Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Hallo,

Ook deze keer zijn we in de VS en wel in California in een gebied gelegen tussen de San Joaquin Valley en de Mojave Desert. Tehachapi is onder de trainspotters bekend vanwege The Loop. Deze spoorverbinding wordt sinds 1996 geëxploiteerd door de Union Pacific Railroad, een fusie tussen de Union Pacific en de Southern Pacific. BNSF mag deze lijn gebruiken op basis van juridische afspraken. Passagierstreinen zul je op deze lijn niet aantreffen.

Dit thema wil ik proberen om te zetten in een modelbaan. Het is niet de bedoeling om deze situatie exact na te bouwen in model maar eerder te gebruiken als een impressie. Bij de bouw zal het landschap weer een dominerende rol vervullen. De helix, tunnels en bruggen zullen in dit landschap ingebouwd worden. Het zal een rondlopende modulebaan worden, gebouwd in schaal N. Het sporenplan zal niet ingewikkeld worden, een enkelvoudige hoofdlijn met een aantal plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op het rijden van lange goederentreinen met multitractie.

Impressies -->






















Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

svvander

Mooi plaatjes... en al zeker met het enkel spoor in deze omgeving. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

adrievans

Nice,dat worden overuren voor de begrasser. ;)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Ronald

Ben je met die andere baan gestopt?  EDIT die bouw je gewoon af :) Ik volg!!

Herwig

#4
  Teh ...enz. ... Loop, herinner 'k me van mijn abo-periode op ModelRailRoader
  Ofwel uit het gewone tijdschrift ofwel uit de jaarlijkse RailRoadPlanner ?
  Is in se een aangeklede klimspiraal,  toch ?
   

RobVille

Hallo,

The Loop -->



Het baanplan ben ik nog aan het ontwerpen  ;)

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Klaas Zondervan

Citaat van: Herwig op 12 juli 2022, 20:15:25 PM
Is in se een aangeklede klimspiraal,  toch ?
Zo te zien een klimspiraal waarvan het grootste deel gelukkig in het zicht ligt.
De rode lijn onderaan de foto's doet vermoeden dat het stills zijn uit een video. Is de hele video ergens te zien?

Herwig

#7
     Gccgle Afbeeldingen + Video's:  Tehachapi   (in ModelRailRoader) 

     Plan modelbaan:    https://www.trains.com/mrr/how-to/track-plan-database/tehachapi-pass/

RobVille

Hallo,

In mijn ontwerp wil ik proberen om deze helix voor meer dan 90 % in het zicht te laten liggen. Bij de bouw van mijn modelbanen leg ik de nadruk op het spoorwegtracé met de nabije omgeving. Bij mijn voorlopige schetsen, ga ik er van uit dat de binnenruimte van deze helix, eigenlijk de loopruimte gaat vormen voor een rondlopende baan. De lay-out van de baan zal dan ook, voorlopig, cirkelvormig worden. De volgende video biedt voldoende aanknopingspunten voor mijn ontwerp.

--> https://www.youtube.com/watch?v=RpRGygks_HY

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction


Alex

Ik heb deze loop in 2015 bezocht en in 2019 ben ik er weer langs gereden. Is een prachtig stukje engineering! Heb er diverse lange goederentreinen langs zien komen. Ze rijden er over hun eigen staart heen en vaak met trippel tractie en dpu's aan de staart. Heb er een graantrein in Bakersfield gefilmd met vier locs op kop, twee dpu's in het midden en nog twee aan de staart. Wat een geweld!

Voor de liefhebbers van railcams. Er staat een webcam op de Tehachapi Loop die actief wordt bediend. Te vinden op YouTube.

https://youtu.be/Gy5dzilt-iQ


Herwig

#11
Ik vroeg me zoal af, zou  Chipahate  ooit in model gebouwd zijn, Schaal 0 ?     Jazeker    ;)   

https://www.trains.com/mrr/videos-photos/videos/layouts/layout-visits/video-o-scale-southern-pacific-tehachapi-division-model-railroad/

Dit modellandschap is nog kaler dan in werkelijkheid .

RobVille

Citaat van: RobVille op 12 juli 2022, 19:28:10 PM
Hallo,

Ook deze keer zijn we in de VS en wel in California in een gebied gelegen tussen de San Joaquin Valley en de Mojave Desert. Tehachapi is onder de trainspotters bekend vanwege The Loop. Deze spoorverbinding wordt sinds 1996 geëxploiteerd door de Union Pacific Railroad, een fusie tussen de Union Pacific en de Southern Pacific. BNSF mag deze lijn gebruiken op basis van juridische afspraken. Passagierstreinen zul je op deze lijn niet aantreffen.

Dit thema wil ik proberen om te zetten in een modelbaan. Het is niet de bedoeling om deze situatie exact na te bouwen in model maar eerder te gebruiken als een impressie. Bij de bouw zal het landschap weer een dominerende rol vervullen. De helix, tunnels en bruggen zullen in dit landschap ingebouwd worden. Het zal een rondlopende modulebaan worden, gebouwd in schaal N. Het sporenplan zal niet ingewikkeld worden, een enkelvoudige hoofdlijn met een aantal plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op het rijden van lange goederentreinen met multitractie.

Groetjes,
Rob

Hoi,

Feest gaat niet door, tenminste om deze Loop in model na te bouwen in schaal N. Echter wil ik, in mijn visie, deze loop realistisch bouwen, dan betekent dit een diameter van minimaal 220 cm. Deze ruimte heb ik eenvoudig niet. De opzet voor deze modelbaan is nu gewijzigd. De onderdoorgang wil ik als zodanig verwerken in mijn ontwerp. In plaats van de helix wordt de aanloop naar de top nu gerealiseerd door een lange stijging in het landschap. Naast het schetsen van deze modelbaan, ben ik me aan het oriënteren in de N-spoor problematiek. Voor de rails en wissels is de keuze gevallen op Atlas N, code 55. Deze rails zijn gebaseerd op de Amerikaanse situatie. Peco, heb ik eveneens overwogen, maar uiteindelijk gekozen voor Atlas omdat Peco meer Europees is en feite code 80. Ook zijn de wissels van Atlas makkelijker te schakelen met servo aandrijvingen, geen veerbelasting in de wisseltongen. Ik hou niet van aanpassen  ;) De seinen zullen wel weer door Richard van Custom Signal Systems gebouwd worden. Bij de bouw van de spoortracés wil ik gaan experimenteren met Woodlands foam producten zoals de Incline/Decline Sets en Risers. Deze modelbaan wordt digitaal en de bedoeling is dat alle diesels met geluid worden uitgerust. Schetsen komen nog.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

Jammer dat de loop niet doorgaat, ik ben wel benieuwd naar de nieuwe schetsen...

RobVille

#14
.... voorlopige schets.



De naam van het topic gelijk maar aangepast. Het is een rondlopende modelbaan geworden met een klein schaduwstation. De "Loop" is nu gebouwd als een langgerekte ovaal. Voorlopig gaan we maar eens aan de slag met dit ontwerp. 

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction