Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

verlichting wagons

Gestart door Thommy, 29 juni 2022, 07:16:11 AM

Thommy

ik weet dat ik het gelezen heb, maar ik vind het niet terug met de zoekfunctie... of ik zoek op de verkeerde termen

Nu ik toch bezig ben met solderen en aanpassen van deel zaken

wagonverlichting maar met ledstrips van de action. En wat erbij te hangen.
Greetz

Thommy

raf

gelijkrichter ;condensator ;en eventueel een potmeter om de licht sterkte te regelen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 29 juni 2022, 07:32:38 AM
gelijkrichter ;condensator ;en eventueel een potmeter om de licht sterkte te regelen .
gr raf
Sluit ik me bij aan.
Als je minder plaats wil innemen, en je altijd dezelf lichtsterkte wil: even testen met een potmeter en dan vervangen door een vaste weerstand
Ofwel de potmeter vervangen door een mini "trimmer"  dan kan alles mooi in de wagon weggestoken worden.

Let wel op : als je  ANALOOG rijdt, dan zal de lichtsterkte afhankelijk zijn van de stand van je rijregelaar tot op het moment dat een bepaalde spanning is bereikt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Maak het u niet moeilijk: Viessmann wagonverlichting, kosten 15 € ; geen gefoefel , een paar stukjes tweezijdig plakband en ge zijt vertrokken. Hebben alles al aan boord. Ja het zal wat goedkoper zijn met die spullen van de Action, alhoewel je aan die onderdelen moet geraken.
Voor een paar euro meer heb je ze met een functiedecoder, kan je ze aan en uit doen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

#4
Citaat van: Alberke op 29 juni 2022, 09:03:21 AM
Maak het u niet moeilijk: Viessmann wagonverlichting, kosten 15 € ; geen gefoefel , een paar stukjes tweezijdig plakband en ge zijt vertrokken. Hebben alles al aan boord. Ja het zal wat goedkoper zijn met die spullen van de Action, alhoewel je aan die onderdelen moet geraken.
Voor een paar euro meer heb je ze met een functiedecoder, kan je ze aan en uit doen!

dat weet ik :) maar ben nogal van het principe, waarom kopen als je het zelf kunt maken/fixen. (maar ik hou het zeker in het achterhoofd, 1st testen hoe vlot alles lukt en weg te steken is)

3D printer staat hier ook al 2j in een hoekje te staan, waarom tijd steken in tekenen als ik het in dezelfde tijd uit plasticard heb gemaakt (als het 1 malige stukken zijn en ik ook geen zin heb thuis ook nog es te gaan designen na m'n 8u designwerk als beroep). Nu ook bezig uit plasticard een Britains tractor aan het herstellen van toen ik klein was. Uittekenen/printen/... zou idd uit 1 stuk kunnen...
Greetz

Thommy

Waterman

Thommy, de gulden middenweg misschien? Ik heb net nog een bestelling geplaatst bij Malutronik: ledstrips in verschillende lengtes, reeds voorzien van een brugcel en een potmeter.

Ik soldeer er enkel nog een elco en gezien ik digitaal rijd een voorschakelweerstand bij.

Peter

Ik gebruik al jaren enkel die led strips van Malutronik en ben heel tevreden met dat materiaal en de lage prijzen
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Citaat van: Thommy op 29 juni 2022, 09:38:09 AM
Citaat van: Alberke op 29 juni 2022, 09:03:21 AM
Maak het u niet moeilijk: Viessmann wagonverlichting, kosten 15 € ; geen gefoefel , een paar stukjes tweezijdig plakband en ge zijt vertrokken. Hebben alles al aan boord. Ja het zal wat goedkoper zijn met die spullen van de Action, alhoewel je aan die onderdelen moet geraken.
Voor een paar euro meer heb je ze met een functiedecoder, kan je ze aan en uit doen!

dat weet ik :) maar ben nogal van het principe, waarom kopen als je het zelf kunt maken/fixen. (maar ik hou het zeker in het achterhoofd, 1st testen hoe vlot alles lukt en weg te steken is)

3D printer staat hier ook al 2j in een hoekje te staan, waarom tijd steken in tekenen als ik het in dezelfde tijd uit plasticard heb gemaakt (als het 1 malige stukken zijn en ik ook geen zin heb thuis ook nog es te gaan designen na m'n 8u designwerk als beroep). Nu ook bezig uit plasticard een Britains tractor aan het herstellen van toen ik klein was. Uittekenen/printen/... zou idd uit 1 stuk kunnen...
Ik was ook zo toen ik nog jong was  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Citaat van: Waterman op 29 juni 2022, 10:16:48 AM
Thommy, de gulden middenweg misschien? Ik heb net nog een bestelling geplaatst bij Malutronik: ledstrips in verschillende lengtes, reeds voorzien van een brugcel en een potmeter.

Ik soldeer er enkel nog een elco en gezien ik digitaal rijd een voorschakelweerstand bij.

die kende ik niet. Hmmm, voor die prijs is zelf bouwen...
Greetz

Thommy

Alberke

Citaat van: Thommy op 29 juni 2022, 11:14:18 AM
Citaat van: Waterman op 29 juni 2022, 10:16:48 AM
Thommy, de gulden middenweg misschien? Ik heb net nog een bestelling geplaatst bij Malutronik: ledstrips in verschillende lengtes, reeds voorzien van een brugcel en een potmeter.

Ik soldeer er enkel nog een elco en gezien ik digitaal rijd een voorschakelweerstand bij.

die kende ik niet. Hmmm, voor die prijs is zelf bouwen...
Ik ook niet! Te laat...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Kende ik ook niet .
En met potmeter bedoelde ik dus inderdaad een trimmer maar ik kon er niet meer op komen .
Een vaste weerstand kan ook natuurlijk eens je de waarde kent

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krispy

Citaat van: Alberke op 29 juni 2022, 09:03:21 AM
Maak het u niet moeilijk: Viessmann wagonverlichting, kosten 15 € ; geen gefoefel , een paar stukjes tweezijdig plakband en ge zijt vertrokken. Hebben alles al aan boord. Ja het zal wat goedkoper zijn met die spullen van de Action, alhoewel je aan die onderdelen moet geraken.
Voor een paar euro meer heb je ze met een functiedecoder, kan je ze aan en uit doen!

Klopt allemaal maar ik heb er vroeger eens 100 zelf gemaakt , 100 pcb tjes met 16 leds en functiedecoder op ( ook regelbaar in lichtsterkte door stroomsturing  ) en ik weet dat ik toen ( een 7 jaar geleden ) slechts op een kleine 3 euro kwam per afgewerkte strip , natuurlijk heb ik er een paar avonden moeten insteken voor te solderen .Ik wil daarmee enkel zeggen dat OK die 15 euro is niet overdreven maar het kan effectief veel goedkoper hoor , maar dan moet men er iets voor doen .Hoe het tegenwoordig zit met aan comp te geraken weet ik niet , maar toen smeten ze ze rond je oren ( 10 euro toen  voor een rol leds 0805 wit (5000 stuks ), zelfde voor de andere componenten , het duurste item was de pic maar ook  deze bleef toen onder de 70 cent))
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Thommy

Citaat van: Alberke op 29 juni 2022, 10:47:01 AM
Ik was ook zo toen ik nog jong was  ;D

jong? kwordt er deze zomer 40... das al oud

Citaat van: krispy op 29 juni 2022, 12:54:42 PM
Klopt allemaal maar ik heb er vroeger eens 100 zelf gemaakt , 100 pcb tjes met 16 leds en functiedecoder op ( ook regelbaar in lichtsterkte door stroomsturing  ) en ik weet dat ik toen ( een 7 jaar geleden ) slechts op een kleine 3 euro kwam per afgewerkte strip , natuurlijk heb ik er een paar avonden moeten insteken voor te solderen .Ik wil daarmee enkel zeggen dat OK die 15 euro is niet overdreven maar het kan effectief veel goedkoper hoor , maar dan moet men er iets voor doen .Hoe het tegenwoordig zit met aan comp te geraken weet ik niet , maar toen smeten ze ze rond je oren ( 10 euro toen  voor een rol leds 0805 wit (5000 stuks ), zelfde voor de andere componenten , het duurste item was de pic maar ook  deze bleef toen onder de 70 cent))

veel componenten zijn uitgeput helaas. Ligt hier een batterij van een e-bike, geraak niet aan m'n cellen om hem te herstellen. 3j terug kostten die dingen 3euro stuk, ALS ik ze nu vind 16euro. Had toen beter ipv 12 alle 40 vervangen.
Greetz

Thommy

Alberke

Citaat van: Thommy op 29 juni 2022, 12:58:23 PM
Citaat van: Alberke op 29 juni 2022, 10:47:01 AM
Ik was ook zo toen ik nog jong was  ;D

jong? kwordt er deze zomer 40... das al oud


Snotneus!  ;D  (73)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Krispy
HK batteries in lanklaar kan je helpen
Daar halen wij alle accu's (li-on) voor onze boten

Ik koop nog steeds bij den ali en heb geen problemen met onderdelen te bekomen .
De prijzen zijn wel de lucht in gegaan maar nog steeds de moeite tegenover hier te kopen

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.