RobVille

De bruggen in de vallei nu ook pas gemaakt. De brugconstructie is nu wel korter geworden. Meteen ook maar de vallei weer wit gemaakt voor een nieuwe poging. In dit geval zal ik spaarzamer omgaan met de vegetatie :D

Rob
and

RobVille

Van deze ronde module heb ik de contouren van het landschap voor de "betonnen" brug en na de stalen brugconstructie proberen vorm te geven. Het best wel grote hoogteverschil tussen het bovenliggende enkelspoor en het dubbelspoor, heb ik proberen op te lossen door tussen beide trajecten een "betonnen" keerwand te bouwen. Deze wand loopt dan verder door.

Rob
and

RobVille

De brugconstructie is nu meer in het landschap geïntegreerd evenals de loopbrug. De zijkanten van de betonnen brug heb ik gedeeltelijk verwijderd en de hoogte op de resterende delen verlaagd. Ook heb ik de binnenkanten van de opstaande rand vlakker gemaakt en wordt deze op termijn voorzien van een zandlaagje.

Rob
and

RobVille

Nog maar een boogbrug gekocht. Deze krijgt nu een plaats naast de vakwerkbrug, die in de plaats komt van mijn zelfbouw geval. Ook de koker vormde echt een obstakel, zeker omdat je op een beperkte breedte, toch een groot hoogteverschil creëert.

Rob
and

RobVille

Brug aangepast. Vond deze enkelsporige brug toch een beetje ielig. Een aantal onderdelen eraan vastgeplakt. Ook een bruggenhoofd verandert. Alles ligt nog provisorisch.

Rob
and

grove den

Is dit dezelfde plek als die op bericht # 348?
Zo ja dan vind ik deze oplossing  een lage smallere "hangende" beter dan de "Bovenstaande" hoge vakwerkbrug( overkill??) ook lijkt me meer kostenbesparend?
Blijven indrukwekkende machines die usa diesellocs!

RobVille

Jos, ben even de tel kwijt. Waarschijnlijk teveel bruggen in mijn modelbaan :D Is niet dezelfde plek! Nog even gekeken op Amerikaanse video's. Veel bruggen worden nogal stevig uitgevoerd. De locomotieven waarmee ik overwegend rij wegen om en nabij de 200 ton per stuk. Het brandstofverbruik is volgens mij vrij hoog, gezien een tankinhoud van 18.000 liter. Tel daarbij op dat multitractie de meest voorkomende tractie is, met wagons die vaak meer dan 80 ton wegen, dan krijg ik wel het idee dat het een en ander toch stevig geconstrueerd moet worden.

Rob
and

RobVille

Bij de boogbrug heb ik het delen van het landschap met de multitool verwijderd. Ik wil een veel vlakkere uitstraling. Na de boogbrug ligt nu een vlakke brug, die samen met de boogbrug op een pijler rusten. Aan de andere kant komt dan een bruggenhoofd.

Rob
and

SuSke

Moet je wel een beetje gaan uitkijken Rob nu je de scenery compleet anders gaat maken.
De vakwerkbruggen zijn gemaakt om grote overspanningen te nemen over het normale bed van een rivier.
De lage bruggen krijgen veel meer ondersteuningen en staan eigenlijk in de uiterwateren van een rivier - de zone die zo nu en dan overstroomt maar veelal droog staat.
Andersom zou echt gek gaan staan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Frans, prima tip!

Okay, we gaan weer eens graven en zetten het gebied onder de vakwerkbruggen onder water terwijl de lage bruggen in de uiterwaarden van deze rivier komen te liggen. Opzet is inderdaad om de scenery wat vlakker te doen lijken met de gedachte om de spoorlijnen veel ruimer aan te leggen. Trouwens graag meer input, waardeer ik. Heb trouwens maar een multitool geleend, mooi apparaat ;)
and

RobVille

Goed, een begin gemaakt met de waterpartijen. Het water stroomt nu uit een klein meertje, gevoed door een smal stroompje, en gaat dan via een waterval naar de delta. De waterval begint onder de hoge vakwerkbrug. Het meertje ligt onder de lage brug aansluitend aan de hoge vakwerkbrug, een zompig gebied. In de delta liggen dan de lage vakwerkbrug met de bruggen aan weerszijden.

Rob
and

RobVille

Nog enige foto's van de rivierloop met waterval.

Overzicht.

Rob
and