Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Een kruis wissel van servo's voorzien

Gestart door raf, 29 juni 2022, 07:58:03 AM

raf

Ik heb gezocht maar niet gevonden
Ik zou een kruis wissel van servo's willen voorzien
Het gaat over deze wissel


Ik weet geen merk of zo want het is niet mijn wissel maar het is reeds een oudje
Nu ik heb 4 stangen die uit de wissel komen
Kan ik hier toekomen met 1 servo of moeten er meerdere aangesloten worden

Ja vroeger geen probleem en nu ??? geen idee hoe ik het moet schakelen
De poling zoek ik nadien wel uit dat is een kwestie van testen

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Raf ik denk dat je 2 servo's nodig hebt, voor elke bewegende wisseltongen 1.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Er zijn twee manieren om de tongen aan te sturen:
- zoals men vroeger modelbouw aanstuurde, niet prototypisch: alles rechtdoor of alles gebogen - kan mits stangen met één servo
- wel prototypisch, alsof de kruising uit twee wissels bestaat, met twee servo's: eentje aan elke "groep" wisseltongen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Raf,

Als ik jouw wissel bekijk en je wil niets aan dit wissel veranderen.  Dan heb je Vier servos nodig daar je 4 stelijzers hebt.    Zoals gerolf zegt is een kruis -of engels wissel eigenlijk een groep van twee wissels die in elkaar verweven zijn, maar er zijn bij jouw exemplaar dus vier groepen tongen in plaats van twee.

Als je wat wil gaan knutselen kan je de bovenste twee stelijzers koppelen met een pivoteren trekjuk en het zelfde voor de onderste twee.  Zo ga je van 4 naar 2 servos.  Dat is dan prototypisch.

Qua polarisatie is het vrij simpel.  De bovenste tongen bepalen de polariteit van het onderste puntstuk en de onderste tongen op hun beurt het bovenste puntstuk.  Dit aan de hand van een extern contact aangestuurd door jouw bediening.

Succes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Dit is een Engels wissel, geen kruiswissel. Deze is van Roco. Staat dat niet op de onderkant?

Oorspronkelijk werd dit aangedreven door 1 spoelenaandrijving via een verende draad. Van elk paar stelstangen werd dan 1 naar binnen en 1 naar buiten bewogen. Je krijgt dan de z.g. schaarbeweging. In de ene stand beide rechtdoorgaande routes, in de andere stand beide gebogen routes. Polarisatie van de puntstukken wordt dan wat lastig, want die moet verschillend zijn voor beide gelijktijdige routes.

Handiger is om de stelstangen per paar te koppelen zodat ze dezelfde beweging maken. Dan heb je dus 2 aandrijvingen nodig, wat 4 mogelijk combinaties oplevert. Dus maar 1 rijweg tegelijk mogelijk. Polarisatie is dan ook duidelijker.

raf

Bedankt voor de antwoorden

Dus een servo op de normale manier monteren gaat het niet worden .
Deze zou dan rechtop moeten komen met 2 steldraden aan elke kant om BV de ene stelbalk  links te sturen en de andere rechts
En dit aan beide kanten .
Het linke aan dit systeem is dan dat als de servo gaat door draaien de wissel kapot gaat
Dus eigenlijk moeten er twee eind schakelaars komen dat als de servo te ver door draait deze stopt voor er iets kapot gaat
Daar ga ik me vanavond eens op uitleven om dit te bouwen .
De polarisatie is geen probleem ik heb per servo genoeg uitgangen (4) die ik kan sturen
Gr raf en bedankt al reeds
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, je maakt het te moeilijk. Zoals ik het lees ben je van plan de schaarbeweging te bouwen. Dat maakt het onnodig gecompliceerd. Bovendien krijg je dan wel degelijk problemen met de polarisatie.

Zoals ik eerder schreef, maak er een parallelbeweging van. Dus de 2 stelstangen die naast elkaar liggen met elkaar verbinden zodat ze beide dezelfde kant op gaan. En dat dan aandrijven met een servo. Hetzelfde aan de andere kant. Er zijn dan 2 servo's nodig.

raf

Klaas ik heb zo nog een wissel gevonden en er mee aan de slag gegaan
En inderdaad het kan zoals jij zegt en of er een beperking is wat rijden betreft moet ik nog bekijken

Maar de kant die ik nu reeds geplakt heb ziet er goed uit dus straks de andere kant .

gr raf en straks foto
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.