Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lima containerwagens

Gestart door Trierer Luc, 04 juli 2022, 00:28:38 AM

Trierer Luc

Hallo aan allen,
Ik heb over de jaren meerdere 2-assige lima containerwagens verzameld. Nu ben ik eraan om een lange stam samen te stellen met twee 59-tigers in dubbeltraktie .
Mijn probleem: de aslagers ( in zover men deze lagers kan noemen, zijn gewoonweg uitsparingen in de kunststof van de bogie) in meerdere wagens zijn zover uitgesleten dat de assen er bijna uitvallen.
Sorry voor de lange intro maar wie heeft suggesties om zoiets te reparieren?
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Thommy

Er bestaan koperen/messing busjes die je erin kunt zetten.
Echter is de vraag: zijn die wagons die kosten waard?
Greetz

Thommy

erik de noorman

Rondjes uit aluminiumplaat ponsen. Daarna in het midden met een drevel een punt (putje) in slaan en je hebt een goede aslager.

Erik.

Rangeerduivel

Citaat van: erik de noorman op 04 juli 2022, 09:53:14 AM
Rondjes uit aluminiumplaat ponsen. Daarna in het midden met een drevel een punt (putje) in slaan en je hebt een goede aslager.

Erik.

Eventueel de rondjes/vierkantjes die Erik hier noemt aan de draaistellen bevestigen met wat secondelijm,
(liefst in gel-vorm, dat kan je nog wat positioneren na aanbrengen, gewone secondelijm zet zich onmiddelijk vast, daarom noemt het ook secondelijm!)
Dat positioneren kan nodig zijn gezien de centerpunten ik de oude draaistellen volgens jouw beschrijving niet meer 100% op de juiste plaats zitten...

Mooi werkje voor een echte modelknutselaar! 8)
;)

Alberke

Het is natuurlijk wel prototypisch: als je de echte wagons zou oplichten zouden de wielen er ook onderuit vallen! ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

ik zou de rondjes er met de soldeerbout insmelten, dan is meteen het lengte (breedte?) verschil opgelost.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#6
 
   die messing aspunt-trechtertjes of -hoedjes heb 'k ooit gekocht bij de échte PB, Paul Bellon.