Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

mahtoska1

Het blijft toch wel indrukwekkend zo een Amerikaanse baan. De bruggen zijn zeer geslaagd.

RobVille

Nog een aantal foto's maar dan met een "double stack".

Overzicht: bruggen over riviertje en dubbelsporig baanvak.

Even een aanvulling. De boogbruggen zijn een bouwpakket ....

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Het begint nu langzamerhand een geheel te worden, de bruggen, de vormen van het landschap, het talud, de betonnen kunstwerken .... De rails liggen nog niet vast. Ik gebruik alleen flexrails met af en toe een vast stukje voor het solderen van de stroomdraden aan de lasjes.

Rob
and

Cozzy

Hey Rob,
Mooi, vloeiend, evenwichtig,... I like!!
veel plezier met de verdere bouw.
Groet,
Tom 
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

RobVille

Dank je.

Het landschap tussen de twee boogbruggen aan de voorkant van de modelbaan was nog niet echt afgewerkt. Toch maar weer een rotswand. De afstand tussen de spoorlijn op het talud en de tweesporige lijn in het dal is vrij krap. Een helling geeft een veel te hoge hellingshoek.

Rob
and

RobVille

Deze kant van de modelbaan staat nu ook op de juiste hoogte.Tevens een begin gemaakt met het plaatsen van de achterwanden.

Rob
and

RobVille

De achterwanden zijn nu gefixeerd met bouten en verticale latten. De koof, als apart element, is nu ook vastgemaakt aan de achterwand. Op deze manier kunnen de koven van de diverse modules van elkaar gescheiden worden waardoor ik een optimale toegang heb om het landschap te vormen.

Rob
and

RobVille

Op dit moment ben ik in dubio. Bouw ik deze modelbaan af of niet? Een aantal elementen bevallen me niet. Echter N-spoor blijft attractief voor mij, ook gezien mijn voorraad aan modellen. Een facet bij de bouw, is de vegetatie. Hoe ga ik die vormgeven. Klakkeloos alle afmetingen vertalen naar de schaal 1:160 is aan mij niet besteed. Daarom maar eens een aantal locomotieven in mijn H0 modelbaan geplaatst.

8)

Rob
and

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RobVille

Koen,

Achteraf gezien heb ik een, nu blijkt fundamentele fout in het baanontwerp. Deze modelbaan is ontworpen om met vrij lange treinen te kunnen rijden, alleen heb ik geen schaduwstation ingebouwd. Op die manier wordt mijn treinenloop vrij saai. Waarschijnlijk ga ik het gedeelte, niet waar ik de bruggen in het topic 156 heb voorgesteld, ingrijpend veranderen.

Rob
and

grove den

Hoi Rob,
als stille volger toch het volgende:
Wat de vegetatie betreft zou ik niet "hoger" gaan dan de 6 mm vezels. De 12 mm zou ik gebruiken als basis voor grote oppervlakten aan  struikgewas! In N schaal hoeft het niet allemaal zo "gedetaileerd". kijk maar eens naar streetview : foto's op afstand. Het lijkt dan allemaal best wel minder verfromfaaid zoals de grasmatten die je nu verwerkt in H0 schaal.! De achtergrond suggereerd een prairie/savanne achtige natuur en dat zou eigenlijk ook op de voorgrond te zien mogen zijn. Natuurlijk wel groener vlak bij het riviertje /waterloop!
Ben ook een fan van Pelle Søeburg die best wel netjes natuurlijke vegetatie weergeeft!
Jos

RobVille

Dank je. Het ziet er inderdaad nogal warrig uit. Nu mijn andere modelbaan grotendeels af is, me maar eens gaan concentreren op deze modelbaan. Back to the basics. In mijn allereerste topics had ik al een idee voor de omgeving. Blijkbaar in de loop van het bouwproces deze steeds meer vergeten.

Kortom, maar weer eens slopen  ;)

Rob
and

grove den

Zie onderaan midden, op de foto dat je al begonnen bent met "slopen"!
Als ik de foto zo zie dan denk ik aan basis van fijne gezeefde aarde oker met wat fine turf  yellow of burntgrass  met wat kleine steentjes en wat gemalen/fijn gewreven  wortels van hortensia . Daarna 1 en 2 mm grasvezeltjes en de foliage matjes  van HEKI plus fine en coarse turf van Woodland. Grastufjes/polletjes ombouwen tot lage struikjes met 1 of/en 2 mm vezeltjes en gezeefde fine turf erover .
Jos

grove den

Mijn voorkeur gaat uit naar de sfeer op de 5 de foto van je bericht op 12 juli 2022, 19:28:10 PM= lekker verdroogd geel/oker gras en  hogere groene vegetatie die dieper wortelt dan de grassen en andere kruidachtige.

Jos

RobVille

Volgens mij bedoel je deze foto -->

Eerlijk gezegd, vind ik dit beeld meer karakteristiek voor mijn modelbaan. Ga ermee dus aan de slag :)

Rob
and