Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

DFS

Dag Rob, ben benieuwd naar het effect eens al het wit een laagje kleur krijgt! Vraagje ben je van plan de sporen te schilderen na het ballasteren?

RobVille

Sven,

Zoals jullie weten bouw ik ook aan een andere Amerikaanse modelbaan, Confield Junction / Boulder Crossing. Uiteindelijk ben ik erin geslaagd iemand te vinden die bij mij thuis, voorlopig, een workshop gaat geven. In eerste instantie wordt een gedeelte van deze modelbaan van scenery voorzien, kleuren rotsen, zandvlakten met schaarse begroeiing, struiken ...  In combinatie met de achtergrond hoop ik op een definitieve afwerking. Op termijn gaat dit ook gebeuren voor deze N - modelbaan. Ook deze rails krijgen een roestkleur. Begin november hoop ik de seinen uit de VS te krijgen en ga deze meteen inbouwen. Voordat ik aan de scenery begin, wil ik dat deze N - modelbaan volledig functioneel is. Dus eerst met iTrain goed testen of alles werkt.

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#137
Toen Lars mijn andere modelbaan onderhanden nam, hebben we leuke gesprekken gehad over technieken. Het blijkt dat je bij de bouw van een modelbaan bij hellingen flink moet oppassen. Te steile hellingen kunnen problemen geven. Om die reden mijn modules nog eens bekeken. Bij de bouw had ik de rails op betonnen caissons gebouwd met de bedoeling de zijwanden te gebruiken als betonnen wanden.Tijdens de bouw dit uitgangspunt langzaam uit het oog verloren. Ook bleken de oeverwanden te hoog mede door de te smalle bedding. Om die reden de caissonwanden vrij gemaakt en het riviertje een bredere bedding gegeven. De waterval komt niet meer uit op de rivier maar eindigt parallel aan de modulerand. Door dit alles werden de contouren van het landschap met drie cm verlaagd. Op die manier krijg ik een meer glooiend landschap.


De caissonwand moet ik nog fatsoeneren. De waterval eindigt in een meertje aan de voorkant van de module.


Waterval.


Links wordt de oeverwal met een klein strandje.


Landschap aanhelen boven de tunnelkoker.


Links komt het meertje met strand, rechts een rivier in een meanderende vorm.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Uiteindelijk heb ik alle modules op hun plaats weten te krijgen. Zo krijg ik een beter overzicht van de modelbaan. Op die manier heb ik een aantal storende "bulten" kunnen egaliseren.

Overzicht modelbaan -->











Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Michael

Rob dat ziet er al indrukwekkend uit, mooie basis vorm voor je landschap, elke stap die je nu maakt zal het steeds meer tot leven komen. Fijn dat je ons laat mee genieten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RobVille

Vandaag begonnen met het fabriceren van een koof.



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Tothebeach

Het is dat je zo ver weg van me woont, anders was ik af en toe wel langs gekomen om even mee te klussen. Want ook dit wordt weer een leuk baantje.
Fijn dat je iemand hebt gevonden om je te helpen.

Groet,
michel

RobVille

Dank je!

Ben nu begonnen om de modules, waarvan ik al de rails en de landschapsvormen aangelegd heb, nu te voorzien van koven. Daarnaast plaats ik deze modules op poten, waardoor de bereikbaarheid sterk verbetert  :)







Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Blijft een beetje eentonig. De helft van de modelbaan is nu voorzien van koven en staat eveneens op de juiste kijkhoogte. Omdat er nog weleens ruimte overblijft tussen achterwand en de module, plaats ik plastic folie tussen de beide componenten en ga de rand met sculptamold afwerken. Na het drogen kan ik de sheets makkelijk verwijderen. Trouwens deze techniek gebruik ik ook tussen de module overgangen.






Zaagfoutje  :o




Aanpassen delta.

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Citaat van: Herwig op 16 mei 2023, 20:36:37 PMMag 'k vragen:  in de veronderstelling dat die 19de eeuwse tunnelportalen oorspronkelijk niet hoog genoeg zijn voor double-stack,
hoe werd dit opgelost?  Uitgraven van de bedding?  Maar hoe werd het portaal-zelf onderaan dan verlaagd ?

Vaak zoek ik op internet naar inspiratie voor mijn Amerikaanse modelbanen. Toen ik deze foto's tegen kwam. Gelijk moest ik denken aan jouw vraag, een tijdje terug.





Nog een mogelijkheid, gewoon het profiel uithakken van de double-stack wagon  ;D

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#145
Het ballasten van de wisselstraat geeft enige problemen. De wissels zijn van Atlas, die niet bekend staan om hun goede geleiding van de wisseltong, hebben veel speling. Toch gekozen vanwege de elegantie van de boogstralen en het ontbreken van de soms bonkige verbindingen van de beide wisseltongen op de stelbalk.



Ik heb besloten om de verlengde bielzen voor de imitatie wisselmotoren aan beide zijden intact te laten omdat anders de geleiding helemaal een zooitje wordt. De ene kant wordt afgedekt met een "metalen" rooster waardoor de stelbalk goed kan geleiden. De kant voor de wisselaandrijving wordt feitelijk een hogere, "metalen" doos omdat hier de steldraad van de servo aangesloten wordt. Deze wordt iets hoger omdat ik toch enige speling wil hebben om te voorkomen dat bij het schakelen van de wisseltong de servodraad uit de stelbalk schiet.



Door de ballast goed tegen de "metalen" randen te verdelen en de deksels te wheatheren, hoop ik de boel een beetje te camoufleren.



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Vandaag mijn N-seinen uit de VS ontvangen. Zien er goed uit. De bouwer van deze seinen geeft ontzettend veel mogelijkheden, bordes, trappen, relaiskasten, afwerking top mast, schilderwerk, aansluiten draad met weerstand, en in mijn geval ook een extra bodemplaat.



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#147
Een tijdje terug begonnen met de bouw van een aantal spoorbruggen. Een aantal zijn nu klaar en gekleurd. Een van deze bruggen is nu zo aangepast, dat deze een flauwe boog vormt.





Nu met een trein -->















Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Nu is de andere kant aan de beurt. Eerst maar eens de bruggen pasklaar maken.

























Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cozzy

Hoi Rob,
Die bruggen, en de boogbrug in het bijzonder, zijn erg geslaagd qua kleur en verwering!
Mooie vooruitgang!

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog