Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

Herwig

   Tevens IN (het middendeel van) de tunnel heb je dus netjes ballaststeentjes gestrooid ?  Is dit dan zichtbaar op één of andere wijze ? 

RobVille

Ja. Ik heb de rails in de tunnel geballast en de spoorstaven gebruineerd, nog wat steenslag aangebracht en de muren enigszins donker gemaakt. Trouwens de rails liggen in verkanting. Uiteindelijk wordt deze modelbaan op een onderstel geplaatst. De onderkant van de modules komt dan op 125 cm van de vloer te staan. Op die manier kun je dan in en door de tunnel kijken.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Herwig


    peephole  ...        ook voor een eventuele video-trein  ;)
   

RobVille

#123
Klopt, wordt weer een mooie kijkdoos ....  ;)







Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

De tweede, enkelsporige tunnel is nu af. Door het afdekken van de tunnel en aanpassen van het landschap kunnen we nu beginnen met het berglandschap.


Uitgangssituatie.


Afplakken.


Roest aangebracht.


Deksel geplaatst.


Aanhelen met tempex.


Gipsmallen.



De laatste foto geeft de uiteindelijke rotsformaties weer.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

SuSke

Als je dus ooit eens een keer in die tunnels moet zijn, moet je een deel van je scenery af- of openbreken...  Is dat een goed idee of zal er niets mislopen?

Verder is het een mooi geheel geworden met geloofwaardige rotsen die het tunnelportaal rechtvaardigen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

#126
Fingers crossed ;) De tweesporige tunnel is slechts 50 cm lang. Van beide kanten kan ik erbij. In de tunnel zelf liggen twee flex-rails naast elkaar, dus geen lasjes. De aansluitpunten liggen aan beide zijden van de tunnel. Voor de enkelsporige tunnel geldt hetzelfde. In de achterwand komen sleuven waardoor ik bij de rest van deze tunnel kan komen. Ook de hellingbaan blijft toegankelijk via de achterwand. Alleen hopen dat de rails niet loskomt van de ondergrond. Zie net dat twee identieke gipsvormen boven elkaar liggen. Nadat alles is uitgehard ga ik met een beiteltje alle rotsen nog bijwerken.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

De andere kant van de rotsformatie is nu ook aangepakt.


Overzicht.









Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#128
Deze module is nu afgewerkt. De voor- en achterkant zijn nu bekleed met buigtriplex. Aan de achterkant heb ik verticale latjes geschroefd, niet alleen om de triplex vast te maken aan het raamwerk van de module, maar ook als ondersteuning voor de koof.











.... en de volgende module -->





Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RoDY

Desondanks ik net een loc in schaal 0 heb besteld (rij normaal HO), doe je me telkens weer dromen van een N-baan met zelf gemaakte modellen.  :P

Wederom prachtig werk en een sterke vooruitgang. Wou dat ik het voor mijzelf ook kon zeggen. Ik blijf met de volle interesse volgen.  ;)

RobVille

Ondanks de miskleun met mijn andere modelbaan, ga ik deze modelbaan verder afwerken, op de kleurtjes na ;) Het wordt dus een volledig operationele modelbaan, compleet met seinen, verlichting ... Ook deze modelbaan wordt weer aangestuurd door iTrain.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#131
Bij het vastlijmen van de rails, bleek er een geforceerde knik in het verloop van de rails te liggen, juist bij een overgang naar een brug. Toen heb ik de rails aan de beide bruggenhoofden tijdelijk vastgelijmd en met een flexrail tussen beide bruggenhoofden, door een beetje spanning op de rail te zetten, deze het verloop van het tracé laten bepalen.

 

De oude brug bleek te stug om enigszins mee te buigen, daarom besloten om een nieuwe brug te bouwen. Deze brug heb ik in twee helften gemaakt en ervoor gezorgd dat beide delen flexibel zijn.



De oude brug wordt aangepast en gaat dienst doen als een gesloten aanvoergoot op mijn andere modelbaan.




Nog een kleine aanvulling -->











Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Nog wat foto's van het landschap in wording.

























Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

We zijn nu begonnen met het afbouwen van de andere, kopse kant van de modelbaan. Hier heb ik dezelfde bouwmethode gebruikt.









Volgende fase is het leggen van de rails met verkanting.

Rob



I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Nu de rails. Alles gaat bij mij nooit de eerste keer goed. Bij het installeren van de wissels ging het alweer fout. Het geboorde gat voor de draad van de servo was weer eens te groot.



Dit maar geprobeerd af te dekken met heel, dunne strips.Toen kwam weer het volgende probleem. Deze wissels zijn van het merk Atlas. De stelbalk voor het omzetten van de wissels loopt aan beide kanten door onder de bielzen. Een kant afkorten kan niet omdat de wissel niet meer soepel omgaat. De lip voor de servodraad ligt losjes. Voor de bedrijfszekerheid heb ik aan de losse kant een plaatje gelijmd. Aan de kant van de servodraad komt een hulsje. Uiteindelijk functioneert de wissel zonder storingen. Nu nog de boel camoufleren.



Verder nog de bielzen onder de rails aangevuld.



Weer eens een beetje nonchalant geweest met controleren van de bestelling voor de ballast. Toen ik het tweede zakje met de ballast opende, bleek dat dit type ballast identiek was aan de voorgaande, alleen stond er nu H0 op  ::) Toch maar doorgegaan en nieuwe bestelling geplaatst.













Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!