Nieuws:

Nu in MSM 234: BAAN: Het verhaal van Braives * Mouburg, een strookje RTM op 1:87

Hoofdmenu

Donnerbüchse NMBS rijtuig 85303

Gestart door Peter, 07 juli 2022, 12:44:26 PM

ACFI

Uit het boekje van J. Vandenbergh :VERZAMELING SCHEMA'S VAN DE GEWEZEN DUITSE RIJTUIGEN VAN DE NMBS: pagina 46.

Slechts één ex-DR rijtuig zou deze twee tinten groen gekregen hebben. Het betreft
het rijtuig met het NMBS Nr 27 503 dat op 5 maart 1951 toegevoegd werd aan een bestaande reeks " Wapenstilstand "-rijtuigen. De reeks had de Nrs 82 501 tot 82 524, en ons rijtuig werd dan ook hernummerd 82 525. De reden waarvoor dit rijtuig aan deze reeks werd toegevoegd is dat deze bestond uit verouderde kortgekoppelde rijtuigen, waaruit regelmatig rijtuigen verdwenen richting sloper. Door toevoeging van nieuwe rijtuigen werd het aantal steeds paar gehouden. De rijtuigen 82 510 en 82 524 werden trouwens op dezelfde datum uit de geschriften geschrapt.

Het boek is als PDF beschikbaar via de site van trainworld.be

ACFI

Peter

Bedankt allemaal voor de uitleg.
Dus eenkleurig groen is in dit geval altijd juist   
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#17
>    NMBS   L-rijtuigen         in dienst 1932/33             c10:  nrs  33001 - 33192   (3de klas)

Citaat van: Peter op 19 juli 2022, 15:56:32 PM
twijfel van de twee kleuren groen is namelijk ook een foto in het boek
"De reizigers worden verzocht van  in te stappen"
Op bladzijde 95 staat een foto van, volgens mij , een L rijtuig en ofwel die normaal nooit
twee kleuren groen hadden lijkt dat er toch wel heel hard op.         

Als foto-bijschrift bij dit rijtuig met nr.  33190 (?)  (3de klas ?),  staat  A°1925   maar in dat boek staan wel meer kemels afgedrukt  .....
De kast van dat L-rijtuig lijkt me éénkleurig maar de vensters hebben brede anderskleurige raamkaders    ( ouder/oudste type ramen ? )

guy holbrecht

Om nog even terug te komen op de afschaffing van eerste klasse en opwaardering van tweede naar eerste en derde naar tweede klasse. Blijkbaar zijn er twee data waarop dit werd doorgevoerd. Voor het binnenlandse verkeer geldt 18 mei 1952. Voor alle rijtuigen (internationaal) staat 3 juni 1956 geboekt. Aangezien het bedoelde rijtuig van Peter voor binnenlands verkeer voorzien was, geldt dus 1952.

Herwig

#19
   
    NMBS twee-assige rijtuigen voor binnenlands verkeer, ex- DR,  "Ganzstahlbauart – Donnerbüchse"   >

    Hadden géén B-in-ovaal op de flanken.  Geen enkele of sommige rijtuigjes toch wel  ?

    De oude, maar erg mooie,  Roco's kregen dat alvast niet.
    Maar Fleischmann heeft een paar jaar geleden een reeks uitgebracht met deze  B   wél op de zijkanten. Maar dit zou dus niet  horen    ( ? )