Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

uitverkocht! Crisis in de modelbouw?

Gestart door Alberke, 30 juni 2022, 13:31:43 PM

rgp

Havoc,

Ge hebt basic stukken laten maken, kunnen ze in centraal afrika ook !

3 life steamers in Schaal 1 laten afkomen, alle 3 terug, trok opgeen kl....tende afwerkibg
HO rijtuigen, meer dan 50% terug: de beschrifting stond recht, maar niet horizontaal !

Bekijk de uitval bij auto s met onderdelen of volledig Made in China.

China is goed voor eenvoudige massaproductie van niet hoog technologische stukken.

Hun gecopieerde ICE s rijden aan verminderde snelheid, om veiligheidsredenen ( maar dat wordt doodgezwegen.

Na de eerste negatieve kwaliteitsberichten, 3000 fabrieken toe.

Vakbondsblaadjew ? Neen en er ook geen aanhanger van. Niks dan miserie en verkeerde info van die paljassen gekregen.

Roland

Havoc

Over die auto's zullen we zwijgen, ik kan hier geen namen noemen wegens het werk. Maar laat ons zeggen dat er met chinese niet meer problemen zijn. De afwerking is bij de derde levering beter dan van fabrikanten die hier al tientallen jaren gelijkaardige voertuigen maken. De chinezen willen vooruit, hier (in dit land) willen ze zelfs niet meer proberen.

Je hebt die steamers "laten afkomen" dus ik veronderstel dat je die daar in een shop gekocht hebt. Niet zelf ontworpen en laten maken. Je hebt dus gekregen wat iemand anders voor jou ontworpen en laten maken heeft zoals hij dat goed vond. De stukken had ik zelf getekend, prototypes zijn hier gebeurd, de eerste test had aanpassingen nodig, ze hebben de verbeterde plannen ter goedkeuring doorgestuurd en de tweede reeks kon in productie. We hebben er hier in dit land gehad waar ik ruzie heb moeten maken dat hij zelf zijn stuk eens zou nameten. Met een rooie kop moest hij daarna toegeven dat de lossing langs de verkeerde kant lag. (in het Antwerpse)

Die ICE's... misschien het hele verhaal vertellen? Dat is geen "kopie". Die tech is "doorverkocht" door de ontwerpers van hier. Het succesverhaal van de Fyra vergeten we even?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Havoc,

Die stomers waren van een bekend merk die zijn productie had verplaatst naar China, idem met die rijtuigen.

Vergeet je de saga van Modern Gala ?

Vraag eens aan Piko wat ze van Chiba denken ?

Roland

Metpetergaathetbeter

ooit het verhaal gehoord van modelauto's 1/43 van een Duits kwalitietsmerk en ze ontbraken bij die modelsportwagens één deur (links? rechts? Ik weet het niet meer)om ze samen te zetten

Ze hadden al die modelauto's zonder die deur afgebouwd met als resultaat dat ze opnieuw moesten gedemonteerd te worden (eens hier?/ of daar nog ?)en opnieuw nu met toeveoging van die ontbrekende deurherbouwd te worden.

Kwalitietscontrole die is er daar en hier ofwel niet of sporadisch..... Een Chinees werkt, denkt niet ........

Trouwens om die reden was men al zijn heil gaan zoeken in Vietnam,......

Havoc

Roland,

Dat is een probleem van die fabrikant, niet van die chinezen. Zelfs als je hier iets laat maken, dan moet je je leveranciers controleren en bijsturen. De hele tijd! Gewoon een plan opsturen en denken dat het van de eerste keer zal zijn wat jij hoopt dat het zal zijn werkt niet. Dat bekend merk is in de fout gegaan. Als jij fouten vindt dan hadden zij dat ook kunnen doen als dat bij hun binnenkwam. Ze gebruiken jou om hun kwaliteitscontrole te doen.

En gewoon de productie verplaatsen vraagt om problemen. De evaring verplaats je op dat moment niet mee. Maar ja, dan maak je niet de enorme besparing die de boekhouders denken te maken. 9 op 10 hebben ze bij dat bekende merk de hele controle opgedoekt want het was allemaal ok, dus waarom zou een nieuwe leverancier anders zijn? Typische mentaliteit.

Als ik de miserie zie die we op het werk hebben met onze europese leveranciers dan is het een beetje van "hoe dichterbij hoe meer miserie". En het maakt niet uit of het van België, Nederland, Duitsland of het UK komt. Allemaal maken ze er zich snel van af, gaat de kwaliteit na enkele leveringen als een baksteen naar beneden (soms is het al van het begin huilen met de pet op) en trekken ze zich geen bal aan van de problemen met hun spullen. Ze weten toch dat je niet zomaar kan veranderen en ze hebben je contract en centen vast.

Die chinezen zijn zeker niet stommer dan wij. Er zijn er veel meer en de verdeling van intelligentie zal ongeveer gelijk zijn. Wanneer die allemaal toegang krijgen tot onderwijs zoals wij dan gaan ze niet meer bij te houden zijn. Maar zolang wij tevreden zijn met wat ze leveren, waarom zouden ze moeite doen?

Modern Gala heb ik niet gevolgd omdat ik geen interesse heb/had in hun producten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 31 juli 2022, 12:59:37 PM
ooit het verhaal gehoord van modelauto's 1/43 van een Duits kwalitietsmerk en ze ontbraken bij die modelsportwagens één deur (links? rechts? Ik weet het niet meer)om ze samen te zetten

Ze hadden al die modelauto's zonder die deur afgebouwd met als resultaat dat ze opnieuw moesten gedemonteerd te worden (eens hier?/ of daar nog ?)en opnieuw nu met toeveoging van die ontbrekende deurherbouwd te worden.

Kwalitietscontrole die is er daar en hier ofwel niet of sporadisch..... Een Chinees werkt, denkt niet ........

Trouwens om die reden was men al zijn heil gaan zoeken in Vietnam,......

Zelfde verhaal. Dat had die firma ginder kunnen (laten) vaststellen en ginder laten in orde brengen voor dat hier kwam.

Soms moeten we "afgewerkte" producten (bij een leverancier hier in België) verschillende malen weigeren omdat er mankementen zijn. En zelfs dan loopt het soms nog mis de eerste dag dat het in gebruik genomen wordt. Je zou denken dat die daar iets doen? Je zou denken dat het iets volledig nieuws is dat ze moeten maken en dat het de eerste keer is? Neen, ze maken dat al tientallen jaren en hebben er al honderden geleverd. En toch moet elk nieuw stuk nagekeken worden. En ik denk niet dat er al 1 exemplaar geweest is dat direct aanvaard is.

Nu moet ik stoppen of ik krijg last omdat iedereen weet over wie het gaat. Maar als je elke dag in die miserie zit dan krijg je goesting om daar eens rond te gaan met wat ze in de US een "clue-by-four" noemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

Johan, je bent te beklagen... mss ander werk zoeken.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Floris

Heb net een motorstelletje bij van biervliet besteld....  :P

Havoc

Citaat van: Dirk op 31 juli 2022, 19:57:57 PM
Johan, je bent te beklagen... mss ander werk zoeken.

Dirk
Heb ik al over gedacht. Maar weet je, het is overal wel iets. Langs de andere kant, met mijn leeftijd ben ik enkel nog welkom in het ziekenhuis, het bejaardentehuis en het kerkhof. Ergens anders willen ze me niet meer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Citaat van: Havoc op 31 juli 2022, 22:08:18 PM
Citaat van: Dirk op 31 juli 2022, 19:57:57 PM
Johan, je bent te beklagen... mss ander werk zoeken.

Dirk
Heb ik al over gedacht. Maar weet je, het is overal wel iets. Langs de andere kant, met mijn leeftijd ben ik enkel nog welkom in het ziekenhuis, het bejaardentehuis en het kerkhof. Ergens anders willen ze me niet meer.


Nou ,das dan makkelijk,hoef je maar 3 sollicitaties te doen 8)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Havoc

Heb net bij eentje gesolliciteert: mijn papieren voor euthanasie in orde gezet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100