Donnerbüchse NMBS rijtuig 85303

Gestart door Peter, 07 juli 2022, 12:44:26 PM

Peter

Wat zijn nu de juiste kleuren voor dit rijtuig?
De in de handel aangeboden modellen, bv. Märklin zijn de wanden eenkleurig groen.
Op een foto in het boek aanboden door André Verelst zijn de wanden tweekleuren groen
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

met je beschrijving van tijdperken ben je niet veel want beide uitvoeringen kwamen in tijdperk 3 voor kijk maar naar de Piko 55301 waar andere tijdperk 3 materiaal ook eenkleurig groen droeg

ACFI

Tijdperk III is niet voldoende als antwoord.

In periode IIIa begon het rijtuig tweekleurig.

Tegen het einde van periode IIIa begon men rijtuigen eenkleurig groen (donkergroen) te schilderen. Mijn geheugen laat me in de steek maar ik denk dat ofwel hier ofwel bij TMM recent over de overgang van tweekleurig naar eenkleurige schildering.

In periode IIIb is het rijtuig normaliter eenkleurig.

IN periode IIIc is het rijtuig eenkleurig maar is er een begin van UIC nummering, die start voor 1970 en het begin van Periode IV.

Idem voor goederenwagens en de evolutie van vijf of zescijferige cijfers op een groene kast (IIIa) naar zevencijferige nummers op een bruine kast (IIIB) naar UIC nummers op een bruine kast (IIIC).

In die tijd moet er wel enorm veel herschilderd en hernummerd zijn.

ACFI

Metpetergaathetbeter

in Duitsland reden de eerste uic dragende rijtuigen al in 1968 rond ...

guy holbrecht

#6
Ik zou opteren voor eentonig groen. De twee-kleuren groen schildering werd ingevoerd vanaf 1932 en afgeschaft in juni 1955. Wat opvalt bij foto's van twee-kleurig groen geschilderde rijtuigen in de fijne zwarte band die de  beide groene kleuren scheidt.  Op de foto bij ver Elst ( groene boekje, ik veronderstel foto 123) is deze zwarte afscheiding niet te zien. Wellicht is de zonnige dag waarop de foto gemaakt werd oorzaak van twijfel voor wat betreft het correcte kleurgebruik. Let wel, niet alle rijtuigen van de NMBS werden tweekleurig groen geschilderd. Voorbeeld daarvan zijn de L rijtuigen, geleverd vanaf 1933, die bij mijn weten steeds eentonig groen waren.
Dit rijtuig is nog voorzien van opschriften 3e klasse en die verdwenen in 1956 toen de oorspronkelijke eerste klasse werd afgeschaft, tweede klasse werd opgewaardeerd naar eerste en derde klasse opgewaardeerd naar tweede.
Nog even de historische achtergrond van dit rijtuig: bouwjaar 1930, Eisenbahndirection Halle nummer 85687, in dienst bij de NMBS op 02/08/1945, eerst onder nummer 27312, later 85303, uit dienst op 17 december 1958 met PV 427

Alberke

Twee tonen groen is gewoon mooier!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 18 juli 2022, 16:15:52 PM
Twee tonen groen is gewoon mooier!
ik heb dat zwart bandje gemaakt met een decal. Decal papier zwart gespoten en een fijn bandje afgesneden
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter


rgp

Guy,

Is de 3 klasse niet afgeschaft in 1956 ipv 1952 ?
Roland

guy holbrecht

Natuurlijk Roland, efkes wat te rap getypt. Ik zet dat hier onmiddellijk recht

rgp

Guy,

Niet te rap, gewoon te warm 😁

Roland

guy holbrecht

véél te warm, Roland, maar buiten nog warmer dan aan de pc ;D

Peter

Sorry dat ik daar zo hard aan twijfelde. Een van de oorzaken van mijn
twijfel van de twee kleuren groen is namelijk ook een foto in het boek
"De reizigers worden verzocht van  in te stappen"
Op bladzijde 95 staat een foto van, volgens mij , een L rijtuig en ofwel die normaal nooit
twee kleuren groen hadden lijkt dat er toch wel heel hard op.
.
Met vriendelijke groeten
Peter