20 jaar geleden toen de massale delocalisatie begon, heb ik al gezegd dat men wel zal terugkomen en om verschillende redenen:
De chinees blijft niet werken voor een kom rijst per dag
Klopt, dat is al in gang. Dat is een heen-en-weer beweging die al vele keren gemaakt is.
De kwaliteit is niet dezelfde
Die chinees levert de kwaliteit die de klant vraagt (en wil betalen). Als je vraagt om rommel te produceren dan krijg je rommel. Dat is net hetzelfde als je hier iets laat maken.
De kleinere productiviteit dan in Europa
Zou kunnen, ik betwijfel het.
De beperking in china tot kopieren
Geloof je dat zelf? Dit klinkt alsof enkel in het westen de mensen genoeg verstand hebben. Dat is wat wij zien van de producten die naar hier komen. Ze hebben ook de grootste interne markt die er is en die eigen producten vraagt die wij niet zien. En kijk wat er nu gebeurt met de lithografiemachines. De US wil niet dat ASML de laatste generatie machines aan china levert. China gaat ze zelf maken. En vermits die op lange termijn denken, niet de volgend aandeelhoudersvergadering zijn die binnen 10 jaar de wereldleider in die business.
De chinese mentaliteit aangaande technologische eigendommen
Mja, daar wordt veel mee geschermd. Langs de andere kant is veel van wat er tegenwoordig aan patenten en dergelijke doorgelaten wordt hoogst bedenkelijk van kwaliteit. Dat is een gekend probleem. Iemand die een nieuw patent moet beoordelen krijgt daar gemiddeld 1 uur de tijd voor. Er zijn veel waardeloze patenten in omloop, enkel om te beletten dat anderen iets gelijkaardig zouden doen. In die wereld is het wie het meeste geld en advocaten heeft, die wint. Niet diegene die de echte vernieuwing brengt. Kijk naar het hele verhaal achter SCO bvb. Dat is goed gedocumenteerd.
Een terugkeer gebeurt nu al, weliswaar met mondjesmaat en voor hoogtechnologische eindproducten.(*)
Hier en daar zal er eentje zijn. Maar ik denk dat dit uitzonderingen zijn.
Daarbovenop moet men nog de vervoerskosten rekenen, die kunstmatig hoog gehouden worden.
Vervoerskosten zijn wat ze zijn. Ik had nochtans gelezen dat die kunstmatig laag gehouden werden door china. Hier lokaal denk ik dat er veel zijn die kosten die ze vroeger niet doorgerekend hebben aan klanten nu wel doorrekenen bovenop de werkelijke prijsstijging.
We hebben hier in Europa, alle kansen om het laken naar ons toe te trekken, maar wel op voorwaarde dat we bewust zijn van een nieuwe economische realiteit, ttz nieuwe plichten en rechten.
Nope. Europa is ten onder aan het gaan.