Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Geluidbestrijding

Gestart door jakke, 03 juli 2022, 16:57:35 PM

jakke

Dag,
Enkele dagen geleden kwam er een grootspoor-goederentransprteur in het tv-nieuws omdat die firma het rijgeluid van zijn goederenwagens zou kunnen verminderen .
De firma zou dit doen door een ander materiaal voor de remblokken te gebruiken .
Er kwam dan een , voor mij ietwat warrig verhaal , over de graad van polijsting van de loopvlakken van de wielen .Dat zou door de remming met de nieuwe blokken zorgen voor vermindering van het rijgeluid .

Kan er iemand hiervoor een , voor mij , verstaanbare uitleg geven.
Alvast dank.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Floris

simpel gezegd komt het erop neer dat traditionele metalen remblokken t oppervlak van de wielen opruwen en je dus meer rijgeluid krijgt, plus ze piepen en knarsen nogal bij t remmen. Het verschil in rijgeluid is me wel opgevallen bij personenmaterieel met schijfremmen op de as (tegenwoordig standaard), dat rijdt inderdaad stiller. Goederentreinen rijden nog met de ouderwetse remblokken, er zijn wel diverse experimenten geweest met kunststof remblokken die de wielen minder zouden moeten opruwen en bij het remmen minder herrie maken, maar omdat de huidige remblokken los van t lawaai gewoon prima werken en behoorlijk gestandaardiseerd zijn (dus makkelijk door heel europa te repareren/vervangen) wordt t niet echt makkelijk allerlei nieuwe systemen in te voeren.

C.B.

Tegenwoordig zijn de remblokken van goederenwagens in het internationale verkeer zo goed als allemaal van kunstof , of de weinige met remschijven.

In Duitsland en Zwitserland is het zelfs verboden op straffe van zware boetes , om wagons met gietijzeren remblokken te gebruiken.
Bij ons zijn ze ook zo goed als bijna allemaal omgewisseld.
Groetjes.
Claudio.