Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lisette

Gestart door 55erke, 03 juli 2022, 22:54:19 PM

perk

dat lukt precies heel goed.  Dat stationsgebouw is heel mooi

DFS


55erke



Beste modelspoorders ,
de bouw van de baan Lisette vordert goed, de onderbouw en plaatwerk voor het onderste niveau ( van de 3 ) is klaar.
ik heb natuurlijk een stevige motivatie want ik kan mijn treinen niet zien ( zitten en de kast) en ook niet rijden. en dat mis ik snel en dus bouw ik maar stevig door. foto's volgen nog.
1 keer de treinen terug kunnen rijden word er verder gedaan aan de afwerking van het stuk station  lisette ,
nu heb ik mijzelf de uitdaging aangegaan om dit stuk van de baan in herfstkleuren te steken. Best wel een uitdaging want het is veel meer dan even de bomen een leuk kleurtje te zetten , denk maar aan de bladeren op de bodem , rosser gras enz... het is een pak moeilijker om een mooi geheel te vormen dan een drop frisgroen over je baan.
over het lente en zomergroen vind je veel info op internet en you tube, zelf over winter en sneeuw vind je best wel wat.. maar herfst..
dus hier komt ie ;
heeft er iemand leerrijke links voor een baan in herfstkleuren ?

even een fotootje voor de juiste sfeer :

5530 te Gemmenich op 6 november 2006 by J S, on Flickr

alvast Bedankt
Groetjes
Johan


SuSke

Opletten met gras. In de herfst is dat meestal veel groener dan in de zomer.
De lange aren en hoger gras ligt plat in hoge pollen, maar is wel knalgroen van kleur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Ligt er aan wanneer juist in de herfst hé Suske , de vroege of de late herfst. Op de foto zie je vooral veel tinten bruin met nog een beetje groen , eigenlijk het tegenovergestelde van wat je in de zomer zou doen , beetje bruin veel groen.

Mooie uitdaging , en iets dat ik nog nergens zien passeren heb.  ;)

OlivierV

Dag Johan,

Zo op het eerste gedacht is onderstaande een modelbaan in een herfstige tijdsperiode.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60917.0

Onderstaande is er ook nog, maar dit is meer winters koud.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46784.0

Succes ermee.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

In de herfst is't geen weer om foto's te gaan trekken hé!  ;D

Maar ik ken het gevoel wel. Zoek in boeken maar eens naar foto's uit de periode 1995 tot 2005, ruw geschat dan. In de boeken die ik heb, wordt deze periode zo goed als helemaal overgeslagen.
De foto's zijn er wel hoor, maar je moet goed zoeken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

grove den

#52
Herfst kan "van alles" zijn!
Herfst met mooie blauwe luchten( indian summer)...herfst met donkere grijze wolken nat donker......mistige herfts waarbij de kleuren allemaal een stuk donkerder zijn dan wanneer de zon zou schijnen....

herfstbomen 13-12-2018 1 KlForm mbbgroveden by Jos Geurts, on Flickr

jan 2019 halte breed klform by Jos Geurts, on Flickr

9mei2017dKlformMBBgroveden by Jos Geurts, on Flickr

7okt2016 by Jos Geurts, on Flickr

Als we het over de echte natuur hebben , en dan specifiek later in de herfst( eind nov/dec, dan zal de ,wel een beetje kort door de bocht, de meeste kruidachtige al langzaam aan het afsterven zijn en de grassen ook.
En nu komt het:
zonnige droge herfst met heldere okergele en okerbruine tot bruine tinten met zeker nog een aandeel aan groene grassprieten maar de meeste zijn dan verdroogd inkl de grashalmen en aren......
contra de mistige , motregen, donkere herfst....waarbij alles vele tinten donkerder zijn en hopelijk ook de achtergrondplaat een lucht/kleur laat zien die past bij de kleuren toegepast op de scenery!!

19jan2017stummiform by Jos Geurts, on Flickr

Het kan best nog groen zijn hoor....
12sept2017bosopenplekKlform by Jos Geurts, on Flickr

bodem met grassen en kruidachtige.
dio lariksen herfstwandeling b Klform mbbgroveden2017 by Jos Geurts, on Flickr

12okt2016detaildodetakKlform by Jos Geurts, on Flickr
hier heb ik zomergroene grasvezels gemengd met" gedroogd "gras en wat bruine grasvezels. Zelf experimenteren met de hoeveelheid/verhoudingen. Ook een paar pollen van alleen gedroogd gras en ook van gewoon groen gras. Want gras groeit in principe gewoon door zolang de temperaturen ruim boven nul blijven!

2017januari6 by Jos Geurts, on Flickr

Vooral niet TE veel herfstkleuren en structuren gebruiken. Beperk je tot 2 à 3 tinten bruin /oker/geel.....
I het begin was ik veel te scheutig met de "kleuren" van het loof!!

Succes

Jos

mahtoska1

Mooie voorbeelden Jos. Er staat bij ons ook een herfstbaantje geplant. We zullen je raad zeker gebruiken.

55erke


Super !
Merci voor de linkjes en de mooie foto's.
Ja je hebt best wel wat varianten in Herfst.  Bij Lisette zou het een mooie zonnige dag in Oktober/November moeten Worden.... met als achtergrond voor de treinen de heuvelflanken gehuld in mooie herfstkleuren.
Ik heb er de nodige matrialen al voor in huis gehaald en ga er alvast mee aan de Slag en hopelijk Kan ik dan binnenkort hier eens iets laten zien  ;)


Ondertussen heb ik even doorgewekt en is er terug treinverkeer mogelijk op mijn zolder.
En dit op dubbelspoor voledig rondom de kamer. Dus ook de 3 peronsporen van Lisette kunnen bereden worden.
Hierdoor zal de focus terug naar de afwerking van Lisette zelf gaan.
De schaduwstations worden later nog op punt gezet en /of uitgebreid.


Een fototje van de eerste treinen ;

De eerste treinen rijden by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Groetjes
Johan



ERVIN

Dat moet een zalig gevoel zijn ,  terug je treinen zien rijden.  ;)
Geniet er nu eerst maar een beetje van , en dan terug aan het werk.  :)

evan

Een mijlpaal in een nieuw tijdperk ;)  Veel rijplezier.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

55erke



Een paar fototjes van op mijn zolder , en dus de bouw van Lisette,

Achter Station Lisette rijst een Heuvel omhoog , verscholen in de berg de 2 verdiepingskes ( de Baan heeft 3 niveaus) en er bovenop zou dus een herfstachtig bos moeten komen.

20230110_115352 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Mijn trix 201 is hier de vaste loc om sporen in te rijden of testjes uit te voeren.

20230110_122304 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

In het schaduwstation bevinden zich opstelsporen van 3 a 4m lang om met mooie lange treinen te kunnen rijden.

20230109_122937 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr


Ik heb een deel van marklin c rails gerecupereerd en omgebouwd naar 2 rail , dit door de middenrail er onder uit te trekken en 2 knipjes in de railverbinders.  De wissels ombouwen dat gaan mijn petje te boven en dus deze zijn vervangen door trix wissels. Wel even opmerken dat er een klein verschil zit in railhoogte tussen marlin c rail en trix c rail maar Meer als een beetje getik geeft dat niet.

In de zichbare gedeelten komt roco line rails.


20230111_005900 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Groetjes
Johan


ERVIN

Mooie update weeral , gaat goed vooruit.  ;)

Metpetergaathetbeter

alweer een staaltje vakmanschap railsystemen recuperen en zelfs anders te gaan gebruiken, je moet er maar op denken !  ;)